Juleforestilling og dagen derpå

Torsdagen er snart over, og her funker ingenting. Da snakker vi ikke bloggen eller internett altså, men rett og slett kjærringa! Jeg var ute på vift i går kveld. Sammen med eldste dattera og to av barnebarna. Juleforestilling på Kilden. Det var en opplevelse. Morro å få litt kulturell input innimellom, men ikke fullt så morro dagen derpå.

Jeg vet jo at jeg burde holde meg unna sånt. For mye mennesker og for mye lyd resulterer alltid i det samme: En skikkelig drittdag dagen derpå!! Og det er her jeg er i dag. Skallebank, helt utslitt, tinnitus nok for en helt liten landsby, kvalm og utilpass. Faktisk såpass at jeg ikke en gang kom meg ut med bikkja før klokka var henimot fire.

Vi var på Trolle og den magiske fela. Alexander Rybak gjorde en flott innsats som Trolle. Det sjarmerende trollet som mangler hale, og av den grunn blir ertet av alle de andre trollene fordi han ikke er helt som dem. Budskapet i stykket er at en må våge å være annerledes, og akseptere at ikke alle er som en selv.

Selvsagt var det ikke lov å ta bilder. Så dessverre kan jeg ikke vise noe annet enn disse som ble tatt i pausen. Men du skulle bare ha sett det flotte sceneshowet eller hva det kalles. Kulissene. Må ha vært veldig spennende for de aller minste. Kanskje litt skummelt. Jeg ble mest betatt av det felespillende trollet, nesten litt sånn småforelska. Men det gikk heldigvis fort over igjen. Allerede før jeg kom hjem til drømmemannen.

Jeg elsker musikaler og konserter. Tro det eller ei. Men etter at jeg ble syk så er ikke kroppen/systemet mitt like overlykkelig når jeg en gang innimellom kommer meg avgårde på sånt. Og jeg er ikke heller akkurat overlykkelig når kroppen straffer meg dagen derpå. Som i dag. Likevel angrer jeg ikke. For jaggu er det godt å gjøre ting innimellom som andre folk tar som en selvfølge.

Jeg har vært mye i London tidligere. Og ikke akkurat for shoppingens del. Det klarer jeg jo veldig greit hjemme. Jeg er mer på fotojakt, jakt etter opplevelser og nye inntrykk. Og der er London perfekt spør du meg. Eller var. Nå er det muligens litt for mye folk og ståk der også. Har ikke helt oversikten over alle de teaterforestillingene jeg har sett der, men det er ikke få. Queens We will rock you har jeg sett hele fem ganger. Den er helt magisk. Cats rakk jeg heldigvis å se før de avslutta den. Det var det aller første møtet mitt med en London-musical. Jeg var godt voksen, men tror inntrykket jeg fikk etter denne var like overveldende som når et barn kommer på en forestilling for aller første gang. Og det var ikke bare det som skjedde på scenen som satt sine spor, men også det overdådige, gamle teateret med tunge plysjgardiner og spindelsvev i krokene. Det var som å gå hundre år tilbake i tid.

Det regner så det skvetter – igjen! Og det har det gjort i hele dag. Dette var også dagen da det ikke egentlig ble helt lyst. Så nå er det jaggu sykt godt at det snart snur og vi går mot lysere tider. Men akkurat i dag kjenner jeg at jeg ikke orker å irritere meg så mye over det. Det er verre at jeg bare sitter her i stillongsa og den første og beste ullgenseren jeg fant. Ull ja! Det rare er det at når jeg har slike på-felgen-dager da fryser jeg. Jeg som alltid er irriterende varm til vanlig.

Drømmemannen gikk akkurat ut døra. Han skal på julebord. Jeg skulle egentlig ha vært hos søstera mi og bakt kakemenn. Det satt litt langt inne å måtte melde avbud. For første gang på flere år skulle vi bake sammen. Åsså kakemenn da! Jeg elsker kakemenn. Sprø og harde, uten glasur eller sukker på. Men nå ble det ikke noen kaker i det hele tatt! Sånn går det når en glemmer at det ikke går an å ha det morro to dager på rad!

Siden kokken har fri ble det kleint med middag her. Jeg er et skikkelig middagsmenneske og kjenner abstinensene allerede. Faktisk såpass at jeg tror jeg må kjøre ned på Meny og se om de har noe godt i disken med varmretter. Får bare håpe at jeg ikke treffer noen kjente, for jeg har jo ikke lyst til at noen skal se meg i denne forfatninga. I slike tilfeller passer jeg aller best bak lukkede dører, hjemme hos meg selv.

4 kommentarer
    1. Og i disken på Meny finner du alltid noe godt 😀 Mye fristende der!!!!

      Ja kroppen er ikke alltid like grei……….. og etter mye støy så blir man lett tappet for krefter. Men koselig for dere å få med opplevelsen allikevel 🙂

      Ønsker deg en fin og fredelig fredag 🙂

      1. Sjeldent vi kjøper noe der. Men det ble litt brokkolisalat og to lunsjkaker. Dager uten varmretter blir liksom litt rare.

        Synes enda det er veldig rart at støy kan stjele alle kreftene mine, men det er jo sånn det er faktisk. Ingen som ikke har vært der sjøl kan skjønne hvordan dette er. Er heldigvis bedre i dag. Men mista en hel dag da jeg skulle ha pakka julegaver og bakt noe. Og det er jo litt kjipt.

      1. Den opplevelsen er vel grunne til at dagen i går ble så bedriten! Men, men … er bedre i dag. Oppegående. Har vært på tur med Jonas og nå er det seint frokost. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg