Jeg, et nettroll

Ja, det er jeg altså. Til og med et særdeles usympatisk eksemplar av arten. Den typen som ikke er i besittelse av empati i det hele tatt. Fordi jeg ikke kunne la vær å kommentere på et innlegg i Dagbladet angående NAV-skandalen. Du vet, alle disse som er dømt uskyldig for trygdesvindel. I kommentarfeltet der var det ei ung jente som tydeligvis mente av NAV hadde skylden for all elendighet i hennes liv. De hjalp ikke med utdannelse og heller ikke skaffa de ho en jobb. Så jeg klarte bare ikke å scrolle forbi.

Noe jeg tydeligvis burde ha gjort …

Jeg står for det jeg sa. At det er mye galt i nav-systemet, det ser jo til og med jeg, men at de skal få skylda for alt som går galt i livet til folk, den synes jeg er litt i drøyeste laget. Det er jo opp til enhver å skaffe seg en utdannelse. Da gjerne i ungdommen. Men om en velger å bare ha det gøy i de årene som andre sliter og studerer for å skaffe seg en økonomisk stabilitet senere i livet, ja da får man jaggu ta følgene sjøl. Og om en er så uheldig å havne på en eller annen nav-stønad så bør det jo være en selvfølge at en må gjøre noe for pengene som kommer inn. Det være seg å søke jobber, gå på intervju, gå på de teite kursene som nav sender en på for å få oversiktsbildet over arbeidsledige og folk på aap til å se helt annerledes ut enn slik det i virkeligheten er.

En må faktisk ta styring på eget liv selv. Det er alt for mange unge i dag som tror at alle andre skal ordne opp for dem. At de bare kan sitte der på ræva og motta stønad på stønad og ikke gjøre noe til gjengjeld. Og hvorfor skal de egentlig jobbe og slite når de heller kan sitte hjemme og kose seg, mens pengene triller inn uansett?

Herregud! NAV ga ho ikke en jobb! Slå den da! Jeg vet jo at noen trenger ekstra oppfølging, og det er helt greit. Men oppegående mennesker som ikke feiler noe spesielt, og heller ikke har med seg en alt for tung bagasje fra barndommen, de bør faktisk kunne klare seg selv. Det er alt for lett å skylde på alt som har hendt før i tia, hva med å bruke energien til å komme dit hen at en kan stå på egne bein heller? Hvilken seier ville ikke det være? En trenger ikke gå nedenom og hjem selv om en har noe bagasje med på veien, tro meg, jeg har en ganske tung koffert å drasse på sjøl!

Og var de egentlig så uskyldige disse folkene? De som fikk seg en smekk da de reiste vekk uten lov .. Kom ikke å fortell meg at de ikke har visst at de gjorde noe ulovlig. En ting er at NAV har glemt å samkjøre reglene sine med reglene i EØS/EU. Det er jo litt på trynet da. Men de har alltid hatt klare og tydelige regler angående utenlandsreiser når en mottar stønad. Du må til og med krysse av om du har hatt ferie i meldeperioden, så om ikke det ringte en bjelle tidligere så burde det vel ha kommet med et par pling når en var kommet så langt! Kom ikke her og fortell meg at disse “uskyldig dømte” ikke visste at de gjorde noe som var feil. Noen av dem har jo til og med sagt det, i samme åndedrag som de klaget på nav. “Jeg fulgte hjertet istedenfor hjernen”. Jaja, det er jo ikke videre glupt da. Hjertet aleine har så lenge det har vært mennesker på jorda, ført oss rett ut i elendigheta.

Hadde de søkt ville de sikkert fått klarsignal til å dra. Om det ikke kolliderte med eventuelle tiltak de var på, og om de ikke ville ha ferie i hytt og pine. Det er jo akkurat som å ha en jobb, du kan ikke bare reise avgårde uten å avklare med sjefen først! Dessuten har en jo bare krav på fem ukers ferie pr. kalenderår.

That’s life.

Kjenner jeg er en smule småirritert. Jeg har ikke gått direkte til angrep på noen. Svaret mitt var generelt. At jeg føler noen forlanger sykt mye av andre, og tror de kan seile gjennom livet uten å løfte en finger selv. Det er virkelig skremmende at folk ikke tar ansvar for sitt eget liv, men tror at alle andre skal fikse alt. Noen ble skikkelig skremt av svaret mitt, sa de, fordi det fantes slike folk som meg.

Noen tåler tydeligvis ikke andres meninger.

14 kommentarer
    1. nei nettroll er du ikke ,alle som skriver offentlig må faktisk tåle å få komentarer selv om ikke alle er medfølende for innlegget,jeg er enige i att mange unge i dag ikke tar skikkelig grep om livet sitt selv,dei har fått sydd puter under armane og ikke lært å ta ansvar selv,synd ja men jeg ser det hos mange,det er ikke NAV sin feil nei

      1. Takk for støttende ord. Jeg ble faktisk litt lei meg jeg, fordi jeg følte alle angreip meg der inne etter at jeg hadde skrevet hva jeg generelt mente om dette. Jeg nevnte jo ikke navn eller hang ut noen spesifikke personer, men jaggu fikk jeg pepper tilbake … 🙁

      1. Takk, takk. 🙂 Var ikke mye tommel opp der jeg kommenterte. Følte plutselig at jeg ble fritt vilt med skuddpremie og det hele.

    2. Hadde de søkt, ville de nok fått avslag på å motta AAP samtidig som de dro utenlands. Så var det også slik at NAV ofte lot folk gå og dingle i måneder på AAP uten at noe skjedde, så det er ikke så rart at folk tok turer. Flere har oppfylt NAV sine krav ellers, så de bør få oppreisning. Men noen har kanskje gitt blaffen i møter, kurs, behandling….ikke vet jeg, og da har de vel ikke helt oppfylt de elementære kravene. Men enten sakene er slik eller sånn, så burde det ikke være nok til å stappe så mange i fengsel…der har forvaltningen gått helt amok.
      Det er NAV som brukte ulovlige dokumenter og ugyldige lover, og NAV har også gitt blanke i at flere var alvorlig psykisk syke. I fengsel skulle de. Men også politiet og domstolene har like mye skyld her, så NAV er ikke alene. En annen sak er de som faktisk krysset av for å ha vært utenlands i EU-området og ble fratrukket penger..de skulle jo hatt dem. Ærlighet skal jo lønne seg, så egentlig bør man finne frem til alle dem også. Det var tilogmed en i familien som fikk dra to uker utenlands, men mot å ikke få penger for den tiden. Nå tviler jeg på at den personen gidder kreve de få kronene da 😁

      Ellers er jeg enig i at man ikke kan vente at NAV skal finne jobb i dag, for det er lenge siden de drev aktivt med arbeidsformidling og hadde annet navn. Hjelp til selvhjelp er vel mer greia i dag. Enkelte trenger ekstra bistand for å kunne jobbe eller få noe praksis, og der finner NAV plasser til dem og ordner med oppfølging. Men ikke nødvendigvis fast jobb…noe må man gjøre selv. Jeg har nok litt problemer med at NAV har så mange utplasserte i butikker, for da lar butikkene være å ansette folk. De har masse gratishjelp. Ihvertfall her i byen. Det er helt umulig for jobbsøkere å få jobb der pga det er så mange fra NAV på praksis.

      Så, jeg er ikke helt på NAV sin side i denne trygdesaken som nå herjer i mediene, men jeg ser jo nyansene. Det verste er iveren etter å få folk i fengsel…det er litt kvalmende.

      1. Jeg har gått på aap i halvannet år jeg også. Måtte søke om fri om jeg skulle utenlands. Til og med en svipptur til Danmark, når vi bor 3 km fra fergeterminalen. Hadde kommet kjappere hjem derfra enn fra Nord-Norge. Men slik var det, og jeg valgte å følge reglene. Fikk ja hver gang, 1 x 2 uker i sydligere strøk, pluss tre langhelger. Men den ene uka tok det tid å få svar på, da jeg skulle til arbeidsvurderingsevneavklaring .. og de visste ikke når det kom til å skje. Irriterene? Ja. Men egentlig helt riktig at en må gjøre noe for de pengene en får. En annen ting er jo at når en er i jobb, så er det jo ikke bare å reise på ferie da heller, uten å avklare med sjefen. Og en har jo bare fem ukers ferie med lønn. Hvorfor skal det være “bedre” for de som går på trygd?

    3. Jeg synes ikke du var “nettroll” i denne saken. Det var egentlig helt på sin plass. Det er for lett for enkelte å lene seg på NAV. Skjønner ikke at de tør.

      Jeg er selv sykemeldt for tiden grunnet skadde sener i albuen, og det tar dessverre sykt lang tid å heles, men det går med rett trening og oppfølging. Men jeg har vært på ferie 2 ganger til utlandet i denne perioden og har selvsagt gitt beskjed om det. Det er aldri noen problemer fra NAV sin side og har fått godkjent sykepenger under ferieopphold i utlandet. Jeg trodde ikke at jeg ville få det, så jeg ble positivt overrasket. Det er egentlig bare å være ærlig.

      1. Jeg har jo gått på aap i halvannet år, og vært sykmeldt et år før det igjen. Og jeg forholdt meg alltid til reglene. Ikke noe problem å få ferie heller, mens en beholdt pengene. Men når folk reiser måneder av gangen, eller “hele tiden” så forstår jeg jo at de får nei. Har jo bare krav på 5 ukers ferie når en jobber også … bør ikke være greiere å gå på trygd enn å jobbe.

    4. Det er nok to sider her også som i de fleste andre tilfeller.
      Selv søkte jeg om å få reise en uke til Syden i sommer og beholde AAP.
      Fikk avslag, trakk søknaden, og ferierte i Norge. Fikk ikke penger for den tiden jeg hadde ferie, og det var jeg klar over. Måtte selvfølgelig huke av for ferie når det er spørsmål om det.
      Det eneste jeg syns var leit, var at vedtaket mitt om AAP ville bli stoppet om jeg dro til Syden, noe de da egentlig ikke kan gjøre, og jeg måtte søkt på nytt.
      Går man på AAP eller sykepenger er ofte behovet for å komme bort og til varmen veldig stort, og det føltes litt urettferdig å bli straffet for å ha ferie.
      Men veldig enig i at man må gjøre sitt for å få seg jobb, følge aktiviteter etc.
      Nav skal hjelpe, men ikke overta helt. 🙂

      1. Tror det kommer veldig an på saksbehandleren hvordan dette blir gjort. Og det blir jo helt feil!

        Jeg var sykmeldt et år og gikk halvannet år på aap. Fikk ja, og beholdt pengene, de gangene jeg søkte om ferie. Det var to sydenturer på en uke hver og noen langhelger på disse 2,5 årene. Den ene ganga satt bekreftelsen litt langt inne, for jeg var søkt inn på noe som skulle avklare restarbeidsevnen min. Men fikk fri likevel, da de så at det ikke kolliderte.

        Nå er det ikke akkurat rom for så mange utenlandsreiser når en går på trygd, er min oppfatning, men om folk reiser i hytt og pine, da forstår jeg jo at de får avslag. Folk som jobber må jo også avklare før de drar på ferie, og har bare rett på fem uker i løpet av året.

        En annen ting er jo at jeg heller ikke synes det var så gøy å ha nav hengende over skuldra for å kontrollere hvert skritt jeg tok. Det føltes teit at jeg ikke bare kunne ta en svipptur til Danmark en lørdag, når jeg har terminalen 3 kilometer unna, mens jeg lett kunne ha dratt til Tromsø liksom. Hadde jo vært mye verre å komme hjem derfra enn fra utlandet i det tilfellet. Men vil en ha disse pengene bør en også klare å samarbeide, ikke ta de som en selvfølge, og faktisk gjøre noe aktivt for å komme videre i livet. Og der er det mange som tror at alle andre skal ordne opp, mens de selv bare sitter hjemme og mottar trygd. Det provoserer meg en smule …

        Jeg er ikke en som bare synser og dømmer “nav-snylterne”. Jeg er jo faktisk en av dem selv. Men en av få som tar ærlighet litt for alvorlig tydeligvis. Jeg var livredd for å gjøre noe galt … for jeg visste jo at jeg da kunne risikere å miste aap’en. Og det er der jeg mener disse som er rammet av tabben som nå rulles opp har gått inn i det med viten og vilje. Om de ikke har visst dette så burde de faktisk hatt en verge! Så dermed er det ikke så synd på dem. Etter min mening.

    5. Hadde ikke trodd at du skulle være et slikt nettroll 😉
      Fra spøk til alvor, du har veldig mye rett i det du skriver angående unge som forventer hjelp til alt. Ser det dessverre alt for godt i egen familie.

      Utdanning er noe man kan gjøre senere, jobb er noe man dropper hvis man ikke er helt i toppform en dag. Enklere å leve på mor og far, eventuelt NAV hvis man får innpass det.
      Hvor har vi som foreldre feilet lurer jeg på, hva gjør at en ungdom har så vondt i viljen?

      1. Hehe .. jeg er FÆL altså. Og faktisk ble jeg litt lei meg av at jeg nesten ble “angrepet” for å si meningene mine. Jeg gikk jo ikke på noen spesifikke personer. Uttalte meg bare generelt om hva jeg mente.

        Nei, hva har en gjort feil .. jeg aner ikke. Har heldigvis ikke barn med vondt i viljen jeg. Men så lå terskelen for å droppe skolen når de var syke veldig høyt her i huset. Helt fra barneskolealder. Alle er vi heldigvis forskjellige, men det er litt skremmende med alle disse som tror at alle andre skal ordne opp i livet for dem. At de bare kan seile gjennom på ei rosa sky, og ikke yte noe selv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg