Medaljens bakside

God morgen der ute. Ja, du skjønner jeg har egentlig prøvd å stå opp tre ganger allerede. Og alle gode ting er jo som kjent tre, så denne ganga tror jeg jaggu det skal gå bra også. Rent teoretisk er det vel ikke helt morra lengre, og ikke er det så veldig godt heller. Så vi har ikke hatt noen morratur, Jonas og jeg. Men når jeg bare har spist litt og fått hodet litt mer på plass så går vi en litt lengre tur tenker jeg. På glatta! For om dagen i går bare var regn og sørpe, så har det fryst på igjen i natt, og nå skinner sola så fint som bare det. Men snøen er minket betraktelig bare på et døgn. Typisk sørlandsvinter!

Vi var ute og spiste på Mother India med et vennepar i går. En særdeles dum plass å gå, når en har øresus og trøbbel med å konsentrere seg med mange lyder rundt i lokalet. Det er vel en av de verste restaurantene i hele byen sånn sett. Sammen med Slagter Sørensen og Herlig Land. Lokalene er helt åpne og det gir sykt gjenlyd. Ikke noe for meg, egentlig. Men maten er god, og betjeningen er strålende. Og de gangene jeg har vært her tidligere har det alltid vært stappfullt. Så også i går. Men det er jo Spis ute uka her, så da er nok de fleste plassene ganske fylt opp. Vi var der så tidlig som kvart på fem, men allerede da måtte vi stå en stund for å vente på bord. Drømmemannen har hatt lyst til å spise her lenge, så det var vel derfor det ble nettopp denne plassen. Måtte benytte sjansen mens de hadde tilbud vettu.

I dag kom straffen. Skallebank og sykt høy øresus. Men jeg visste jo det. Ikke er det dødelig, det går jo faktisk over etterhvert også. Men det føles virkelig som om jeg blir straffa for å leve litt som andre folk. Ganske deprimerende egentlig, selv om jeg vel blir mer forbanna enn lei. På slike dager har jeg bare lyst å skru av hele hodet og stappe det inn i et skap; – Stå der til du oppfører deg fint igjen … litt sånn som skammekroken vi ble straffa med i forrige århundre, da jeg var barn.

Den er vel forøvrig avskaffet for lenge siden regner jeg med. Får nå skal jo ingen ta ansvar for sine handlinger, nå syr vi bare puter under armene på arvingene og tuller dem inn i bomull. Slik at de kan få sjokk når de blir voksne og finner ut hvordan den virkelige verden fungerer. Med urettferdighet, forventninger og press fra den ene kanten etter den andre. Vet ikke jeg, hva som var best … men holder en knapp på slik det var tidligere. Jeg tror vi var litt mer rustet for å klare oss utenfor barndomshjemmet da. Vi var mer robuste og forventet ikke at alt og alle skulle innrette seg etter oss. Vi skjønte at vi måtte yte for å nyte. At ingenting ordet seg av seg selv … For all del, sier ikke at alle er noen pingler nå, men veldig mange har problemer med å innrette seg og tåler ikke noe som helst. Så et eller annet må ha gått galt på veien, når de i en alder av nærmere 30 ikke klarer å kutte navlestrengen! Tør nesten ikke tenke på hvordan generasjonen etter der igjen kommer til å bli …

Sånn, det var en aldri så liten avsporing …

Nå skal jeg heller fokusere på det fine været. Sola skinner og beina mine funker jo, så om en stund tar jeg med Jonas og skallebanken og går en litt lengre tur. Om jeg ikke ramler og brekker et bein før jeg kommer ut av gata vår da. Har verken pigger eller piggsko, så jeg får satse på at det er noen bare flekker innimellom og ikke kun is! For strøinga på fortau og sykkelstier her oppe har vært under all kritikk til nå. De bruker vel opp hele budsjettet til salt i grøten. Eeeeh … sorry, salt på veiene. For saltmengden og hyppigheten av saltinga er overveldende. Men slik må det vel være når de oppfordrer alle til å kjøre piggfritt! En må bare salte dobbelt så mye, kjøre halvparten så fort og veldig forsiktig … og kun da er piggfritt nesten like godt som pigger!

Ønsker den en flott tirsdag! 

 marit

16 kommentarer
    1. God dag 🙂 Håper maten smakte i forgårs.. at den var verdt gårsdagens “smell”. Tanta mi sliter også med øresus, gjort i noen år nå. Foreløpig er det ikke noe behandling mot tinnitur heller, men kanskje en dag..?
      Håper du har mindre øresus i dag, og at du får en god onsdag 🙂

      1. Heisann Aina. 🙂 Maten var god den. 😉 Kjipt å få flere diagnoser uten behandligsmuligheter. Har hatt tinnitus i over 20 år, men det ble helt uutholdelig etter at jeg fikk fibro. Det er en særdeles dårlig kombinasjon de to der, og legger du på en aldri så liten migrene så blir det enda bedre! Har det aldri stille, og det er utrolig slitsomt. Men heldigvis er ingen dager like, så noen er litt bedre enn andre, og andre igjen er helt uutholdelige. Det går bare ikke an å beskrive det for noen som ikke har opplevd det. “Litt sus i øret” kan da ikke være så galt. Men tro meg, dette er ikke litt sus, og ikke er det bare i øret heller, men hele topplokket! 🙂 Fin onsdag til deg også.

    2. Jeg var på en restaurant, eller dvs det var på hotellet i sandefjord, hvor det var het JÆÆÆÆVLIG støyete. Det var umulig å ha noen samtale med folk der. Folk skrek høyere og høyere, og jeg fikk vondt i ørene. Har ikke vært borti verre 😮

      1. Der er noen plasser som er mye verre enn andre. Men de fleste er jo ille for meg da … skal ut i dag også, krysser fingrene for at det ikke er så galt der. Men vi er 8 stykker, og bare det er jo en utfordring for meg. 😉

    3. ikke godt med den øresusen,har jeg også,men du har det nok hakke værre en jeg har det.
      Is uten pigger er ikke godt,et tips kan være å tre ullsokker utenpå skoene :=)
      Når det gjelder barneoppdragelse og det med å bli voksen er jeg helt enige i ,jeg bruker å si jeg er glad jeg fikk barn da jeg fikk og ikke i dag :=)

      1. Det er mange som har øresus, men tror ikke jeg hadde kommet inn til Tinnitusklinikken om jeg bare hadde sånn “normal” sus som de fleste andre. Og tinnitusen var jo levelig helt til jeg fikk fibro, så det er den kombinasjonen som ikke er helt god.

        Har sett det ullsokke-tipset, men du vet, jeg synes det hørtes litt teit ut .. så da gjør jeg jo ikke det! 😀

    4. Godt skrevet 🙂
      Jeg ser bare medaljen bakside i dag jeg også. Blir like frustrert som deg. Ikke gøy i det hele tatt 🙁
      Håper på en bedre dag for oss begge i morgen.

      1. Dagen i går ble bedre etterhvert. Heldigvis. Og i dag er den sånn midt på treet. Godt at det er forskjell på dagene i det minste, at ikke alle er like kleine. 😉

    5. Du skriver så kloke ord med humor. Øresus er ikke gøy, men man dør jo ikke av det. Jeg har hatt det siden jeg var ung og noen dager er det verre enn andre. Min musikk pleier jeg å si, men noen ganger føles det som en straff ja. Håper du har en god dag i dag og koser deg med at det lysner mot vår.

      1. Takk. 🙂 Har hatt øresus i over 20 år. Det gikk helt greit, til jeg fikk fibro også. De to sammen, pluss migrene, er en særdeles dårlig kombinasjon, og jeg har utviklet en overfølsomhet ovenfor lyder som ikke er bra … sier legen. Så før de kan prøve å behandle øresusen må jeg altså venne meg til mer lyd rundt meg. Men når jeg vet at det resulterer i en dårlig dag eller tre i ettertid så kvier jeg meg jo litt for det. Normale folk unngår jo ting som gjør at en blir dårlig, så også jeg.

    6. Ja det er straffen for å ha det litt koselig…Trist..og kjenner følelsen av oppgitthet….OG sinne som du sier…jaja..sånn er det å leve med kroniske plager….Håper du hadde det bra, og du må få deg brodder! Det er jo en billig forsikring….Håper turen gikk bra, og ja..jeg har piggfrie dekk nå..og VIL ha pigger! Føler meg mye tryggere da…Ha en god dag!

      1. Turen gikk uten knall og fall. Tre fine timer ute i sola. 😀 Hjalp for det meste det. Vi har kjørt piggfritt i 8 år, men i år kjøpte vi piggdekk, og har ikke angra et sekund! Der er helt annerledes og mye bedre grep. Blir nok pigger heretter for oss.

    7. Er enig i det du skriver om barn og unge nå til dags !???? Jeg ser dem som virkelig har røynt seg klarer seg best med jobb og utd. Ellers er d mye vinter her jeg bor. Du er så flink til å ordlegge deg ! Ha en fin dag ????✍️????

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg