Plutselig ble det skikkelig høst

Etter en fantastisk søndag, har det bare gått nedover … Altså værmessig. Det er blitt nesten 10 grader kaldere om morra’n, og innimellom, når en minst aner det pøser regnet ned. Høsten og vinteren er ikke min favorittårstid. Og det er leeenge til sommeren nå.

Visst er det fint ute. Så langt kan jeg strekke meg. Og det er kanskje enda finere når det regner og alle fargene virkelig kommer til sin rett. Men det er også mye verre å bo i en fibrokropp på denne årstiden. Mye, mye verre. Innimellom nesten ikke til å holde ut. Høststormer og tinnitus er heller ikke en perfekt kombo. For min del kunne vi hatt sommer, 30 grader og smeigedager hele året.

Det er blaut-bikkje-tid. Masse søl og dårlig lukt. Det er tiden da det ikke er fullt så stas å ha en hund på 84 kilo med halvlang pels … Turene er helt greie, det er jo bare å kle seg og stege over dørstokken. Men det er så mye styr når en kommer hjem igjen. Føne bikkja i en halvtimes tid i garasjen, og likevel blir han ikke helt tørr. Uten denne hundeblåseren hadde han sikkert ikke tørka før uti mai en gang. Skal han ut og inn og tisse mellom dagens turer så labber han masse vann og dritt inn på golvene. Men han bryr seg ikke. Jonas liker nemlig regn han, og ligger gjerne en times tid ute på plenen, i mørket på kveldstid og bare nyter det. Da blir det ingen tørking etterpå, for å si det sånn! Heldigvis har vi fliser på gulvet i kjellerstua, og de tåler blaut hund litt bedre enn parketten.

Bildene er fra i dag morges. Bortsett fra montasjen, det er en ukes tid siden. Dette er rett over gata for der vi bor. Grønndalen. En flott plass å ta morraturen. Om en bare er flink til å med seg hundedritten igjen. For dette er også en flott plass for barnehager og småskolen å ta en tur med nista. Og da er det jo ikke særlig stas å sitte og spise ved siden av hundenes etterlatenskaper, eller komme hjem igjen med dress og sko fulle av hundedritt. Mange hundeeiere svikter dessverre her.

På bloggen til Margrethe er det fotokonkurranse. Eller den er avsluttet nå, bare stemminga igjen frem til i ettermiddag. Jeg er ikke med, men det går jo fint an å stemme likevel. Så ta en titt på de fine bildene her inne og legg gjerne igjen en kommentar om du ikke allerede har gjort det.

Helga som var fikk vi gjort en del i hagen. Vi burde egentlig vært på hytta og rydda inn og stengt av for vinteren, men det ble det ikke noe av. Det er masse å ta tak i her hjemme også! Og i går klippa jeg plenen for nest siste gang denne sesongen. Hadde tenkt å ta over en gang til i dag, siden det var meldt oppholds og sol. Men det var tydeligvis feil. For her regner det så det plasker.

Jeg har en del elvestein igjen å plassere. Men ser enden på arbeidet nå. Heldigvis. Faktisk tror jeg at jeg har litt for lite stein til det jeg skulle hatt dem til, så kanskje det blir nok et tonn neste høst. Hekken er klippa, for aller første gang på riktig årstid. Normalt har jeg alltid tatt den på våren, og det har jo gått greit det. Den har aldri vært så fin og flott som i år! Noe som gjør hagen vår helt usjenert nede på plenen. Der vi aldri oppholder oss … hehe. En del eldre thujaer har fått litt formklipp og det ser slett ikke så galt ut, om jeg skal si det selv. Om en ser bort fra alle terrassene som må skiftes ut da. Det er forhåpentligvis også noe som kan gjøres til våren, og når det er gjort regner jeg med de holder ut vår tid. Garasjen er ryddet og veden stablet, så nå kan også bilen få tak over hodet når frosten kommer.

Mye arbeid med stort hus og hage. Og noe er ganske så uoverkommelig, både pga. helsa og økonomien. Likevel er jeg absolutt ikke klar for å flytte fra dette og inn i leilighet. Jeg trives alt for godt til det. Og heldigvis har den lille spira som dukka fram hos drømmemannen angående leilighet tydeligvis daua! Hipp, hurra for det.

Takk for at du slang innom, og kos deg med tirsdagen da. 

13 kommentarer
    1. Nydelige bilder!!! Ja, den høsten, den høsten. Skjønner godt det der med våt hund, selv om jeg ikke har hund selv. Jeg var ofte hundevakt for to store hunder da jeg var tenåring. Hjelp, så mye våt pels. De hadde plassen sin inne på et lyst flislagt rom, men det ble mye skitne håndklær og skuring av gulv husker jeg. Men ut må de jo og de turene var bare fine egentlig for både hunder og meg.
      Hagen er snart klar til vinteren her. Jeg mangler å ta opp noen begoniaer og sette inn noen planter til vinterlagring. Her skinner sola i dag igjen, så det er så vakkert, men bare tre grader nå i morgenen. Ha en vakker dag 🙂

      1. Tusen takk. 🙂 Ikke frost her enda, men nå er det nok like før. Denne hunden er jo en del av familien og får lov å oppholde seg der den vil, bortsett fra på badet og soverommene. De jeg har hatt tidligere hadde nok litt mer grenser … vet ikke helt hva som skjedde denne ganga! 🙂 Fin dag til deg også.

      1. Er nok ikke så lenge til før nattefrosten er hos oss heller. Høsten er fin å se på, men min verste fiende når det gjelder helsa og formen.

    2. Utrolig en fin tur og vakre høstfarger. Artig med hunden da:)
      Ja, for å få en fin hage, koster det litt både av helsa og penger.
      Hagen min ble lite stelt på grunn av min dårlig helsa. Men det ser ikke ut som en skog:)
      Mannen min står litt for plenklipping og rydding:)
      Ha en fin dag!

      1. Tusen takk. 🙂 Ser ikke ut som en skog her heller. Heldigvis. Og grunnen til to tonn elvestein er jo at jeg skal få det litt mer lettvint. Dropper en del bed, og dermed blir det også mindre luking. Synes steinene er flotte jeg. Spesielt når det regner og de blir våte.

    3. Så flotte bilder – og alt dere har fått gjort til vinteren da! Så bra! Tusen takk for linken – nå er vinneren klar og det kommer et innlegg om det i morra tidlig! Klem <3

    4. Vakre bilder fra tur ..endelig noen dager med sol her etter mye gråvær… Et par dager med regn er ok.. men foretrekker klarvær både for kropp og sinn… Skulle hatt en vaskemaskin for slike store hunder..med tørkeprogram… Fin dag videre til deg og dine <3

    5. ja høsten har kommet for å bli ,her har vi knallblå himmel men det hjelper lite når sola ikke klatrer over dei høge fjella før den nesten skal ned igjen ,og i natt kom frosten,den ligger den der for sola har ikke dukket opp ennå annet enn i fjelltoppane ,så i dag var det fram med ullstilongsen :=) den våte hunden hørtes ikke god ut på denne tid nei ,men dere er vel vande med det nå :=) ha en fin dag da ,nå blir eg inne til sola dukker opp i hagen om en times tid :=)

      1. Jeg vet ikke helt om jeg hadde takla å bo slik at sola ikke rakk ned deler av året! Men du har jo de fine fjellene å se på i det minste, med sol på toppen. 🙂 Ja, vant til våt hund, men når det nesten blir hver dag (som om høsten og vinteren) så blir det litt mye. Men foreløpig er gleden over at vi fortsatt har han større enn irritasjonen. Her har vi sol i dag, men formen er ikke helt topp! Typisk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg