Samme dato, forskjellige årstall

Minner på facebook synes jeg er en gøyal greie. Her popper det opp både gode og dårlige dager fra årene vi har vært gjennom. Pluss mange bilder da, for det er nesten like mye av dem på facebooksiden min som på bloggen.

God formiddag forresten. Formen er oppadgående. Heldigvis. Jeg sto opp før 8, noe som ikke er helt normalt lengre, og morraturen med Jonas er unnagjort for lengst. Siden jeg har vært ute av funksjon i noen dager, så må jeg vel nesten tilbringe denne fredagen i vaskebøtta … puuuh! Det er like dritkjedelig hver gang, men finner stort sett alltid ut når jeg er ferdig at det faktisk ikke tok så lang tid.

Sola skinner, men det er litt kaldt her. Faktisk er det meldt sol en hel uke frem i tid. Så nå begynner vasstrukne sørlendinger å bli ganske bortskjemte. Etter høsten og vinteren som bare regnet vekk er dette helt fantastisk! Det er nesten så vi må bestille time på sykehuset for å få kutta vekk finnene og svømmehuden mellom tærne, men det er kanskje å dra det litt langt. Om en blir for optimistisk så er jo fallet ned igjen sykt langt. Og enn så lenge kan vi jo bare skjule utvekstene under klærne.

Vi skulle ha malt en vegg ute. Men vet ikke helt om det er for tidlig på året. Den er vaska og klar, og malinga kom i hus i forgårs. Bare fordi det tilfeldigvis var tilbud. Det er litt sånn kriseløsning dette. Veggen ser ikke ut, noen bord burde ha vært skifta, men nå gjør vi kort prosess og sauser godt inn på hele dritten. Så holder det noen år til tenker jeg. Kanskje kan vi da starte med å skifte kledning på HELE huset. Eller i det minste en vegg av gangen. Til et eller annet som trenger minimalt med vedlikehold, slik at vi kan gå alderdommen i møte i drømmehuset mitt. For det var det det var, en gang. For lenge. lenge siden, selv om det akkurat nå mest minner om et mareritt.

Påska 2017 så det slik ut på hytta. Akkurat tre år siden i dag. Som jeg hadde kommentert til bildet så hadde vi store forhåpninger til at det skulle bli fint vær. Siden vi var langt uti april. Men himmel så skuffa vi ble! Dette er ikke en vinterhytte, vi har jo bare utedo og sommervann, så snø er ikke helt ideelt når vi skal være der. Men det kan jo være litt koselig også da, når en sitter inne. Ikke fullt så digg når en må opp på natta og tisse.

For seks år siden var det litt mer som vi liker. Jeg har ikke skrevet noe om temperaturen, men det var garantert ikke varmerekord. Perfekt utsikt til de flotteste solnedganger. Kjenner jeg gleder meg litt til hyttesesongen starter for vår del. Men først må vi få tilbake båten fra verkstedet. De venter på en del til motoren, og det har de gjort nå i tre ukers tid. Irriterende. Åsså i år som vi leverte den inn så forbaska tidlig bare for å være sikre på at den ble ferdig før påske. Jaja, den som venter på noe godt, venter jo stort sett forgjeves!

Neida, bare tuller. Men jeg har funnet ut de siste årene at det er ganske lurt å skru ned forhåpningene til det meste. Så slipper en å bli så sykt skuffa gang på gang. Nå blir jeg stort sett skuffa over meg selv, og min utilstrekkelighet. Og det er faktisk nok å irritere seg over det.

Facebook fortsetter oppdateringen: For ti år siden flytta vi badestampen ut på hytta. Det er jo skrekkelig lenge siden! Uka etter hadde vi dugnad og fikk droget av ei tretønne opp fra brygga til hytta ved hjelp av mange gode, sterke venner. Selvsagt med fest og påfølgende bading på kvelden. Akkurat det føles som om det var i et annet liv. Fest og venner. Hvor ble de greiene av egentlig?

Det ble ingen spørsmålsrunde fra Elisa i dag. Fem en fredag har tatt pause denne uka, for Elisa har fått baby og har sikkert nok av andre ting å ta seg til. Men du kan jo stikke inn og gratulere henne om du har lyst.

Nå roper simpelthen langkosten her. Jeg må stikke! I mellomtia får du lade godt opp til helga.

6 kommentarer
    1. fikk noen tilbakeblikk jeg også i dag,men hos oss var det omvent av det dere hadde det for vi har hatt snø og kulde til nå (sol og grønne enger i dag da ) men i fjor gikk jeg i singlett på fjellet,var så ufattelig varmt da,store forskjeller og det er fort gjort å glemme

      1. Her hos oss tror jeg sommeren er kommet, så da blir det nok ikke noen sol og varme når mannen skal ha sommerferie … for så lenge varer det sjeldent! Men vi får bare ta det som blir tildelt. Ikke noe annet å gjøre med det.

    2. Flotte bilder med kontraster. 🙂
      Får slike minner opp jeg også, og i dag kom et bilde fra sjøen, og da gikk jeg fort forbi 😉 Gleder meg så til vi får være der ute igjen. Vi er jo lenger unna folk når vi er der, så det kjennes tryggere i forhold til smittefare. Og vi kommer til å handle her i byen så vi slipper å få, eller dra med oss noe dit.
      Håper fredagen din blir god fortsatt. Her har vi gått en god tur, vasket litt, trena litt, og resten av dagen bli avslapning og pizzalaging etterhvert. God helg! Klem 🙂

      1. Synes de minnene der er koselige. 🙂 Og litt vemodig når det kommer minner om båtturer og eksotiske reiser. Fredagen har vært grei, nå er hele huset reint, og selv om Jonas allerede har klart å slenge fra seg litt jord, gress og pels på de nyvaska gulvene så er fortsatt lukten av nyvaska hus her! Snart klart for fredagspizza her også. Det skal bli godt!

    3. Ja, det var STORE kontraster på de to bildene der 😮 Og jeg må jo innrømme at jeg foretrekker alt som ikke har snø 🙂
      Malingen bør jo helst gjøres om våren sies det. I alle fall før det blir for varmt. Så dere kan sikkert snart sette i gang med det tenker jeg. I alle fall når det er så fine temperaturer under 20 grader 🙂
      Ønsker deg en herlig dag i alle fall, nyt solen, og gjør akkurat det du føler for ♥

      1. Akkurat nå, på denne tiden av året, så foretrekker jeg også å ha det snøfritt. 🙂 Men en måned eller så med hvit, tørr snø hadde ikke vært å forakte sånn midt på vinteren. Gjorde ikke det jeg følte for, men har gjort reint og det trengtes. Bare så kjipt når Jonas kommer labbende inn fra hagen og drar med seg et halvt tonn gress og jord og dritt et par timer etterpå. :O Det er da en nesten bare har lyst til å gi f… i den rengjøringa. Det er noe jeg ser på som en positiv greie med å ikke ha hund. Med bare to voksen i hus hadde det sikkert vært reint helt til neste fredag. ♥ Fin kveld til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg