Ny uke – nye muligheter

Akkurat det var mottoet til en tidligere sjef jeg hadde. Ho var utrolig sprudlende og blid. Alltid. Et fantastisk menneske. Jeg jobba i et team med bare ti personer, og jeg gleda meg til å gå på jobb hver eneste dag. Gjett om jeg lengter tilbake til den tia da? En jobb å gå til, kolleger å si god morgen til og være sammen med hele dagen, ei grei lønn inn på konto hver måned. Ikke minst følelsen av at jeg hadde gjort meg fortjent til de pengene. Jeg hadde en jobb jeg var stolt av, og det betyr faktisk utrolig mye.

I dag burde jeg også vært litt fornøyd. Jeg har vært på langtur med Jonas, ikke akkurat på morrakvisten, men godt innafor det vi kan kalle formiddagen. Frisk luft og litt duskregn, slett ikke det verste været å gå tur i. Det er lenge siden jeg har vært ute på denne tia av døgnet. I det siste har han har jo nesten ikke fått den lille morraturen sin en gang. Uten at drømmemannen har vært hjemme. Men nå tror jeg formen er litt oppadgående, og da er det jo om å gjøre å bruke opp kreftene før de forsvinner igjen. For det hadde jo vært kjipt med noen greie dager uten at en fikk brukt dem til noe fornuftig. Innimellom irriterer jeg meg veldig for at alt skal være så fornuftig. At jeg ikke bare kan nyte å være tilnærmet pigg, uten å ha så mange planer og ting jeg MÅ få unna.

Men her er det altså lister så lange som et vondt år. Sånn i tilfelle formen er grei innimellom. Jeg kommer aldri til å komme à jour, men nå er vel ikke det det viktigste heller. Selv om det hadde vært utrolig digg å ikke hatt så mye “vil, skal og må gjøre-ting” hengende over seg hele tiden. Noen ganger tror jeg faktisk jeg blir dårlig bare av å tenke på alt det der.

Det er da er er greit å drite i alt sammen og bare gå ut! Skogen i nærheten her er utrolig grønn og frodig for tia. Med veldig mange gjørmehull etter alt regnværet vi har hatt … to sekunders sløvhet og bikkja sto plutselig med gjørma helt opp til buken. Han slurpa i seg vannet som rant på toppen av gørra, som om han skulle ha gått på langtur i Sahara i ukevis. Sykt fornøyd over seg selv som hadde funnet denne hærligheten midt inni skogen – og klart å spasere oppi før matmor reagerte. Jeg gikk jo selvsagt og tenkte på alt jeg skulle gjøre når jeg kom hjem igjen …

Jeg trenger vel ikke si at jeg ikke var like fornøyd som bikkja der og da?

Ellers har jeg forsøkt å få litt kontroll på jungelen utenfor huset. Det har jeg tenkt på leeenge, men dessverre så nytter det ikke bare å tenke, merkelig nok må en handle også! Innsatsen i dag hjalp godt, fire trillebår-lass er kasta, så nå er det bare 2/3 igjen, og litt til!. Så om jeg kommer rundt, så er det jo egentlig bare å starta på begynnelsen igjen. Puuuh! Egentlig ønsker jeg med ei mindre tomt, med overbygd platting og en liten, flat, firkanta plen utenfor der igjen. Ikke litt her og der, spredd ut over 1,2 mål, der alt som heter ugress gror som bare pokker og resten bare dauer. Når kjærringa ikke en gang kan se forskjell på en strandnellik og ei gresstuste, ja, da er det vel ikke så mye håp egentlig. Men jeg er ikke av den typen som bare gir opp, så flytte, nei det vil jeg ikke.

Det var min mandag. 🙂 Håper starten på uka di også har vært fin.

14 kommentarer
    1. Vi er nok flere som sitter med de tankene, vil, skulle, men nei orker ikke! Jeg har dem selv, men heldigvis har jeg ikke en have, bare et par små bed. Jeg husker min tante og onkel hadde en hvit golden, som elsket sølepytter, og var ekspert på å lure seg ut i. Tror ikke det har bodd en hund i den bygda, som ble badet så ofte 😉

      1. Veldig morro med en sølebadende hund på 84 kilo! 😀 Men det hjelper jo godt at han har egen pelsføner. Da blir han i det minste tørr etterpå! Og vi får blåst av masse løs pels som ellers hadde lagt seg i hele huset. Nå skal jeg ut og fortsette litt i buskaset utenfor huset. Skulle gjort mye annet også, men tenker jeg tar noen timer der ute først. 😉 Etterpå blir det sikkert ikke gjort mer, men det kommer jo en dag i morra også. Forhåpentligvis.

    2. godt å høre att formen din er bra nå,får håpe det vare lenge da :=) jeg har en hel gård jeg med plen over alt,mannen slår gresset,men det er jammen like mye å ta når det er gjort uansett,jeg ønsker meg en gressfri hage ,helt fri for snegler og ugress og jeg ønsker meg et lite hus på ett plan,vårt hus har 4 etasjer,det er 3 for mye det

      1. Hehe … det hørtes mye ut ja! Er det en ting jeg ikke har i hagen, så er det snegler! Det er jo litt merkelig … for alle andre klager jo over de sneglene. Har aldri sett en eneste en her. Formen er bedre, jeg hoster og har vondt i halsen som før, men er ikke sengeliggende lengre. Tar sin tid dette.

    3. Deilig med tur i naturen! DET er rekrasjon! Men jeg er også som deg..går å tenker på alt jeg burde ha gjort…må gjøre og ikke får gjort…For etter en tur..ja da var det dagens gjøremål…Men noen dager går bedre og da får man unna litt…Da gjelder det å være fornøyd….Ha en god ny uke!

      1. Jeg velger jo heller å gå tur enn å gjøre noe annet fornuftig. Men kan jo ikke bare gå og gå heller. Og hadde jeg klart å kople ut tanken på alt som venter hjemme så ville jeg nok hatt litt bedre igjen for de turene. I fjor klarte jeg det, da vi bodde tre måneder på hytta. Var ikke hjemom en eneste gang. Du kan jo tenke for et syn som møtte oss da vi flytta hjem igjen. 😀 Da var HELE hagen et villniss, ikke bare utenfor gjerdet … I år har vi bare hatt tre overnattinger på hytta, til nå. Men det er vel helst fordi sommeren ikke har dukka opp her enda.

    4. Du skulle flyttet til byen. Uten noen form for hage etc 🙂 Jeg trenger ikke tenke på NOE sånt. Nå er det mer enn nok å føle jeg burde vasket huset. Men det blir ikke ofte det heller. Hvis jeg har MER lyst å gå ut å gå tur så GJØR jeg det. Jeg tenker du burde gå tur og kose deg når du har litt energi. Det andre er ikke SÅ farlig 🙂

      1. Jeg bor jo nesten i byen! 😀 Det tar bare 1/2 time å gå til sentrum og fem minutter med bilen … Men skjønner hva du mener. Det er bare det at vi ikke har råd til noe som helst i byen. Kan ikke bo på 50 kvadrat jeg ser du. Ikke vil jeg betale 4-5 mill for de kvadratene heller. Vi har ikke råd til å flytte. Det er dårlig butikk å selge enebolig og flytte i leilighet, og enda verre når en har hybelinntekter på huset. Må nok heller lære meg at det ikke er verdens undergang om jeg ikke har det så fint og reint og velstelt som tidligere. Ingen dør jo av det!

    5. En flott dag og start på en ny uke 😀 Helig å høre om mennesker som ser tilbake på yrkeslivet og jobb med blanke øyne og lengsel i blikket 😀 Det gjør jeg også.. men alt har sin tid. 😀 Mye å gjøre skal man ha uansett,, men jeg har heldigvis hatt den evnen til ikke å slite med det som ikke er gjort/Står i kø. Man ska være tilfreds med det som er gjort så lenge man har gjort det man makter og er i stand til 😀

      1. Fornuftige ord Jan. 🙂 Og jeg forsøker å snu tankegangen nettopp dit. Men jeg klarer det ikke helt. Så jeg kaver og føler meg utilstrekkelig og stresser virkelig med alt dette her jeg ikke får gjort. Som tidligere bare var kos og gøy og ikke noe stress i det hele tatt. Men alt har sin tid ja … det er bare det at hjernen ikke helt er på bølgelengde med kroppen/formen. Alt var liksom mye bedre før. Med jobb og fullt opp både før og etter. Med en kropp som funka. Trenger nok noen år på å programmere om dette her.

    6. Fin dag med sol i alle fall så jeg har tatt litt bilder, det er den beste avkoblinga syns jeg :)) Grønt og flott på bildene… Sølete hund er nok ikke gøy..syns det er ille nok å måtte vaske et par sko med søle jeg..hehe.. Så bra du fikk ordna litt i hagen..her er det bare noen krukker på verandaen, men di har nesten drukna av alt regnet… Fin kveld til deg <3

      1. Takk i like måte. 🙂 Kaller det igrunnen ikke for hagen, det som er utenfor gjerdet. Men jaggu er det en hel hage der ute også!

      1. Det hørtes flott ut! 😀 Kan godt ha naturhage innenfor gjerdet, men utenfor, og midt i et veikryss der alle ser, der føler jeg det bør være litt stelt. Men det er sjelden jeg orker å gjøre noe med det. Ta litt hver dag, sa nabo’n, da blir det ikke så mye. Veldig lurt. For her blir det tatt 2-3 ganger i året! Og da er det nesten uoverkommelig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg