Lunsj for en hundrelapp

Bytur i dag. Ikke sånn for kos egentlig. Skulle bare til legen og fikk en pangstart på dagen da jeg måtte småjogge til bussen! Puuuuh! En slik start er skikkelig ræva altså! Kom fire minutter for seint til legen, men han var selvsagt ikke helt i rute, så det gikk helt greit. Normalt er det jo meg som sitter der og venter og venter på komme inn. Henimot 20 minutter er helt vanlig.

Skulle egentlig kutte vekk en klump i nakken. Fettklump på godt norsk, han kalte det noe flott som jeg ikke husker lengre. Men jeg er helt sikker på at det ikke var huet altså. Dessverre var det satt seg betennelse i denne greia siden jeg bestilte timen for fjorten dager siden. Dermed ble det ikke noen “operasjon” i dag, men ny time om tre uker. Plutselig befant jeg meg altså i byen før de fleste butikkene var åpna, og helt uten noen konkrete planer. Jeg som nesten aldri er i byen lengre.

Sendte sms til badevenninna mi. Og jaggu var ho rett i nærheten. Dermed ble det både lunsj og litt shopping. Den shoppinga klarte jeg helt på egenhånd, før vi møttes. Hverdagsklær, ikke noe veldig spennende. Strømper, strømpebukser, skjørt og en genser.

Lunsj på Le Monde Tapas er topp! For en hundrelapp får du hver dag mellom 11 og 16 en utvalgt rett for kun hundre kroner. Veldig godt, og ikke minst rimelig. Spesielt om du er som meg og ikke gir noe tips. For det gjør jeg faktisk ikke når jeg kjøper så lite. Kjip? Jepp! Føler meg skikkelig gjerrig, likevel blir det ikke siste ganga jeg gjør dette. For skal en betale tips så blir det jo plutselig ikke så billig lengre. Og akkurat prisen er ganske viktig for meg jaffal.

Det ble en skikkelig koselig start på uka. Men vel hjemme igjen fikk jeg den skallebanken, og nå er jeg kjempesliten. Så lite skal det altså til noen ganger, men innimellom er det absolutt verdt det. Nå skal jeg bare legge meg litt på sofaen mens hybelkaninene hopper rundt i fri dressur og formerer seg enda litt mer frem til i morra. Sola, som plutselig skinner inn gjennom vinduene, gjør de jo ikke akkurat usynlige heller. Men pyttsann, foreløpig er de ikke så store at de utgjør noen fare for verken folk eller fe (les: Jonas), så dette går nok greit. Jeg må samle litt krefter til jeg skal kjøre barnebarnet på turn. Synes just det var mandag, så at den plutselig er her igjen kom nesten som et sjokk.

Hvordan er det med deg, pleier du å gi tips når du spiser ute i Norge?

12 kommentarer
    1. Høres ut som du fikk en uventa litt koseligere dag enn planlagt! Moro! Gir sjelden tips når jeg spiser ute – dersom det ikke er noe heeeelt spesielt… gjerrig? Jepsipepsi, hihi 🙂

      1. Ja, den ble veldig mye annerledes enn jeg trodde da jeg løp til bussen! 😀 Er jo ikke noe flink til å ta ting på sparket lengre, men innimellom lønner det seg tydeligvis. Vi har alltid vært flinke til å tipse, sikkert mer enn de normale ti prosentene, men nå er økonomien litt annerledes enn den var. Og går en ut og spiser fordi det er tilbud blir det jo ikke billig om en legger på tips i tillegg. Så sånn må det bare være nå.

    2. En billig lunsj og ser godt ut.
      Jeg pleier ikke å gi tips i Norge, men utenlands er det nesten en must å gi tips.
      Håper du fikk deg en avslappende tid etter det.

      1. De har veldig god mat der. Og er kjempeflinke til å ha lunsjtilbud. I utlandet tipser vi, og har alltid gjort det hjemme også tidligere. Men nå er vi jo nesten aldri verken i utlandet eller ute og spiser lengre … Ble en fin kveld også, måtte bare ta meg inn litt etter byturen og mange inntrykk med masse folk rundt meg.

    3. ja så billig mat får vi nok ikke her jeg bor,drar vi ut og spiser gir vi ikke tips,har faktisk ikke tenkt tanken engang her i Norge,ikke i utlandet heller,for vi har helst reist på cruise og da er tips innbetalt på forhånd via biletten :=)

      1. Det er mange restauranter her, og noe må de kanskje gjøre for å få inn gjester på de tidspunktene det normalt er litt stille? Kjekt med tilbud da. 🙂 Vi er slutta å tipse, etter at jeg slutta å jobbe … bortsett fra i utlandet da, om vi skulle være så heldige å reise. Men det er vi jo nesten slutta med det også.

    4. Stress er jo ikke noe ok..men maten ser jo god ut..og prisen var det jo ikke noe å si på.. Spiser jo sjelden ute nå for tida..men vi gir som regel ca ti prosent i driks.. på kafè der vi betaler i disken gir vi ikke driks..
      Håper det går bra med den betennelsen og at du får fjerne kulen.. God bedring med hodet også <3

      1. Nei, merker det, at jeg ikke tåler å stresse lengre. Og jeg som aldri stressa før, eller tenkte ikke på det som stress jaffal. Sjelden vi er ute og spiser vi også. Det er meg og litt venninnelunsj innimellom, og til og med aleine også om jeg er i byen. Men sjeldent etter at jeg slutta å jobbe. Får dårlig samvittighet når jeg bruker penger på sånt som ikke er så nødvendig. Tipsa alltid før, men da var økonomien litt annerledes også …

        Jeg merker ikke så mye til den betennelsen. Bortsett fra at jeg merka da det gikk hull på klumpen. Så det går nok greit. Hodet falt på plass når det ble litt roligere igjen. Hehe.

      1. Det var digg også. De har god mat på Le Monde. Var ble en fin dag, som ga litt etterdønninger. Men det er jo bare sånn det er.

    5. Lipom var sikkert det ordet legen brukte.
      Den lunsjen så da virkelig god ut. Greit med sånne billig tilbud . Jeg ville heller ikke ha tipsa på et slikt konsept.
      Kos deg med barnebarnet

      1. Ja, det kan godt være det var det. 😀 Jeg husker ikke. Gøy når en kan spise så rimelig ute, men skal de ha tips da så blir det jo plutselig ikke så rimelig lengre. Jeg er til og med så kjip at jeg drikker vann til!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg