Ryddemagi – 5 dagers utfordring – dag 5

Dagens dont: Få orden i luer, votter, skjerf. Endelig fikk jeg rydda i kommodene i ganga, noe jeg har tenkt på i flere måneder. Skuffene der vi bare slenger oppi turting, gensere, votter, luer og skjerf. Helt uten å vite hva som egentlig befinner seg oppi skuffene.

I dag var altså dagen! Her har ikke tingene ligget i årevis, bare så det er sagt. Kommodene kom i hus for halvannet år siden, da jeg trengte noen møbler til hybelen. Kom over disse, hele tre stykker, som en fyr på flyttefot bare måtte bli kvitt. Han ville absolutt ikke selge meg kun en, men om jeg tok med meg alle tre skulle jeg få de for 500 kroner, til sammen. I annonsen sto det 600 pr. stk. Litt av et kupp egentlig. To av dem står i ganga. Og det er disse jeg har dukket ned i denne fredagen.

Det tøyt ut av de fleste skuffene. Men nå er det altså blitt helt annerledes … bare se her. Tenker jeg skal få kjøpt noen sånne skuffedelere fra Ikea etterhvert, men enn så lenge får disse små trekassene mine gjøre jobben.

Til og med halvannen skuff uten noe oppi! Det varer sikkert ikke så lenge, så da er det jo viktig å nyte synet mens en enda kan. Det er ikke bare mine ting her altså! Eeeeh … drømmemannen og bikkja deler den ene kommoden. Og om jeg skal være helt ærlig så fins det vel et par, tre ting av mine også oppi der.

Dagens hyggeligste overraskelse. Jeg fant, i en krøll innerst i den ene skuffa, ei turbukse som er helt ny. Iallefall helt ubrukt. Og den har nok ligget både her, og andre plasser før det, ganske lenge. Det er flere år siden jeg kjøpte den. Har hatt den i tankene innimellom, men ikke visst hvor jeg hadde lagt den. Den ble kjøpt samtidig med en julegave til drømmemannen en gang. Bare fordi den var så billig. Alt for rosa etter min smak, men det kan jo kanskje være greit å bytte ut noe av det sorte nå. Dessuten trenger jeg den faktisk, for den jeg har brukt i flere år begynner å bli ganske så slitt.

Jeg ble dessuten 144 kroner rikere. En pose med diverse greier ble kastet i søpla, og nå har jeg en middels stor Ikea-bag med skjerf og vindjakker som skal til Hjelp oss å hjelpe.

Egentlig er jeg ikke så rotete av meg. Sånn i utgangspunktet. Jeg liker å ha orden, ha oversikt og kontroll. Faktisk var jeg en skikkelig kontrollfreak tidligere. Før livet tok en vannvittig u-sving helt uten at jeg hadde tenkt meg den veien. Jeg har jobbet hele livet, faktisk i 40 år, inntil for fire år siden. Jeg har vært syk i mange, mange år før det. Elendigheta starta på et vis med svineinfluensaen, og så ble jeg lissom bare aldri helt frisk igjen. Uten at jeg gadd å ta så hensyn til det. Det gikk sikkert snart over …

Til slutt smalt det. Det endte opp med sykmelding, og etter å ha forsøkt å komme tilbake til jobb noen ganger så havna til slutt kjærring rett ut på sofaen i over tre måneder. Jeg tror aldri jeg har følt meg så mislykka noen gang tidligere! Aap i halvannet år, og plutselig var jeg i den forhatte gruppa ufør. Jeg har hatt mer enn nok med meg selv. Jeg har prioritert å komme meg opp om morra’n og ut med bikkja. Rydde og stelle det helt nødvendigste. Jeg er blitt en kløpper til å panikkrydde, derav alle disse velfylte skuffene og skapene over alt. Men viljen er det fortsatt ikke noe i veien med, det er bare så utrolig tungt å få gjort noe med det.

Nå er jeg altså ferdig med ukas ryddeutfordring. Det har faktisk vært gøy! Jeg er utrolig glad for at jeg slang meg på, og selv om dette er ferdig så er jeg langt fra ferdig her i huset. Jeg har lært litt nemlig, at alt ikke trenger å tas på en gang. En trenger ikke stå på til en nesten kreperer. Litt av gangen er bedre enn ikkeno’. Og etterhvert blir jeg nok ferdig jeg også.

6 kommentarer
    1. Så flott gjennomført av deg. Ja, det ryddes her også om dagen, men votter og luer er ikke gått gjennom enda.Fint å få orden, og jammen finner man mye rart. Lykke til med fortsettelsen og god helg!

      1. Veldig fornøyd jeg. Men har massevis å fortsette på. Tenk så deilig om jeg en dag hadde kommet gjennom ALT som ligger og slenger her og der.

    2. Så flink du er 🙂 Det kjennes så godt når man har tatt litt tak og så er det som om man rydder hodet samtidig synes jeg. Å ha det mer oversiktlig gjør dagen så mye bedre. Tror jeg må hive meg i gang så snart den krystallsyka gir seg litt og det håper jeg blir snart. God hælgeklæm <3

      1. Krystallsyka er ikke til å spøke med. Håper du blir kjapt frisk igjen. Rydding er jo igrunnen litt gøy også. Spesielt når jeg fikk servert oppgavene på denne måten. Men det skulle jo ikke være noe i veien for å skrive ei liste selv, en liten ting for hver dag, og så bare sette i gang!? Så enkelt – og likevel så vanskelig. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg