Midt på natta …

… og her sitter jeg. Ja, altså ikke her under dette flotte treet i Ravnedalen, men i stua. Ga opp den der sovinga for et par timer siden. Da hadde jeg sikkert snudd meg minst 25 ganger hver vei, prøvd å ligge på alle mulige måter, uten at det hjalp en dritt. Så nå sitter jeg altså her da, etter å ha smurt nistepakka til drømmemannen og drukket en halv liter te. Veldig irriterende dette, og jeg som har vært så sykt trøtt og klein i hele dag. Men når senga plutselig blir en realitet, så er det nesten som om det bare forsvinner igjen. Å sove er tydeligvis ikke en av mine sterke sider. Om jeg i det hele tatt har noen …

Lørdagen var hard for ei kjærring med øresus og fibro. Det blir masse lyder når 12 mennesker snakker i munnen på hverandre, og det at de røyker inne gjorde det heller ikke bedre. Det lukter jo bare så sinnsykt vondt, klør både her og der, og er til å bli skikkelig kvalm av. Fatter ikke at de orker! Tenk å våkne til den stanken da, gammel fyll og røyklukt. Det var ille nok å bære klærne inn fra badet til vaskerommet. Lurer på hvordan det kjentes ut for vertskapet da de sto opp.

Jeg har aldri røykt i hele mitt liv. Ikke så mye som et ordentlig trekk en gang. Så det er vel derfor jeg synes det er så uutholdelig. Kjenner jeg blir skikkelig skuffa når de sier at det bare er å røyke inne. Men de må jo selvsagt bestemme det selv, så jeg sier jo ikke noe. Og min festrøykende mann er jo den første til å vippe opp røykpakka når sjansen byr seg. Det er jaggu godt vi ikke er på fest oftere! For der og da forvandler han seg fra å være drømmemannen min til en fyr som stinker dritt à la et gammelt, overfylt askebeger! Absolutt ikke en jeg har lyst til å dele seng med når vi kommer hjem. Og det skal altså mye til før jeg flytter inn på et annet rom, så jeg holdt faktisk ut med denne illeluktende, snorkende, fremmede fyren under dobbeltdyna hele natta. Uten å få sove så veldig mye. Normalt sovner jeg jo trygt og godt på armen til drømmemannen, men jeg ligger jo ikke inntil hvem som helst heller, bare for å få skjønnhetssøvnen.

Vi tok taxi hjem en time over midnatt. Da hadde jeg fått mer enn nok. Det var koselig frem til maten var fortært. Fantastisk indisk mat og den beste ostekaka jeg noen gang har smakt. Men så kom cognac-flaska på bordet, røyken la seg som et tungt teppe over hele rommet og så tok det litt av på en måte. Det mest irriterende er vel at jeg, som var tilnærmet edru, sannsynligvis har hatt den verste dagen derpå av oss alle. Fatter ikke hvordan det går an å føle seg så fyllesyk uten å ha vært full. Men det er akkurat slik det er. Ganske uforståelig og veldig merkelig igrunnen.

Søndagen ble veldig rolig. Men vi var ute på en lang tur midt på dagen, omtrent ei mil. Egentlig for å hente bilen der vi var i går, men så tok vi en aldri så liten omvei ned til sentrum for å se litt på Kristiansands nye bydel Kanalbyen. Ser veldig flott ut der, men snakk om å bo på utstilling da! Tror ikke det hadde vært noe for oss. Iallefall ikke for meg.

Håper du sover bedre enn denne kjærringa, og at starten på uka di blir helt toppers. ❤

12 kommentarer
    1. Jeg sover godt for tiden, trist å lese at du sliter. Det har vært mye for deg i mange år. Det er slitsomt når det aldri tar slutt.

    2. Jeg har sovet MYE hele helga. Og du veit jeg har sagt det før, har du ikke sovet om natta bør du ta en liten strekk på sofaen i løpet av dagen-

      Jeg tåler ikke røyk inne. Jeg mister faktisk stemmen hvis jeg oppholder meg lenge i et røykfylt rom. Gubben røyker, og første natta han var på hybelen min den gang da, nærmest kjederøkte den nervøse unggutten. Bedt med på hybelen til drømmedama han hadde hatt et godt øye til lenge Jeg var så forelska at jeg sa det var greit. Da han ringte meg neste kveld, telefonautomat på gangen i hybelhuset, måtte en av de andre snakke for meg. Jeg hadde overhode ikke stemme. Vedkommende forklarte da Gubben at jeg måtte ha vært i nærheten av en idiotisk røyker fordi jeg alltid mistet stemmen når jeg var sammen med røykere….Vi har bodd sammen i 30 år.Gubben røyker vel fremdeles rundt 40 om dagen. MEN han røyker aldri inne.

      1. Det ble en liten strekk. Sov i nesten 40 minutter, og så var jeg lys våken igjen, og det er jeg merkelig nok enda! Får håpe det går bedre i natt. Haha. Det var jo litt av en start for dere. 😀 Jeg var jo også så sykt forelska da jeg traff drømmemannen, og sa han bare kunne røyke inne. Noe ingen hadde gjort før i dette huset. Men han valgte selv å sitte ute på terrassen. Da vinteren kom ble det ganske så kaldt og ukoselig, og da vi kom til nyttårsaften slutta han av egen fri vilje. Fire år uten røyk, men så har det blitt en del festrøyk etter det. Vi er sjelden på fest, men jaggu får han dampa nok de få gangene det skjer. Akkurat som om han må ta igjen det forsømte … fysj! Det har hendt at vi må gå hjem fordi han har fått en “overdose” nikotin og er blitt dårlig. Hvor teit går det an å bli? 😀

      1. Takk. 🙂 Ble 39 minutters søvn på meg utpå formiddagen. Men er merkelig nok ganske oppegående likevel. Veldig rart. Håper jeg får sove til natta da. For flere slike i strekk er ikke bra. Men dagen har vært helt topp den.

    3. den festen hadde jeg takket nei til ganske fort,jeg tåler så dårlig røyk inne ,jeg får ikke puste og hadde ikke holdt ut en halv time,selv da min mamma røykte (hun sluttet nå etter nyttår) og satt ute på vinterstua fulgte røyken med inn igjen og jeg satt inne og ventet til hun hadde røkt fra seg,vel hjemme måtte jeg rett i dusjen ellers hadde jeg også måttet takke for nattesøvnen :=) ellers sover jeg veldig godt for tiden ,håper du snart får søvnen tilbake,det er viktig med nok søvn

      1. Røyk lukter helt forferdelig! Enda jeg er vokst opp i et hus der både mamma og pappa røykte mye synes jeg det er skikkelig ille. Men folkene vi er sammen med er både gøyale og koselige, det var nok bare ikke min dag denne lørdagen. 😉 Har sovet ganske greit i det siste. Men så kommer det noen slike netter innimellom. Blir det flere enn tre etter hverandre må jeg nok ha litt sovehjelp i form av piller igjen. For uten søvn blir det meste galt. Vet alt om det. 😉

    4. Håper du fikk sove etterhvert. Jeg sovner greit. Men hvis jeg våkner midt på natta, f eks kl 5, kan jeg bare glemme å sove igjen.. Da begynner hjernen.. Jobbmodus..

      1. Det fikk jeg ikke. Eller 39 minutter ble det. Jeg sovna jo ikke i det hele tatt da jeg la meg. Men snart er det en ny mulighet. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg