Morgenstund har gull i munn

Ja, det er ikke så ofte jeg får med meg slike morgenstunder lengre. Før var jeg jo oppe før hanen galte, nå er det ikke så mye som funker her på morrakvisten. Det tar sin tid å få ristet hodet på plass og få alt i bevegelse. Ikke er det spesielt godt heller. Men etterhvert så går det seg til, på en måte. Hadde jeg plutselig våknet opp til en slik morra, uten forvarsel, så tror jeg at jeg ville blitt livredd. Men det har jo kommet litt etter litt, på en måte. Helt til en skjønner at det er slik hverdagen vil bli fremover. Resten av livet.

En venner seg jo til det, på sett og vis. Selv om drømmen om å bare hoppe ut av senga klokka 6, og være megaklar for en ny dag, fortsatt lever i beste velgående. Det kjennes ut som en evigvarende influensa, sånn om du lurte, som for min del har vart i henimot 10 år nå. En skikkelig seig influensa dette altså. Manflu x 10 sikkert.

Vel, i dag var vi tidlig ute. Og fikk med oss dette flotte synet. En fin start på dagen altså. I ettermiddag er det meldt sludd og snøkaos. Det er jo til å bli skikkelig flau over altså. Nordlendingene må jo tro at vi her i sør er helt idioter. Kaos om det kommer tre centimeter nedbør som ikke er regn. Hallo! Det er jo vinter. Og vi bor i Norge.

Faren øker utover natta, melder yr, og lokalt kan det legge seg over 10 centimeter snø.

Jippi! Jeg håper det er her hos oss! Jada, innrømmer glatt at jeg ikke trenger å skuffe. Så den gleden har muligens noe med det å gjøre. Drømmemannen tar seg bare ei lita runde med snøfreseren, så er det fiksa. Det er jo greit å få sjekka om den freseren funker i år også. Om det ikke regner vekk før han kommer så langt da, det er sikkert store muligheter for det.

Har du noen planer for uka? Her er det Spis for 100, eller Spis ute uka som de har døpt den om til nå, etter at prisnivået har blitt litt høyere. For 100, 125 og 150 kroner serverer mange av restaurantene en utvalgt rett denne uka. Vi skal ut med svigers i ettermiddag, og med syforeninga til onsdag. Så dermed får kokken i huset ei grei uke her. Kanskje får vi presset inn en dag til når vi nærmer oss helga?

12 kommentarer
      1. Tusen takk. 🙂 Ble visst litt for mye turer og styr for meg dette her, som resulterte i en dag på sofaen. Bedre igjen nå. Heldigvis.

    1. Helt nydelig morgenstund det der ✨ Fint å kunne spise god mat uten at det «koster skjorta»..Veldig rolig uke, og det er bra for i dag er jeg veldig svimmel..men satser på en bedre dag i morgen.. Gode ønsker for deg i den nye uka 💕

      1. Ja, skulle hatt flere slike. Kunne nok hatt det også de siste dagen, men jeg gikk visst på en smell – igjen. Så jeg har ikke vært så langt vekk fra sofaen i går og i dag. Kom meg ut med syforeninga, men var hjemme igjen etter to timer. Var nesten ikke verdt styret med å dusje og sminke seg en gang …

    2. Snakker om å sprette ut av senga kl 6, jeg hadde vært glad om jeg sov så lenge som til kl 6. JEG våkner 4 og 5 jeg…helt ferdig sovet.. LITT kjedelig det også. Sovner kl 21 osv…Hm….

      1. Du høres ut som mannen min. Han har også store problemer med å sove om morra’n. Spesielt når han skal på jobb. Og det enda vi ikke legger oss før rundt midnatt. Dermed må han likegodt sove middag når han kommer hjem fra jobb, for han får ikke nok søvn. Selv mener jeg jo at den sovinga på dagen bare er en dårlig vane. Hadde han slutta med den ville han sikkert sovet bedre når det er normalt å sove.

    3. det var et herligt bilde,like bilder opplever aldrig jeg her jeg bor,til det er fjella for høye .
      Ut og spise for en rimelig penge er fint,selv velger jeg å holde meg inne for dei 3 cm med snø som kom hit i går har blitt til is på veien,det blir for vondt for foten min å gå der,men jeg har fått på vaskemaskin nr 2 skiftet sengetøy og snakket med min søster på telefonen i snart 2 timer :=)

      1. Nei, det gjør du nok ikke. Men du har jo noen helt fantastiske fjell som jeg aldri har sett. Så noen har det, og andre har det. Vi får vel bare være fornøyde med det vi har. Jeg har i det minste sol hele året, om det ikke er overskyet da! 🙂

        Her snør det som bare det! Så får se hvor lenge det varer. Var så fint og tørt da vi var ute i dag, Jonas og jeg. Slapp til og med å tørke han etterpå. Men det varte en halv dag tydeligvis. Vil heller ha snø enn mer regn nå. Har jo rydda i kommodene i ganga, så broddene dukket jaggu opp igjen. Helt nye og ikke tatt ut av pakningen en gang. Så jeg er klar!

    4. Det var da et vakkert bilde av morgenen. Dumt du ikke kan sprette ut av senga, men som du sier, du har vendt deg til at sånn har du det nå.
      Her blir det en rolig uke, med timer på dataen tror jeg. Ellers er det strikking og litt titting på Svarlbard minutt for minutt. Ha en fin dag!

      1. Jeg har faktisk på vekkerklokka innimellom på 7 og 7.30 og … det ender stort sett alltid med at jeg ligger til rundt 9. Det burde ha blitt en vane nå, men det føles helt feil. Langt på dag. Selv om dagene kan være sykt lange om en står opp 9 også, når det ikke skal skje noe spesielt. Strikker en del jeg også for tia, selv om øynene mine protesterer så godt de kan. Går mye øyedråper for å si det sånn. Irriterende greier. TV’n er bare på på kveldstid her. Vi har ikke TV oppe i stua faktisk, så om kvelden flytter vi oss ned en etasje.

    5. Jeg har aldri drømt om å sprette ut av senga klokka 06.00. Det er jo natt, da! 😂Jeg innrettet meg slik at jeg tilbrakte de siste 13 årene av mitt arbeidsliv i Spania. Der jobbet jeg som selvstendig næringsdrivende, til de tider jeg ønsket selv. Farvel vekkeklokke! Et herlig liv!
      Med eller uten kranglete kropp har du en fantastisk utsikt, hvis dette er fra hjemmet ditt. Jeg er også veldig begeistret for naturen her på Sørlandet. Vakkert! Til alle årstider.
      Ha en god dag!

      1. Hmmm … det var rart! Jeg var alltid tidligst oppe, uansett om det var jobb eller ferie. Satt helt aleine og nøyt stillheten på terrassen på hytta, med en kopp te og hørte dagen starte. Det er himla stille ved sjøen sånn før alle andre står opp. Skikkelig deilig.

        Det er dessverre ikke min utsikt dette. Var på morratur med bikkja, og rett borti her (på toppen av Tinnheia) er det et utsiktspunkt. DER er utsikten fra. Men jeg er der ganske ofte, så kan kanskje kalle den litt min også. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg