Kald, liten kveldstur

God kveld i stua. I dag ble det ikke noen langtur å skryte av. Vi har hatt overnattingsgjest, og selv om ho stort sett sover god om natta så betyr ikke det at mormora gjør det samme. Tror jeg omtrent er inne og sjekker om alt er greit annenhver time! Og de timene mellom der ligger jeg og lytter, sånn i tilfelle ho skulle begynne å grine, rope eller et eller annet er galt.

Det var skikkelig godt å ha besøk denne ganga. Ho var nemlig både mer opplagt og mye blidere enn jeg har sett ho siden ho ble syk i november. Vi har kost oss med maling, puslespill og perler denne ganga. Jeg er så glad for at ho liker å lage ting. Da er det mye lettere å være inne, når en ikke kan gå tur eller finne på ting sammen med andre.

Du lurer kanskje på hvorfor vi ikke sover på samme rom? Grunnen er at mormor snorka sånn! Det var visst omtrent like skremmende som et skikkelig mareritt. Det er av fulle folk og små barn en skal høre sannheten. Så jeg skjønner at han der jeg deler seng med sjeldent er full. For der inne i det aller helligste er det nemlig jeg som ligger våken fordi han snorker. Veldig rart dette altså. Men skal ikke påstå at det ikke kommer noen rare lyder herfra også innimellom. Bare ikke sånn jevnt over hele natta … tror jeg.

Vi tok en ettermiddagstur i Vågsbygd. Akkurat i det sola forsvant. Det er seks, åtte minutters kjøring hjemmefra. Og turen var bare på snaue timen. Vi parkerte ved Storenes, gikk rundt odden og videre rundt Auglandsbukta. For å gå samme vei tilbake.

I fjor tenkte jeg at Storenes måtte være en perfekt plass for å vinterbade. En ganske folketom plass på denne tiden av året, og der fins til og med ei badetrapp. Men vinteren i år og vinteren i fjor er to helt forskjellige ting. Vi slapp jaffal å hugge hull i isen i fjor. Akkurat nå er snart hele Byfjorden igjenfrosset. Dessuten har jeg ikke badet siden august, da jeg fikk de streptokokk-befengte hånda. Så den vinterbadegreia tok seg en pause tydeligvis, men nesten vinter derimot … da er jeg klar!

Vet ikke om det bare er noe jeg innbiller meg. Men formen og den hersens verkende kroppen var altså mye bedre i fjor vinter. Om det kommer av badinga eller rett og slett færre kuldegrader det aner ikke jeg, men denne høsten og vinteren har vært ekstremt ille. Selv om det bare er for bagateller å regne i forhold til andre ting akkurat nå.

Jonas, beistet vårt. Han er sykt stressa og masete for tia. Oppfører seg som en idiot rett og slett. Jeg håper virkelig at det kommer av at noen tisper i nærheten har løpetid, hvis ikke begynner jeg nesten å lure på om det har skjedd en kortslutning i toppetasjen. Og det siste der hadde jo vært litt trist. Han har ikke brydd seg så mye om verken tisper eller løpetid tidligere, tror ikke han helt har skjønt det. Så mulig det var på tide nå da, han er jo tross alt godt voksen når han har rundet fem år.

Båter i opplag venter på bedre tider. Jeg, som helst vil ha sommer og 30 plussgrader hele året, synes egentlig denne vinteren (akkurat som den er nå) er helt topp. Værmessig altså. Mye annet kunne som sagt vært både bedre og annerledes.

Det er snart helg igjen. Disse fredagene kommer tette som hagel for tia. Ikke at det gjør noe, fredager er jo egentlig ganske greie dager det, for det er jo skikkelig koselig å ha drømmemannen hjemme. Men når ukene fyker så fort av gårde, så betyr vel det at vi blir vanvittig fort gamle også? Og akkurat på det feltet kunne det godt ha bremsa opp litt nå, eller aller helst reversert et tiår eller to.

Nyt resten av torsdagskvelden da. 

9 kommentarer
    1. Jeg har tenkt så mye på henne, så godt at hun fikk kvalitetstid hos mormor! Jeg er ikke bestemor ennå, og jeg kjenner at det haster slett ikke.

      1. Det er forferdelig å vite hva denne lille kroppen går gjennom, men ho er tøff som få! Her er det allerede 8 barnebarn til sammen, så kjenner at det på mange måter var litt lettere når det bare var tre … skrekkelig mange å forsøke å følge opp nå. Men koselig er det jo.

    2. Så koselig med kvalitetstid, og lage og pusle med ting. Det er sånt jeg selv liker veldig godt 🙂
      Denne vinteren er nydelig, og det sier jeg, som er 100% sommermenneske. Men når været er kaldt og klart, og sol, og litt snø (ikke for mye og ikke for lite), så er det helt perfekt, til vinter å være 😀
      Jeg frykter jo at tiden reverserer litt om noen år, når jeg sitter der på gamlehjemmet godt inni demensen 😀 Mange får nok det “ønsket” oppfylt, om enn ikke på helt den måten de hadde ønsket 😉
      Nydelige bilder her i innlegget. Jeg måtte scrolle gjennom et par ganger ekstra, bare for å nyte stemningen i bildene ♥
      Klem

      1. Tusen takk for fine ord. 🙂 Ja, er ikke akkurat demensen jeg ser frem til. Tror ikke jeg har hatt noen demente i familien min, så om det er arvelig så ligger jeg godt an her.

    3. Så lekre bilder! Og så godt at prinsessa er i humør igjen – koselig å lage ting sammen også! Tida går fort ja…. men vi blir vel ikke eldre vi??? Bare klokere, hihi….. 🙂 klem

      1. Er det klokskapen jeg ser i speilet om morra’n mener du?? Hehe. Det er triste greier altså, men lite å gjøre med det. Fikk forresten skryt av huden min når jeg var til ansiktspleie her for et par uker siden. Var veldig fin, sa ho. Måtte bare le da, for jeg har jo aldri tatt noe vare på den med kremer og renseting. Smører meg litt når jeg gidder, mest om sommeren.

      1. Så om mannen din plutselig begynner å snorke, så flytter du ut av soverommet? 🙂 Det er mange jeg kjenner som har hvert sitt soverom nettopp på grunn av det! Men såpass bør en tåle tenker jeg, det er en av ulempene med å være gift! Verken drømmemannen eller jeg snorka sånn helt til å begynne med.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg