Så var det plutselig februar …

Den korteste måneden av de alle. Jeg synes jo januar forsvant skikkelig fort, så kan jo bare tenke hvordan dette kommer til å gå … Sviiiitsj! Så er det over. Men innen den tid tror jeg vi får et par lass med snø til. Det snør og snør, enda det i går kveld regnet som bare det. Kanskje det er derfor denne idiotiske kroppen min ikke er helt samarbeidsvillig for tia? Vi har jo pinadø væromslag hele tiden!

Februar er altså kort, men desto mer innholdsrik. Her trenger en ikke leite lenge for å finne noe å feire. Om en føler for det da. Hodet mitt føler virkelig for det. Et lite avbrekk i hverdagen. Men det spørs jo om resten av kjærringa er like gira som toppetasjen. Akkurat nå kjennes det ikke sånn ut.

Her i byen er det Spis Ute Uka hele neste uke. Det betyr at en rekke restauranter serverer en rett for mellom 100 og 150 kroner. Tidligere kalte de det Spis for 100, men det var vel for godt til å være sant, så prisene har stort sett gått opp noen tiere. Likevel er det en god deal. De fleste restaurantene har fullt hus hele uka, det i en ellers litt treig måned.

Det er meninga vi skal ut med damene i syforeninga på onsdagen. Sammen med mennene da. Om de kan få bestemt seg for hva de skal spise. Vi her i huset er altetende, så vi kan gå hvor som helst. Det som er litt vanskelig er at de aller færreste tar bordbestilling denne uka, og når en da er 10-12 stykker som vil ut blir jo det en aldri så liten utfordring. For vi vil jo sitte sammen.

Uka avsluttes med morsdag søndag 10 februar. Den pleier vi å hoppe lett over her i huset. Etter at jentene selv ble mammaer, og siden jeg ikke har noen mor lengre, så er ikke dette dagen for meg. Når jeg i tillegg ikke er sammen med mannen jeg har barn med, så er dette en skikkelig teit dag. Jeg er jo særdeles klein til å feire meg selv. Både på slike dager og normale bursdager. Det er kanskje en ting jeg burde ha blitt litt flinkere til dette året …

Torsdag 14. februar er det Valentines Day. Det er heller ikke en dag som har fått innpass her hos oss. Det har vel hent en gang eller to disse 12 årene jeg har vært sammen med drømmemannen at han faktisk har kommet med en gave, og det er veldig koselig. Men det er absolutt ikke noen selvfølge. Han er dessuten ganske imot slike dager som vi har adoptert fra USA, av en eller annen grunn som jeg ikke helt har forstått. Men jeg er ganske fornøyd med at han viser at han er glad i meg litt hver eneste dag, istedenfor å måtte ha en spesifikk dag en gang i året for å klare det.

I uke 8 har skolene her vinterferie. Da skal mitt eldste barnebarn være her noen dager. Ho er jo 10 år og skolejente. Så da håper jeg vi to kan kose oss litt sammen. Det er sjeldent ho er her aleine nemlig. Og når alle de andre “små” er med på lasset så kommer kanskje Adriana litt i bakgrunnen. Ho er jo så flink og klarer alt selv, og blir vel heller mer en medhjelper enn et barn som forlanger oppmerksomhet. Har foreløpig ingen planer, men skal nok finne på noe gøy.

Dagene blir lengre og lysere. Og det er jo noe de fleste av oss liker. I Oslo (fant ikke noen oversikt for Kristiansand) blir dagene hele 2 timer og 29 minutter lengre i løpet av denne korte måneden. Det er jo i det minste noe å glede seg over. Selv om jeg faktisk foretrakk å gå morraturen med morratrynet i mørket, fremfor i dagslys. Og siden den turen ikke blir gjennomført før i 9-tia så er det faktisk helt lyst nå. Det er litt kjipt, spesielt om jeg treffer på noen. Men det hører jo til sjeldenhetene egentlig.

Bildene i innlegget er fra en tur Jonas og jeg hadde på onsdag. Vi var i Ravnedalen. En skikkelig flott naturpark en god halvtimes gange hjemmefra. På Cafe Generalen serverer de byens beste burgere, og i sommerhalvåret er det massevis av konserter både her ved kafeen og på scenen lengre inne i selve parken. Det var ikke akkurat så lett fremkommelig her på onsdag, så egentlig burde nok jeg hatt truger. Men jeg sendte Jonas foran som “brøytebil”, og det hjalp faktisk ganske godt!

Ønsker deg ei flott helg. 

 marit

14 kommentarer
      1. Tusen takk. 🙂 Det er blitt veldig mye lysere allerede. Nytter ikke stå opp ni nå om en vil ha med noen soloppgang jaffal! 😀

    1. Litt av hvert som skjer i en kort måned. Vi “feirer” ikke morsdag, men jeg pleier å kjøpe noen blomster til min mamma. Valentinsdagen forbigås i stillhet. Lillebror har bursdag om en uke og det skal feires, og litt senere i månden skal vi på show med Sven Nordin – Bestefar. Det var en julegave vi gleder oss til å bruke selv om vi ikke er besteforeldre ennå. Her er det vinterferie i uke 9 men vi tar ikke fri da. Sparer den uken til litt senere på våren 🙂

      1. Ja, jeg synes det er litt sånn at enten så skjer det ikke noe som helst – eller så kommer alt på en gang! :O Har heller aldri pleid å ha vinterferie og høstferie. Men nå har jeg jo “fri” hele tiden. Blir litt kulturelle innslag hos oss også, men det er først i mars. Og en av de er en julegave. Gøy med slike gaver.

    2. Godt å ha noe så se frem til..men som deg..så er jeg ikke noe fan av morsdager og valentinesday ol….Det får vises litt hver dag i stede…syns jeg…så får de som vil heller gjøre litt ut av dagen…Flotte bilder…og den mopeden ser litt malplasert ut…hihih…Ha en god helg!

      1. Takk. 🙂 Ja, det er greit med noe hyggelig å se frem til. For oss er vel mars mer fylt opp en februar foreløpig. Og det er ting jeg gleder meg til. Litt skummelt å ha planer, for vet jo aldri hvordan formen er. Men får satse på at det går bra.

    3. Ja, det er lysere tidligere nå. 🙂

      Som regel var jeg hjemme fra trening før det ble lyst, men nå må jeg være der før 7 hvis jeg skal rekke å komme hjem mens det er mørkt. 😉
      Ikke så mye feiring av mors og farsdagen her heller. Får hilsen fra ungene, men de bør jo for langt unna til å komme.
      Fine bilder! 🙂

    4. Det feires ikke ved så mange anledninger her i huset heller. Prøver stort sett bare å samle noe få til bursdager og i jula..
      Er veldig glad for at det begynner å bli litt lengre dager med lys nå. Det er deilig.

      1. Godt det ikke bare er meg som ikke feirer enhver anledning. Men det er sikkert koselig det også da. Ser frem til våren, om ikke annet for et litt mer stabilt vær enn det vi har hatt her i det siste. Tenker formen tar seg opp litt da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg