Og plutselig var det helg …

Follow my blog with Bloglovin 

Veldig merkelig dette her. Men det indikerer vel bare at jeg er blitt gammel … og det er jo ikke like gøy som at helgene dukker opp sånn i tide og utide. Gammel og skral … hmmm. Jeg har ikke lyst til å være i den kategorien egentlig. Men det er vel lite å gjøre med det, annet enn å gjøre det beste ut av hver eneste dag. Ikke alltid like lett, men legger en godviljen til så blir det sikkert ikke verre heller. Og om det ikke hjelper, så kan det jo hende dagen etter blir helt topp!

Vi har hatt to gjester på to og ti år her i natt. Mitt eldste og yngste barnebarn. Så dermed måtte jeg jo opp før fuglene feis for å få jentene i tøyet, stelt frokost og nistepakker, før de ble kjørt til barnehage og skole. Deretter var det Jonas sin tur. Litt hardt, for natta ble ikke helt av de beste. Jeg er så tett i toppokket. Føler hele ansiktet er hovent. Ikke akkurat forkjølet, men noe er det … hoster gjør jeg også. Selvsagt mest når jeg legger meg.

Det ble bare et par uker uten hosting i denne omgang. Så var det på’an igjen. Er jeg riktig heldig kan jeg sikkert beholde det til henimot påske. Sist varte det i over to måneder … så akkurat den køen der immunforsvaret ble utdelt må jeg ha stått ekstremt langt bak i.  Og det er jo kanskje ikke så rart, for jeg er elendig til å snike i køen den dag i dag. Vil noen forbi, så er jaffal ikke jeg den som skal stå i veien. Snakk om å være teit da!

Det der med å passe ungene ser jeg på som et privilegium. Det er litt stress, men mest for å få med meg alt de sier og for å ikke virke fraværende. Ellers er det stor sett bare koselig. Helt ubeskrivelig koselig faktisk. Jeg er så glad i dem at jeg rett som det er får tårer i øynene bare av å tenke på dem. Og det går absolutt ikke over selv om de blir større, og ikke lukter baby lengre.

Det er en litt sånn vinn-vinn situasjon å låne dem. Jeg blir så sykt glad av å være sammen med dem. Føler meg så uendelig heldig som har så mange flotte barnebarn og får være en del av livet deres. Så samtidig som jeg blir lykkelig, så blir forhåpentligvis foreldrene litt letta for å få fri en helt vanlig kveld midt i uka. Tenk å stå opp om morra’n og bare kunne tenke på seg selv før de skal på jobb. Det hører jo til sjeldenhetene etter en har satt barn til verden. Jeg hadde aldri det privilegiet selv. Og når ungene til og med synes det er greit, så blir det masse positive følelser for ei enslig lita overnatting, som ikke en gang var planlagt på forhånd. Ikke trengte de pass heller, men jeg trengte å låne dem …

Belønningen for å stå opp tidlig var fantastisk! Bare se på denne himmelen, slik den fremsto før sola kom frem. Og i dag var det helt unaturlig flott. Såpass at det stoppa ikke mindre enn fire biler på toppen av bakken, mens jeg var utpå der og fotograferte. Det er et fantastisk utsiktspunkt, så det er ikke sjeldent det står noen her, men så mange på en gang er ikke hverdagskost. Bildene har omtrent samme motiv, tatt med noen minutters mellomrom.

Ønsker deg en flott start på helga. Her har vi absolutt ingen planer, og det føles helt greit.

 marit

24 kommentarer
    1. Wow….for noen farger ♥ Ja, da fikk du faktisk både i pose og i sekk…kos med barnebarna og en vakker soloppgang ♥

    2. Nydelig bilde og så vakkert skrevet om de flotte barna. SÅnne følelser er gull verdt 🙂 Kos deg med uplanlagt helg 🙂 Jeg skal litt i helga, men koselige ting 🙂

    3. WOW.. fantastisk fine bilder 🙂 Jeg har ikke barnebarn ..men veldig glad i unger så at det er koselig er jeg sikker på..uansett om det kan være mye pass og oppfølging også.. Fredagsklem <3

      1. Kan anbefale barnebarn! 😉 Det er helt fantastisk, men er jo ikke noe en bestemmer seg for å bare få sånn på egenhånd. 😀

    4. Skikkelig nydelige bilder. Heldige de ungene som får fri helt uten grunn. Det savnet jeg når jeg hadde små unger, jeg måtte liksom be om barnepike hver gang jeg trengte. Så da ble det liksom ikke ofte en spurte heller. Jeg har bestemt meg for at når jeg får barnebarn så skal jeg hente de med meg uten grunn, for jeg skal ikke være like kip mot mine unger. God helg Marit og Drømmemannen!

      1. Det er akkurat det jeg også bestemte meg for, da jeg fikk barn. Og jeg gjør mitt for at det skal bli sånn. Kan ikke fatte de som ikke viser noen særlig interesse for barnebarna sine. De aner tydeligvis ikke hva de går glipp av. For min del hadde det vært helt umulig.

    5. Smiler litt av innlegget ditt i dag også, du skriver så herlig og artig! Koselig med barnebarn på besøk, og greit å låne dem noen ganger. Vi skal passe et par neste helg. 🙂
      Nydelig soloppgang! God fredag, og god helg. <3

    6. Det er vanvittig deilig med barnebarn. Det er en lykke i paradis å være sammen med dem. Vi skal få låne vår eldste i uke 8. da er det vinterferie. Jeg gleder meg veldig til det <3

      Så flotte bilder du har tatt. Nydelige

      1. Hehe. Skal absolutt ikke se bort i fra at jeg hadde stoppa og tatt bilder av den snøhaugen deres! Det var da ufattelig mye dere plutselig fikk.

    7. Så heldig du er som har barnebarn å passe. Du må ha fått barn i ung alder du, når eldste barnebarn er 10 år.

      Mine to barn er langt unna å tenke å tenke på reproduksjon ennå, yngstemann er fortsatt hjemmeboende. Den eldste vil jobbe flere år og ha hus før barn.

      1. Jeg var 22. Det var jo ikke så ungt for 33 år siden … men nå tenker de unge ikke på barn før de nærmer seg 40. For ALT må jo ligge til rette først. Det gjorde det for såvidt hos oss også. Men det var jo ikke så utbredt med mastere og bachelorgrader da, og ikke skulle vi oppdage hele verden før ungene kom heller. Vi tok fagbrev. Så hadde både jobb og hus et par år før den førstefødte kom, og hadde til og med vært gift i to år før ho meldte sin ankomst. Drømmemannen og jeg har enda et barn hver, på 25, som ikke har barn enda. Så her kan det jo komme flere etterhvert. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg