Norgesferie 2020 – Dag 4

Ny dag, nye muligheter. Hektisk dette! Kjøre avsted før kroppen og hjernecellene har skjønt at de må våkne … men jeg hadde bestemt meg for å holde tritt med reisefølget, ikke klage for mye og heller flate ut når vi kom hjem igjen. Og det gikk ganske bra.

På vei over Dovrefjell i moskusens rike. Vi traff ikke på noen moskus, i motsetning til dattera mi og samboeren som hadde vært her noen uker tidligere. De måtte rømme teltet midt på natta, fordi det var en litt for nysgjerrig moskus som ble en smule innpåsliten. Dermed overnatta de i bilen, for så å hente teltet dagen etter. Så spennende hadde ikke vi det …

Kun en campingbil på parkeringsplassen da vi ankom første stopp. Så heldige vi var med timingen i forhold til køgåing og andre turistifiserte irritasjonsmomenter.

Klar for en liten spasertur til Viewpoint Snøhetta. Lite folk, men denne uka var vi jo utrolig tidlig på’an, og tok kvelden desto tidligere. Men når en ikke reiser sammen med noen utenforstående så går det helt greit. Vi to er nemlig ganske samstemte når vi er i feriemodus.

Veldig friskt og litt kaldt. Ullgenser og dunjakke er jo ikke akkurat normalt midt i juli for oss som bor litt lengre sørpå. Her er hettene tatt av kun for å ta bilde.

Öppna landskap … se så flott det er! Og jeg følte meg plutselig bitteliten der jeg satt og poserte til ære for fotografen. Eller, egentlig til ære for meg selv, for hver gang jeg skal være med på bilder så må jeg be om at drømmemannen tar jobben. For ellers ser det jo ut som om jeg ikke er med på tur i det hele tatt! Å fotografere meg kan ikke være det gøyeste han gjør, og det skjønner jeg jo godt. For et mindre fotogent individ skal du leite lenge etter!

De slapp kun inn noen ganske få av ganga i hytta. Og mellom hvert besøk ble alt sprita i skikkelig corona-stil. Veldig merkelig, og slitsomt for de som jobber der når de får så mange ekstraoppgaver. Men veldig praktisk når en slipper å gå og stå som sild i tønne.

Ny dag – ny kirke. Os kirke lå ikke en gang langs hovedveien. Men da jeg fikk et lite glimt av den i forbifarten måtte vi bare snu. For se så fin den var da! Godt jeg har en tålmodig mann! Ikke det at han kan skryte på seg det sånn rett som det er, snarere tvert i mot, men når det gjelder å ta fotostopp i hytt og pine så er han fantastisk.

Jeg tok likegodt en tur opp på prekestolen. For å be høyere makter om bedre sommervær.

Så tok vi strake veien til Røros. Jeg gledet meg til hotellovernatting, med eget bad og dusj.

Vi fikk faktisk sol mens vi rusla rundt her. Men det var så kaldt at en skulle tro det var vinterferie vi var på. Det er ikke tull en gang! Votter, skjerf og lue var det mange som gikk med. Jeg gikk med sandaler …

Bergstadens hotel, vår innkvartering for natt nummer fire. “Bare” 1840 kroner for ei natt! Det er sykt dyrt, spør du meg … men den hårvasken og dusjen var digg altså!

Røros var fantastisk! Og det ble mange bilder herfra. Tenker jeg tar det i et eget innlegg, for dette ble vel langt nok som det er. Plutselig så ligger det et nytt innlegg her på bloggen vettu. Og den som følger med får se!

1. synd dere ikke fikk se moskus,men sånn er det vi har kjørt der utalige ganger og flere ganger hvert år,men moskus har vi kun sett 3 ganger .Vi hadde planer om å gå til snøhetta utsiktspunkt søndag som var men det var tåke og regn så vi valgte å kjøre videre uten en spasertur .Røros er nydelig,jeg var heldige og fikk campe der nesten en uke i fjor ;=)

1. Ja, det hadde vært gøy å sett dem. 🙂 Vi var heldige med været her, men vi måtte droppe en del andre ting på veien. Loen skylift for eksempel. Da styrtregnet det, og tåka lå tett nede i dalen. Trollstigen ble jo også noe spesiell.

2. Det er flott på Dovre – mektig lissom….! Litt glad jeg ikke har hatt en SÅNN moskusopplevelse som dattera di…. de er noen skumlinger de der! Fin kirke – og Røros er jo helt spesiell! Deilig med hotell innimellom – skjemme seg bort selvom det koster drøyt….! Gleder meg til å se flere bilder…. 🙂

1. Hehe, ja, jeg også. Men er sikkert gøy i ettertid! 🙂 Er ikke mye jeg har vært på hotell i eget land, synes det er alt for dyrt. Spesielt om en sammenlikner med utenlandsturene vi har hatt. For eksempel ei uke for to på Tenerife, med fly og hotell, for 4500 kroner. Jeg er en kløpper på å finne billige turer, men i Norge fins ikke slikt.