Kveldstur til Fiskebrygga

Fiskebrygga i Kristiansand. En yndet plass om sommeren. Plassen der vi tar årets første utepils, og tenker at dette er jaggu så koselig at det skal vi gjøre mange ganger i løpet av sesongen. Men som regel blir det bare med den ene, eller et par ganger til.

Så sløve er vi altså! Vi går sjeldent ut. Etter at jeg slutta å jobbe er vi nesten ikke ute og spiser en gang. Det var vi mye før, men det er mange år siden vi var på en uteplass en lørdagskveld. Det eneste som frister er sommerstemninga på Fiskebrygga. Da vi hadde båt kom vi sjøveien fra hytta. Enkelt og greit. Slik er det ikke lengre …

For første gang i år er Fiskebrygga pynta til jul. Lysene ble tent 16. november, men jeg har ikke sett det før i går kveld. Da drømmemannen kjørte til Kiwanis satt jeg og Jonas på ned til byen. Så tusla vi rundt nede langs vannkanten, via Fiskebrygga og hjem igjen gjennom byens handlegate Markens, før vi kom til den tunge, lange, drittkjedelige veien opp til Tinnheia.

Byen vår er fin, og folketom. Ikke verdens mest levende by dette her altså. Spesielt ikke i 19-tiden på kvelden en helt vanlig tirsdag. Må innrømme at jeg hadde min vestlandsvenninnes ord i bakhodet: Dette er ikke en by, men mer et ferjeleie. Jepp. Det fikk ho sagt, som er oppvokst på et jorde på Jæren! Men på denne tiden av året er det nok temmelig sant. Om sommeren derimot myldrer det av turister fra cruisebåtene, og alle ungdommene som er på konserter og festivaler. Synd byen går i dvale om vinteren.

Vi klarte jo ikke å komme hjem uten å bli blaute. For som du sikkert har skjønt har syndefloden herjet som besatt i tjukkeste bibelbelte de siste ukene. Eller er det måneder? Ja, det føles jaffal sånn. Det går på helsa løs her. Må bare innrømme det. Jeg er så klar for en ferie til en varm, solfylt plass, men dessverre så er det ikke noe sånt på gang her.

Så vi får bare forberede oss på enda mer vann fra oven. Godt vi har både redningsvester og båten i umiddelbar nærhet. Mulig det er best å gå ut og fortøye sistnevnte godt i garasjen. For det kan jo være den forsvinner i løpet av ei av disse regnbøyene som aldri ser ut til å ta slutt.

Fin onsdag til deg. Nå skal jeg ute og lage en dessert, tro det eller ei. For i ettermiddag kommer våre to yngste barn, de bittesmå på 26 vettu, og spiser middag her. Sammen med hver sin samboer. De to eneste av fem som ikke har barn enda. Det varer ikke så lenge, for sønnen min skal nemlig bli pappa i juni. Og da blir jeg farmor for første gang. Farmor … vet ikke helt om jeg vil kalle meg det. Høres rart og ukjent ut. Uansett, enda et barnebarn er på vei altså, og jeg gleder meg akkurat like mye til denne som jeg har gjort til alle de andre. Selv om det blir nummer sju i rekka.

10 kommentarer
      1. Ja, liker meg her jeg. 🙂 Ikke akkurat verdens navle, men greit og oversiktlig. Litt rart at vi har så mange cruisebåter innom egentlig, for så mye har vi jo ikke å by på. Egentlig.

    1. Så flott julepyntet det var der. Man kan jammen få stemning uten snø også. Og det er det vel uansett ikke mye av i Kristiansand. Er du i rute til jul? Jeg er i MIN rute, håper du også tar det piano <3

      1. Ja, det er ganske fint. Liker julepynten når det ikke er så mye plasthjerter og -snøkrystaller blandet inn i “granbaret”. Det blir litt jalla. Snø nei, det er ikke så ofte vi har det. Ikke ligger det lenge heller. I rute til jul? Eeeehmn … begynner jeg å få dårlig tid eller? Foreløpig tar jeg det veldig piano. Men mulig det ikke er så lurt. For det var det der med julekvelden og kjærringa vettu! En kan fort havne i den situasjonen.

    2. Nå har jeg tittet meg godt rundt på bloggen din. Du har jammen holdt ut noen år! Det var bildet fra fiskebrygga som trakk meg inn her. Er nyinnflyttet til Kristiansand, og er svært begeistret for byen!

      Jeg tar turen en annen gang også, for her var det mye lesestoff å fordype seg i!

      1. Ja her klamrer jeg meg fast. 🙂 Innimellom føler jeg det har vært det eneste sosiale jeg har hatt. Så blir veldig ensom når jeg dropper blogginga innimellom. Velkommen tilbake skal du være. Koselig når det ikke bare er de vanlige som legger igjen noen ord.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg