På jakt etter snøen

Hei, denne siste søndagen i februar. Som du vet så holder vi nesten på å regne og blåse vekk her på palmekysten. Altså, sør i Norge, her kommunen triller ut et par palmer på Bystranda hver sommer. Denne vinteren har vi såvidt sett snurten av noen snøfnugg to dager, en dag i fjor og en dag i år. Så denne vinteren er ikke så mye å skrive hjem om!

I dag tok vi plutselig en impuls-tur til “høyfjellet”. For det er jo ganske normalt å bare finne på å kjøre 30 mil sånn plutselig en søndag formiddag. Når ikke snøen finner frem til oss, så må jo heller vi finne snøen. Og det gjorde vi.

Knaben er en tidligere gruvelandsby. Den ligger 350 meter over havet, nord i Kvinesdal kommune. Her dreiv de med utvinning av molybden fra 1885 til 1973. Molybden er et grunnstoff som blir brukt i våpenproduksjon. Mer om dette, og selve plassen, kan du lese på Wikipedia om du føler for det.

Der oppe i høyden fant vi altså endelig vinteren! I utgangspunktet hadde vi bare tenkt oss til Lista eller Lindesnes fyr, sånn i samme slengen som jeg hentet ei lampe i Kvinesdal. Eeeeeh … den var også et aldri så lite impulskjøp på finn, rett før vi dro. Da lampa var plassert i bilen kikket jeg tilfeldigvis på et webcam fra Knaben, og der så det ut som om det var snøstorm. Deilig, forfriskende snøstorm. Åh! Så fantastisk! En velkommen forandring til alle disse andre stormene vi har hatt denne vinteren.

Og plutselig var vi på vei …

Ingen av oss hadde vært her tidligere. Og slike turer er jo alltid like spennende. Snirklete, smale veier, med humper og telehiv (vi tok jo ikke den letteste selvsagt, men en omvei både her og der). Det er jo det som til slutt blir en skikkelig kjøretur.

Vinterferie. Det var en god del mennesker med ski på beina da vi ankom bestemmelsesstedet. Det er jo tross alt vinterferie for de på vestlandet, i samme slengen som de på sørlandet må tilbake til hverdagen igjen. Så vi kunne jo ikke akkurat sprade rundt midt i skisporene. Men vi parkerte bilen i sentrum (eller hva det kalles her) og gikk opp til Knaben-gruvene på en mer eller mindre brøytet vei.

Jonas var hoppende glad for litt vinter.

 

 

 

Morro plass å fotografere forresten. Selv om vi ikke kom inn. Flotte farger mot alt det hvite. Her kunne jeg altså ha tilbragt noen dager, spesielt om jeg hadde kommet inn i bygningen også.

Til og med Jonas synes dette var litt spennende …

… eller kanskje følelsen var litt mer sånn skrekkblandet fryd? Han var nokså skeptisk, men samtidig veldig nysgjerrig. Og plutselig ble det skrekkelig nifst, og da er det jo ikke annet å gjøre enn å ta beina fatt!

Jeg elsker gamle, falleferdige bygninger! En perfekt plass altså, for ei litt sær, middelaldrende kjærring med fotodilla. Det var nesten som å være på ferie og på oppdagelsesreise igjen! Og det sier kanskje litt hvor stor reiselysten er når et par ski parkert i brøytekanten oppfattes som eksotisk! For ei som absolutt ikke er født med slike pinner på føttene …

Avslutter med litt bilder fra de forlatte bygningene:

Det var min søndag. Hvordan har din dag vært?

14 kommentarer
      1. Jeg kan jo nesten ikke huske hvordan en vinter egentlig skal være lengre, men det er definitivt ikke dette vi har hatt her i det siste.

    1. Jag tyckte din berättelse var riktigt spännande, speciellt med dom lite skrämmande ödelagda byggnaderna på bilderna. Påminner om en thriller av Nesbö som jag läste för nåt år sen. Och vår hund Santos skulle man absolut inte kunnat ha lös på ett sånt ställe – han skulle försvinna ner under snön!
      KRAM/Susie

      1. Tusen takk. 🙂 Var en spesiell plass. Og ja, greit med så stor hund, han forsvinner ikke så lett. Verken her eller der! 😀

    2. for et herligt innlegg,slike impulsturer liker vi også,men dei blir helst på den tiden av året da vi kan bruke bobilen,ja den har ikke vinterdekk :=)
      Spennende å oppleve nye steder,ja nå kjører ikke vi for å finne snø da,den kom i går kveld og ligger rett utenfor døren,har endatil vært ute og måket i dag :=) kos deg med mandagen

      1. Heldig er dere som kan dra avgårde med soverommet på slep! Det hadde kanskje vært noe for oss. Selv om jeg aller helst hadde foretrukket en båt. Men det er jo litt mer begrenset hvor ofte en kan bruke den … Så dere hadde fått masse snø hos dere. Det ser jo flott ut synes jeg. Mandagen har vært helt topp, så langt.

    3. Takk for turen! Eksotisk med snø, du. Var oppe på Stavtjørn i Bjerkrheim forrige helg. Der var det 20 cm snø da vi kom, og 0 da vi reiste. Det bøttet ned og blåste som jeg aldri har opplevd før.

      Denne helgen har jeg vært i Anterselva og Trondhjem og sett på ski, og gått min tur i nærområdet her i lavlandet. Med votter og lue går det også helt fint i blæsten.

      1. Hehe .. ja, var det jeg også tenkte da jeg så skiene og kjente på følelsen de frembrakte. Lurer på om jeg holder på å klikke eller noe! I dag har jeg vært og badet i sjøen igjen. Det var ikke så galt det heller. 🙂

      1. Veldig flott plass! Tenker jeg har lyst å tilbake når det går an å gå tur der uten disse pinnene på beina! Er mange turløyper der oppe. Og telt har vi jo! 🙂

    4. Kjempefine bilder😊
      Vi har hatt snø liggende i hele vinter, og nå er det visstnok ventet mer. Jeg kommer ikke til å oppsøke den når den endelig forsvinner herfra en gang😊
      Har hatt en fredelig søndag hjemme i dag vi.

      1. Høres koselig ut med snø hele vinteren. 🙂 Savner skikkelig vinter jeg. Men lurer litt på om jeg bare innbiller meg at det var slik da jeg var barn. Hvert år. Kan jo ikke ha forandret seg SÅ MYE på disse årene?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg