Så god som ny

Den siste uka har jeg hatt prosjekt vaske sofaputene. Av med alle trekkene. I vaskemaskinen i fem omganger. Ikke stappe for mye inn på en gang, for da kan det bli skjolder. Lufttørke. Og så på med dem igjen. Puuuh! Det var litt av en jobb. Aller første gang jeg har vaska disse trekkene i maskinen. Ellers har jeg bare gått over med en fuktig klut. Men nå skulle det altså en skikkelig vårrengjøring til her. Og den har ikke vært så rein siden den var ny. Det er jeg helt overbevist om.

Sofaen er fin den. Bortsett fra ryggputene. Vi har angret oss mest ihjel for at vi kjøpte en med løse puter. Den er jo mye koseligere sånn å se på, men for noe dritt! Innmaten klumper seg, og det er umulig å få det til å se ut som en pute etter noe år. Da jeg tok ut originalfyllet nå så det ut som en ball. Helt uformelig.

Jeg har forsøkt å bytte det ut med dunputer. De koster jo en formue, så måtte ta litt av gangen. Men ikke en gang det funker. De blir jo alt for flate når du lener deg mot dem! Og jeg har forsøkt å kjøpe tre forskjellige plasser. Like mislykka alt sammen.

Nå var det tid for å prøve noe annet. Tok fyllet fra ei av originalputene og blandet med fyllet i ei halv dunpute. Stappa alt oppi det billigste putetrekket jeg fant på Ikea, med glidelås vel og merke, og putta dette inni originaltrekket til sofaen. Du vet, jeg kan jo ikke sy, og ikke har jeg symaskin heller, så dermed måtte det bli noe ferdigkjøpt.

Jeg er spent på hvordan dette kommer til å oppføre seg etter bruk. Men det tar vel en stund før vi finner ut det, for vi sitter omtrent aldri i den sofaen. Foreløpig er det bare fire puter som er blitt “nye”. Verken dunputene eller de originale innleggsputene gikk det jo ikke an å åpne, derfor måtte jeg ha noe nytt som innerpute. Forhåpentligvis vil denne her holde fasongen bedre enn forgjengeren. Og blir den litt slapp og nedsunken så kan jeg jo bare ta den ut igjen og fylle på mer.

Var inne på tanke på å kjøpe nye ryggputer. Store, faste. Men det hadde kosta 6000! Så droppa det.

Vet du forresten hvor mye dun/fjær det er i ei dunpute på 60×60 cm?? Jeg kan fortelle deg at det er SINNSSYKT mye! Og jeg hadde det ut over halve stua en liten stund der. Klippa opp trekket og så letta det bare. Var jo bare min feil egentlig, for hadde impregnert de putene vi sitter på, så her var det gjennomtrekk. Det er da det er greit med støvsuger …

Ønsker deg en fin søndag. I dag skal vi faktisk menge oss med to andre mennesker. Om det er lurt eller ikke, vel det får tiden vise … men uansett blir det godt for psyken! Vi ble invitert til middag hos sønnen min og samboeren, og skal for aller første gang se hvordan de har fått det i det nye huset. Gleder meg til det, og gleder meg til å se de, for det er sykt lenge siden nå. Men før det må vi vel ut å bevege oss litt. Ha det fint så lenge!

8 kommentarer
      1. Haha .. er nok mange prosjekt rundt om kring som blir satt i gang pga. coronaen. Siden jeg var så godt i gang her i stua bestemte jeg meg for å pusse og male vinduskarmene. Men det satt mannen en stopper for. Han hadde jo fri, og vi skulle jo kose oss. Så det der måtte jeg pent vente med til han var tilbake på jobb.

    1. Men så fint å få gjort det da! Ikke lett når putene faller sammen. Jeg hadde nok aldri åpnet en dunpute, for det har jeg vært med på før!!!! Håper sofa og puter blir fine etterhvert, for vakkert var det i hverfall på bildet. God søndag!

      1. Holder seg jo fint om ingen sitter der! 🙂 Men jeg håper jo at vi snart kan ha besøk igjen, med barneleker og sofaputer i en skjønn forening på gulvet! Mye bedre det enn et striglet hjem!

    2. Så flink du har vært. Har drevet med slik putevasking før jeg og. Det er litt av en jobb.
      Jeg har en anelse om hvor mye dun det er i en sånn pute. En gang klippet en litt overivrig sykepleier ei dunjakke på en pasient på traumestua…. Sykepleierne klipperklærne av pasienter man frykter er hardt skadete slik at det er lettere å undersøke dem. Men å klippe opp ei dunjakke med raske effektive bevegelser var ikke noe sjakktrekk….
      Ha en fin søndag. Det går sikkert bra og møte to andre mennesker.

      1. Det var litt av en jobb. 🙂 Spesielt den puta som er på sjeselongen, trodde nesten jeg hadde gjort en gedigen tabbe og at jeg ikke skulle få trekket på igjen. Men sykt godt nå da. Husker vi var i Stavanger en tur for noen år siden, da fikk en av de vi var sammen med en rift i dunjakka mens vi venta på toget. Det var jo helt vilt så mye dun det kom ut av et lille hullet! Det var fantastisk å se sønnen og samboeren igjen. Men ble ingen klemming.

    3. Åh hjelpe meg for et arbeid du har lagt inn i dette prosjektet 😮 Jeg hadde aldri orket, og hadde jeg satt i gang hadde jeg nok aldri blitt ferdig. Men håper resultatet blir bra nå ja ♥
      Jeg må innrømme at de gangene jeg har vært borti dilemmaet med sofaer, har jeg alltid valgt faste puter, fordi jeg syntes løse puter så fort ser rotete ut når møbelet blir brukt 😉 Så ja, det gir et koselig inntrykk når ingen sitter i den 😉
      Kos deg masse i hyggelig lag, og det går helt sikkert bra, så lenge alle er flinke og følger metersregelen osv ♥

      1. Jeg har jo brukt ei ukes tid da. Vi sitter jo stort sett nede i kjellerstua om kveldene, og har to godstoler oppe når vi er der. Så når vi ikke har besøk trenger vi egentlig ikke denne sofaen. Så det gikk greit. I mitt tempo. Vi har angret som bare det på disse løse putene, men den så så utrolig innbydende ut der den sto i butikken. Ved siden av sto en maken med faste puter, og den ble så gammeldags og trist i forhold. Men praktisk har det altså ikke vært!

        Var skikkelig koselig å besøke sønnen og samboer. Kulen på magen hadde vokst litt siden vi så de sist. De skal jo ha barn i juni og jeg gleder meg stort til å bli farmor for aller første gang. Ble ingen klemming da, og det var så fint vær at døra til verandaen sto åpen hele tiden. Så alt gikk etter retningslinjene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg