Metervis med handlelister


Trodde egentlig ikke jeg var noe stressa jeg. Gavene er i hus for lenge siden, pynten er på plass, vaskinga har jeg droppa … skal bare pusse vinduene på innsiden sånn rett før. Dagen før dagen, eller kanskje selve dagen … For bikkja griser så på dem. Både utenfor og inne. Slikker og slafser. Bare sånn for gøy lissom. Kanskje det smaker godt, ikke vet jeg. Jeg har nemlig ikke forsøkt.

Men nå er vi kommet til maten. Og der regjerer drømmemannen. Slik har det vært de siste årene. Mer og mer har han overtatt kjøkkenet, og nå vet jeg ikke en gang om jeg kan lage mat lengre. Jaffal ikke på den måten han gjør. Gourmet mat. Hver dag. Er det rart vi er blitt feite??

Han stresser. Planlegger. Leiter etter oppskrifter. Og noterer ned i appen på mobilen. For det er så greit atte. Der kan du nemlig få ei rute foran hver ting du skal kjøpe, og krysse av etterhvert. Her er alt nøye planlagt og satt opp etter hvilken dag det skal fortæres.

Jeg blir helt matt … og sliten. Bare av å høre på han. Jeg har aller nådigst fått lov å lage ei kake, og waldorfsalaten. For du skjønner det, han må ha masse plass når han kokkelerer. Aller helst hele kjøkkenet. Kunne han valgt så ville nok kjøkkenet vært minst dobbelt så stort som de 14 kvadratmeterne han nå har til rådighet. Så stort sett er jeg forvist til stua når det lages noe etende i dette huset. Jeg går bare i veien … og det ikke noe vits i å gå i beina på hverandre. Mener han. Mens andre kan kose seg og lage mat sammen har vi det litt merkelig på det punktet.

Selve shoppinga gjør vi sammen. I går var en slik dag. Massehandling. Ikke gaver. Men mat, brus og godis. Pluss et par ovner og ei vifte til å ha på peisen for å spre lufta litt utover i stua. Forøvrig en veldig effektiv liten sak fra Jula. Det har nemlig vært ganske huskaldt her i det siste. Til tross for varmepumpa. Tror den der trenger en service, får iallefall håpe det er det, og at den ikke er utslitt. Det ble altså et digert lass i går!! Men nå er det ikke mye som mangler før vi er helt klare her i huset. Eller, blir en egentlig helt klar noen gang? Tror faktisk ikke det. For det er alltid noe … en burde hatt eller burde gjort. Selv om det ikke er helt nødvendig. Har du det også på den måten?

I dag skal vi endelig få hengt opp noe lys utenfor. Bedre seint enn aldri! Mye av det vi hadde var gått i stykker. Julebelysning altså. Ikke selve utelysene. Men jeg ville vente til det ble halv pris. Og det var i forgårs. Fikk mye for 500 kroner, inkludert en ny, langbeint nisse som fant sin plass ved siden av juletreet. Den lyser altså ikke!

Egentlig bare siste finish igjen her. Og godt er det. For selveste kjærringa føler seg som ei skikkelig utvaska vaskefille i dag. Det var seigt å komme seg ut av senga. Jeg måtte til og med avlyse et venninnetreff i sentrum. Så dagen i dag er til nå ikke den beste jeg har hatt … håper virkelig det bedrer seg litt før første innrykk til fredag.

God onsdag til deg da.  Hvordan ligger du an i løypa?

♥ marit

20 kommentarer
    1. ja hvordan blir denne julen ? jeg hvet ikke ,når ens pappa bestemmer seg for å sovne inn i julen blir alt bare vondt,fortsatt er det pust i ham men vi venter og den ventingen gjør mer vondt en hva godt er,så julen får bare bli sånn på sparket i år

    2. Synes jeg er rimelig ajour jeg, ikke har jeg stresset heller. Nei jula er ikke mer enn en gjør det til har jeg funnet ut. Litt koselig blir det jo uansett.

      1. Hr. Vinter hjalp godt til med julestemninga her i går. Håper bare han blir en stund. Stresser ikke så mye, men synes det er ganske stress å ha masse folk rundt meg hver dag i en periode fremover. Men uten de hadde det jo blitt litt stusselig også. Jeg er en av de som gjorde veldig mye ut av jula tidligere. Men tror det er gått over …

    3. Jeg gjør overhode ikke noe til jul. Bare gaver og kalenderen på bloggen. Ellers nada. En mann som ikke feirer og resten av familien har blitt litt STOR, og mamma på sykehjem. Så her blir det ikke noe stor sak. Skal til søster på julaften, ellers er jeg hjemme og koser meg i ujulete hus med samboeren 😀 Må bare bli frisk først…Syk nå 😮

      1. God bedring til deg. <3 Her er det også skrekkelig mange, om en skal regne med alle. Men vi har jo delt oss opp etterhvert som det er kommet nye til. Nå snakker jeg om drømmemannens familie da, for min er jo mikroskopisk i forhold. Får litt dårlig samvittighet jeg, siden jeg har gjort så lite til jul. Som den bakinga for eksempel … Var jo helt annerledes før!

    4. Høres ut som her ja 🙂 Jeg trengte heldigvis ikke å handle julelys, for de virket fortsatt alle de jeg hadde. Men får nok planlegge godt og kjøpe noe til halv pris som jeg kan ha neste år evt. 🙂

      Og den handlinga…jeg er elendig til å planlegge, og det at det er så mange butikkstengte dager i strekk er litt småskummelt. Men jeg tror uansett ikke vi kommer til å sulte her i huset. Men hadde vært kjekt om jeg hadde hatt en som orket å stå på kjøkkenet og kose seg der med god matlaging 😉 For her i huset er det jeg som lager maten. Og det er ikke alltid jeg orker. Så akkurat nå sitter jeg og gruer meg til jeg skal i gang med det.
      Sukk…….!

      Jeg gleder meg til jul, men gleder meg enda mer til den er over 🙂

      Nyt ettermiddagen etter beste evne ♥

      1. Det er vel alltis en butikk på et eller annet hjørne som har åpent? Tar ikke det så tungt om vi har glemt noe av det spiselige. Sulter nok ikke ihjel uansett. Tror ikke det hadde blitt så mye matlaging her lengre, om det var meg som måtte stå for det nå. Men er litt rart å ha gitt fra seg hele kjøkkenet. Dagen ble bedre etterhvert. Men nå får jeg ikke sove … Typisk!

    5. Høres helt normalt ut egentlig, men vi har bare roet ned og koser oss. Har handlet det vi trenger, så i morra blir det bare sånt småtteri som dukker opp vet du 😉 Høres helt greit ut at han lager mat synes jeg. Hos oss deler vi litt på det, men blir mest meg siden han jobber. 🙂 Og da liker jeg å ha kjøkkenet for meg selv 🙂
      Kos deg, slapp av og la jula komme! <3

      1. Det er jo det som er litt teit. Drømmemannen jobber jo også. Og jeg går bare her hjemme og slenger … likevel er det han som sørger for at vi ikke sulter ihjel! Og som du skjønner så klarer han det med glans.

    6. Null stress………………. og når jeg leser her kjenner jeg at tankene begynner å spinne…………….hva har jeg glemt……. men nei…. jeg tar det som det kommer. Julegavene er ferdig og det meste av mat kommer etter hvert 🙂

      Ønsker deg en fin onsdag!

      1. Hahaha … ja, det er jo alltid sånn. At en aldri er helt sikker på at en har huska alt. Men vi overlever sikkert. Onsdagen ble slett ikke så gal, bare jeg gav kroppen noe timer til å gå seg til. Det er bare det, at det er så kjedelig å ha det sånn. Jeg vil jo egentlig sprette opp av senga – og være i gang. Aller helst på en jobb …

    7. Ganske likt som her med andre ord. Forskjellen her er at kjøkkenet og maten er mitt domene. Mannen kan renske kålrot og potet, og sette pinnekjøttet til kok, men resten overlater han til meg.

      Juletreet er kjøpt inn og står foreløpig i kjelleren. I morgen kommer yngstemann hjem til jul. Han, datter og hennes samboer skal spise julemiddag med oss i morgen da det ikke blir felles julefeiring her.

      1. Min forrige mann overlot alt på kjøkkenet til meg. Så jeg har hatt min tørn kan du si. Og jeg kunne lage mat! Men begynner å bli en stund siden det. Koselig å få til noe julemiddag selv om en ikke er sammen på selveste dagen. Mine barn kommer både til lørdag (på grøt) og første juledag på kalkun. Så selv om vi ikke er sammen på julaften så ser jeg de jo opptil flere andre dager.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg