Med livet som innsats …

God formiddag i julemaset. Her har vi vært på morraturen, Jonas og jeg, og det var jaggu ikke bare, bare i dag. Vårherre har glasert bakken, og de som jobber for å sikre innbyggernes ve og vel på et sånt føre har tydeligvis ikke helt huska hvordan det skal strøs slik at det blir fremkommelig! Det aller verste partiet var rett i krysset utenfor huset vårt. For her er det likegodt litt nedoverbakke også, så det tok sin tid å komme ut fra selve tomta kan du si. Men jeg klarte runda uten å tryne. Det gjorde ikke Jonas. To ganger lå han så flat han kan bli, som ei sjøstjerne omtrent.

Jeg liker ikke å gå på et slikt føre. Har gode sko, og til og med brodder … en eller annen plass. Jeg tror jeg er kommet i den kategorien der jeg er redd for å brekke lårhalsen eller hva det nå er de gamle damene knekker på speilblank is.

Joda, det var strødd som du ser. Det føltes omtrent som en promillekontroll å gå rundt toppen på denne stripa! Og det var ikke plass til både hunden og meg ved siden av hverandre. For han går jo rett ved mine bein, flinke voffsen. Sikker derfor han flata ut et par ganger. Jeg tok jo selvsagt den tryggeste veien selv.

I går fikk vi opp litt mer lys utenfor huset. I plask regnvær og med en drømmemann i skikkelig jobbemodus. Det er så langt fra godt humør som det går an å komme altså, så absolutt ikke noe å trakte etter! Men det ble i det minste litt lysere utenfor nummer 19.

Ikke så mye som i fjor. Da grensa det nemlig til å bli skikkelig harry, og sånn kan jeg ikke ha det igjen. Det eneste som er litt trist er at den gedigne pynten til et tre utenfor bare virka i en halv times tid i fjor. Og den var helt ny. Det var rett og slett 1000-kroner rett i dass! Eller jeg kjøpte den for halv pris da, men det var ille nok det! Den sleit før den var kommet helt på plass. Så heretter forblir det treet uten lys.

Noen av de andre lysslyngene henger nå rundt grillbua. Til Jonas’ store fortvilelse. Han gnelda noe verre i går kveld da han skulle ut. Og han bjeffer aldri på annet enn andre store hannbikkjer. Så viste det seg at det var den opplyste bua han fikk helt panikk av. Merkelig hund. Forandringer fryder absolutt ikke.

Det regner, og det skal det fortsette med hele uka! Jeg vurderer snart å kjøpe et par kasser med is/snø-spray på boks. Slik som vi hadde på kjøkkenvinduene da ungene var små. For hvis jeg sprayer alle vinduene i hele huset slik at det ser ut som den snøstormen utenfor, da må vel den berømte julestemninga komme?

Her er både nisser, stjerner og juletre på plass. Foreløpig bare utenfor og i stua da, men uten at jeg kjenner et lite snev av det rette moduset. Det er faktisk ganske trist. Jeg gleder meg så klart til julaften, men det er fordi alle mine barn, svigerbarn og barnebarn kommer i samlet flokk og skal være hos oss. Så sånn sett føler jeg meg veldig heldig i år. Men den gode, gamle julestemninga, den har jeg ikke sett snurten av enda.

Fin mandag til deg da. Håper du har litt bedre vær enn det vi har, for dette møkkaværet kan til og med ta knekken på ei ekta sørlandsjente med svømmehud mellom tærne!

10 kommentarer
    1. Piggsko! er tingen. Selv jeg som er livredd på holkeføre går stødig som en prest. Vi har heller ikke fått opp utejulysene til min store fortvilelse.

      1. Ja, har skjønt dette med piggsko. Men de er så dyre .. og det fins så mange forskjellige, så jeg vet ikke hva jeg skal gå for. Når jeg en gang får råd til slike. Har jo to par andre, dyre tursko, uten pigger vel og merke, og heldigvis er det ikke så glatt hele tiden. Eller over tid. I går kveld var det mildt igjen.

      1. Problemet er jo at det ikke er sånn hele tiden. Kan være noen timer innimellom, men kan også vare i noen dager om det er litt kaldere enn nå. Vi har jo egentlig bare regn, og så fryser det på bakken! Drittkjipt vær!

    2. Glatt og lite julestemning ute her også.. Så koselig med lysa på huset..har bare ei lykt ute på verandaen vi 🙂 Jula er ikke som før..men skal kose oss sammen med guttene våre som kommer hit på julaften .. Førjulsklem <3

      1. Det er jo sååå kjedelig. De skulle bare visst de som har snø! 😀 Må ha litt lys ute ja, rart at det ikke er normalen å henge opp lys ute i mørketiden. For tenk så koselig det hadde vært. Ikke bare i jula altså …

    3. jeg tror den barnlige julestemningen er mest hos barna,for meg er det duften av pinnekjøtt som gir stemningen :=) det var glatt hos dere ja hjelpes meg,jeg har piggsko med integrerte pigger på ,da er det dere nå har perfekt føre :=) jo bedre is jo stødigere går en med piggsko ,du får se etter om slike sko kommer på tilbud ,beste investering jeg har gjort

      1. Kanskje du har rett … bare meg som ikke har skjønt det. At alle egentlig har det slik som meg. Jeg var jo ekstremt glad i jula, baking, vasking og pynting før. Men det forsvant sammen med mamma jula 1990. Tenk at det er sååå lenge siden. Noen år etter satt jeg jo midt i et samlivsbrudd, og vi delte det vi hadde rett før jul. Så jeg klarer ikke helt å finne den gleden som jeg hadde. Den jeg tror alle andre også har.

        Piggsko ja, jeg har skjønt at det er tingen. Problemet er jo at jeg har tre par gode, dyre tursko, så et par med pigger blir jo i tillegg til dem. Må kanskje kikke litt på salget, som du sier. Skjønner du er fornøyd med dine, hvilket merke er det?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg