I disse virus-tider …

… er det nokså dumt å bli forkjølet! Likevel er det nettopp det jeg har klart altså! Gørr forkjølet, hostet i hele natt, nyser og snufser og klør noe sykt i halsen. Jeg har jo ikke vært på noen vinterferie eller i et fly, så regner med det bare er en normal forkjølelse.

Når vet man forresten når det er på tide å sjekke om det er noe annet? Kjenner jeg meg selv rett så venter jeg nok til jeg har halvdau denne ganga også. Bare fordi jeg tror det snart går over igjen. Og slik kan jeg tenkte både i en og tre uker. Tidligere var det jo helst for at jeg ikke ville være borte fra jobben. Som da jeg hadde svineinfluensa og lungebetennelse og hele pakka på en gang. Fytti katta så syk jeg ble etterhvert! Krysser fingrene for at jeg slipper unna denne ganga.

Enn så lenge tar jeg dette helt med ro. Massehysteriet som mediene hyler opp om kan jo skremme vett av de fleste. Men noe må de jo skrive om, og dette viruset kom jo som en gave fra oven til dem. For det er jo måte på hvor lenge en kan fråtse i kjendisenes bortgang og begravelse, hvem som er gravid med hvem, og hvem som har blitt sammen eller gått fra hverandre.

Orker snart ikke lese aviser lengre jeg. For de likner jo mer og mer på Se og Hør. Og det bladet er faktisk et blad jeg bare har kjøpt et par, tre ganger i mitt liv. I påska. For å få med meg TV-programmet. Så det sier jo litt om hvor lenge siden det er …

Det er dårlig stelt på nyhetsfronten for tia. Om avisene i det hele tatt har noen seriøse innslag så drukner de jo i alt kjendis-sladderet, og ting de kopierer fra de samme kjendisenes instragram-kontoer. Og nå Corona-marerittet. Det er lavmål altså! Jaggu ikke rart at de kvittet seg med halve arbeidsstokken for noen år siden. For dette her trenger de jo ikke mange folkene til å grave opp.

I går var jeg en tur i byen. Synes det var litt lite folk der faktisk. Og et menneske gikk med munnbind. Ser litt merkelig ut. Men da vi var i Vietnam for noen år siden gikk jo nesten alle de innfødte rundt slik inne i byene. Munnbindene var til og med tilpasset klesstilen i fargene. Så det er kanskje slik det blir etterhvert, om de verste spådommene slår til.

Imens får jeg bare gå her og hoste. Og tåle stygge blikk fra de som måtte være rundt meg. Ikke det at det er så mange, for jeg er jo ikke så skrekkelig sosial at det gjør noe. Nå blir det sikkert enda verre. For jeg føler meg jo som en kriminell om jeg må hoste og det er andre mennesker i nærheten. Synd det kom akkurat nå, for til lørdag er det møte i Cognac-klubben. Og det er 3-4 ganger i året. Ellers er det jo ikke så mye som skjer her i livet mitt. Det hadde jo vært typisk om jeg måtte droppe det.

Må si jeg foretrekker den drikkbare Coronaen heller. Om jeg måtte velge. Den har vi iallefall kontroll på!

God torsdag til deg. Med eller uten hoste …

16 kommentarer
    1. Forstår godt at det ikke passer med forkjølelse nå ja. Kjenner på det selv når jeg hoster når jeg er ute blant folk. Og jeg har jo en slik hals at jeg ofte må hoste. Så jeg prøver å unngå det så godt jeg kan de få gangene jeg er blant folk 😉
      Enig med deg i at det hauses for mye opp. Man kan jo bli skremt av mindre. 😉
      God bedring! Klem 🙂 <3

      1. Takker, men er fortsatt på oppadgående her, så ingen bedring så langt. Er som normalt det, jeg har det jo som regel i ukevis når det først setter i gang. Hoster som en innrøyka bryggesjauer! Og jeg som aldri har røkt i hele mitt liv. Ringte legen i dag for å få noe for hosten om nettene, og fikk beskjed om at det var veldig liten sjanse for at jeg hadde noe annet enn en vanlig forkjølelse. Så trengte ikke være mer bekymret enn jeg normalt er når jeg blir syk. Så da kan jeg bare ta det helt piano da. For jeg er vel så langt fra hysterisk som det går an å bli. 🙂

      1. Takker. 🙂 Ingen grunn til panikk om jeg ikke ble ekstremt dårlig, sa de på legekontoret. Jeg måtte ringe og få noe for hosten, og spurte i samme slengen når jeg burde bli hysterisk. 🙂

      1. Ja, det høres ikke så ille ut her, når en snakker med lege og sykehus. Dattera var til en kontroll på sykehuset i dag morges, og der tok de ingen forhåndsregler utenom det vanlige enda. Alt gikk som før, og de merka heller ikke at folk avbestilte timer. Sa de. Takker, tenker også at det bare er en av disse vanlige, langvarige hosteturene mine – som normalt ender opp i en lungebetennelse. Når jeg bare er ferdig med dette skal jeg vaksinere meg mot lungebetennelse, da var jeg visst beskyttet i 10 år fremover. Lurer på hvorfor ingen har tilbudt med dette tidligere …

    2. Det är nog bara en vanlig förkylning, vilket kan vara nog så jobbigt. Jag tycker svenska myndigheterna agerar lite för sent och att de inte tar det hela på allvar. De ligger ett steg efter känns det som. Kraftiga ökningar varje dag här. Krya på dig!

      1. Ja, tror jo det jeg også. Det kjipe er jo at om noen hører jeg hoster så ser de ut som de har lyst til å ta livet av meg! Hørtes ut som de tok det helt rolig her også, på sykehuset. Dattera var på en kontroll i dag, og de hadde ikke iverksatt noen ekstra rutiner pga. viruset. Så da er det bare å ta det helt rolig tenker jeg. Er vel helst media som må ha noe å skrive om. De skal jo tross alt leve av det.

      1. Takk. 🙂 Ser mest ut som halve befolkningen, og alle i mediebedriftene, er blitt hysteriske da. Men det hjelper jo ikke for noe.

    3. nei si det,når skal en ta kontakt med lege ? det sies iallefall att en ikke skal møte opp på legekontoret men ringe,da hvet du det og ellers god bedring til deg,satser på att det er en vanlig forkjølelse ja

      1. Takk. Det vet jeg. Hadde jo svineinfluensa, så husker godt hvor dårlig jeg ble behandlet da … En vanlig forkjølelse er for meg noe som varer sykt lenge, og akkurat nå føltes det som om den kom på helt feil tidspunkt.

    4. Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Jeg har også fått meg en skikkelig forkjølelse som har satt seg fast i bihulene nok en gang. En dårlig form i utgangspunktet blir ikke bedre av dette. Det er lite folk å se ute for tiden, stille på kjøpesenterene og på kollektivtransport, og folk setter seg så langt fra hverandre som det er mulig. Medienes opphausing og krisemaksimering gjør sitt tenker jeg.

      1. Det hørtes ut som de tok det helt med ro på sykehuset her i byen. Ingen spesielle forhåndsregler, foreløpig. Dattera mi var til en kontroll der oppe i dag morges, og ho hadde spurt litt da. Jeg ringte legen, for den der nettversjonen der en kan bestille resepter funka ikke denne ganga heller, og de mente også jeg bare kunne ta det helt med ro. Ingen grunn til panikk om jeg ikke ble ekstremt dårlig. Og jeg føler meg som jeg pleier når jeg er forkjølet på dette viset. Men dårlig timing å få noe nå da! God bedring til deg også.

    5. Gode betraktninger rundt virushysteriet. Klart vi skal ta våre fornuftige forhåndsregler, men hysteri vil vi ikke ha!
      God bedring! Det kan fort gå bra!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg