Påskas siste utflukt – topptur i indre bygder

I år var det nok ingen som fikk århundrets påskeferie akkurat. Men for vår del ble det mange småturer rundt omkring. Helt i nærområdet, og litt lengre vestover. I går gikk turen til Bronehei og det høyeste punktet i Lindesnes kommune. Det høres jo ganske strabasiøst ut, men vi kjørte ganske langt opp i heia, så selve gåinga var ikke veldig strevsom. Turen fant vi på ut.no, som vanlig.

Veien ble smalere og smalere. Og faktisk bodde det noen langt inni intet her! Litt ufattelig for meg som har vokst opp i selveste sentrum av Kristiansand, og fortsatt bor bare en god halvtimes gange derfra. Det var ikke mye trafikk her, og det var jaggu godt. For veien var egentlig ikke beregnet på at vi skulle møte noen, tror jeg. Sannsynligvis var bilen vår påskas største happening for noen av de fastboende. Eller kanskje det var mer som drømmemannen påpekte, at de tenkte “Åh nei! Der kommer coronaen!”

Vi parkerte mellom Stølevann og Langevann. I fantastisk flott natur, og med værgudene på vår side var det en perfekt turdag.

Jonas fyller tanken. Veldig viktig å gjøre det regelmessig, i tilfelle han finner noen flekker som noen andre har tisset på før han. Men vi traff verken hunder eller folk på turen vår. Bortsett fra et par som var ferdig med sin tur da vi starta. Det føltes som om vi var langt innpå vidda, helt aleine i hele verden. Og akkurat det var jo ikke en dum plass å være i disse corona-tider.

Det var en god del kaldere enn det ser ut som. Bare seks grader og mye vind. Men vi var godt kledd, så det gikk helt greit. Ull og dun i flere lag. En lærer jo litt etter alle disse turene vi har hatt de siste årene. Men den der turmaten er vi fortsatt like dårlige på! Og pausene … vi går og går. Og det er lissom hele vitsen med turen. Så sånn sett har vi visst masse å lære enda. Selv om jeg nesten ikke tror det er håp lengre akkurat på det punktet!

Bronehei, 371 moh. Dette er Lindesnes høyeste punkt. Varden er laget av elever ved Vigmostad skole høsten 2000.Mye skog på alle kanter, så den vide utsikten ble jeg nok litt skuffa over. Men slik er det jo stort sett over alt, Norge holder på å gro igjen!

Nydelig terreng å gå i. Tror Jonas var storfornøyd. Mye myrer. Godt og mykt underlag. Heldigvis sto vi parkert ved et vann så han fikk skylt av seg litt før han skulle inn igjen i bilen. Det ble mye gjørmete hund etterhvert.

Tre på tur. Og vi er snart tilbake til utgangspunktet igjen. Fin avslutning på denne litt merkelige, annerledes påska.

1. Bare hyggelig. 🙂 Det var en veldig fin plass. Og helt uten andre folk. Litt rart. Men det var jo en laaaang kjøretur for å komme dit da. Også for de som bor i “nærheten”. Det var virkelig langt inni ødemarka.

1. Det så ordentlig fint ut, og ikke minst det å få være litt for seg selv, uten andre som man skal holde avstand til. Og flott vær også 😀 Høres midt i blinken ut.
      Jeg har også lyst på flere turer ut av de normale fartsstedene, så vi får se nå når våren lir på 🙂 Det å ha mat med på tur, er kjekt, men det er litt ollete å pakke og planlegge alt. Så jeg er ikke heller så flink til det. Men har ei venninne jeg går tur med av og til, og da har vi alltid med mat, for det å spise er jo sosialt, koselig og samlende 🙂
      God dag videre ♥ Klem ♥

1. Takk, takk. 🙂 Ja, når barnebarna er med så har vi jo alltid niste. Men da går vi jo ikke så langt, det blir en helt annerledes tur da. Da ungene var små gikk jeg og x’en alltid på turer i helgene. Hadde med niste, pølser, toast og stekte til og med pannekaker over bålet i skogen innimellom. Mange koselige minner fra da. Nå er det mer for å få beveget oss vi går turer. Men burde nok ha blitt flinkere til å kose oss og ta det litt med ro også, når vi er på så fine plasser.

2. Deilig å være på et slikt fint sted da..og med blå himmel blir det jo veldig vakkert.. 🙂 For oss har påsken vært ganske lik slik den har vært etter jeg ble syk..små turer i “nærheten”..med litt mat og kaffe.. håper uansett verden blir “normal igjen snart.. Klem til deg <3

1. Ja, det var en flott tur. 🙂 Hverdagene mine normalt er heller ikke så annerledes enn slik hverdagene for de fleste andre er blitt nå. Bortsett fra at jeg pleier å være sammen med ungene ganske en del. Når jeg orker. Prioriterer lissom det, fordi jeg blir så glad av å være sammen med dem. Er ikke vant til å være sammen med noen HELE TIDEN, så faktisk ble det ganske slitsomt å ha mannen her også i halvannen uke. Hehe. Enda han er snill og oppvartende og et funn rett og slett.