Godt vi ikke starta på nytt!

Follow my blog with Bloglovin 

Da har roen senket seg hos oss. De tre mellomste barnebarna ble henta rundt klokka fire, og nå  har drømmemannen og bikkja inntatt horisontalen og snorker om kapp her. For noen er så heldige at de bare kan bestemme seg for å sove litt , og så gjør de det.

Om det har vært slitsomt? Jeg lyver om jeg ikke sier ja her. Men gleden over å være sammen med barnebarna overgår følelsen av total utmattelse. Dessuten går jo den følelsen over etterhvert. Jaffal for den av oss som ikke har fibro. Dagene vi tilbringer med ungene forsvinner jo også, de vokser til og plutselig gidder de ikke komme til oss lengre. Så hvert minutt er gull verdt!

Jeg var kjempedårlig på morra’n. Men heldigvis gikk det seg til utover dagen. Ved hjelp av litt ekstra inntak av Paralgin. Slike dager der en må ha 15 minutters pause i senga mellom dusjinga og tørkinga av håret, de er ganske ille. Spesielt når en vet at overnattingsgjestene triller inn etter endt selskapelighet, så det er lissom ikke bare å gå hjem, ta på joggebuksa og slenge beina på bordet. For tror du ikke alle fem var kjempesultne og måtte ha kveldsmat også, etter å ha spise hele ettermiddagen …

Dette var julas siste selskap. Så nå har vi feiret tre dager til ende. Det er litt i overkant spør du meg. Både med folk en skal omgås og all maten en trøkker i trynet. Drømmemannens familiestevne på andre juledag er tradisjon. I år var vi 39 stykker med smått og stort, og da var ikke alle av de aller nærmeste til stede en gang. Altså etterkommerne av svigermor og svigerfar. Når de har fem barn, og alle har egne barn og de fleste også barnebarn, så blir det fort en hel diger gjeng! Mine tre barnebarn og sønnen min var med fra min side. Det var fest fra to til nærmere seks, og så dro vi hjem med alle våre fem skatter etterpå.

Det gikk utrolig greit. Som det pleier. Roen senket seg riktignok ikke før klokka nærma seg 22, da det var et par 5-åringer som fløy om kapp på do en god stund etter de var lagt. Men det må en jo bare regne med. Det er normalt, og mye bedre enn at de tisser i senga i løpet av natta. Minstesnuppa på 2,5 sovna øyeblikkelig et par timer tidligere, samtidig som hodet traff puta tror jeg. De to eldste på 8 og 10 fikk lov å lese litt før lyset ble slokka. Men to timer før midnatt sov alle sammen søtt i hver sin seng. Puuuh. Ikke lenge etterpå gravde vi oss inn under dyna vi også. Etter å ha halvsove i sofaen siden det ble stille i huset. 

6.45 starta min dag. Den yngste og eldste ble henta grytidlig da de skulle kjøre til Oslo og videre med Kiel-ferja. Å få de opp og inn i klærne var heller ikke noe problem. Så alt har egentlig gått på skinner. Vi hadde en lang frokost med de tre andre skøyerne, etter at Jonas og jeg hadde vært på tur og handlet nytt brød. Og ellers rakk vi en båltur i skogen for å grillet noen pølser, før de ble hentet av sine respektive. Alle tre var særdeles fornøyde med utflukten, og han på 8 mente vi måtte gjøre dette litt oftere. Det er vel en bekreftelse på at vi har klart oss greit gjennom dagen?

Men altså, det var utrolig deilig da vi ble aleine igjen her! Bare oss halvgamle, pluss bikkja. Det er kanskje ikke lov å si det høyt? Men det tar på dette her, å leke småbarnsmor igjen. For meg er det vel helst det at alle sammen skal ha like mye oppmerksomhet som sliter mest. Det er mange å forholde seg til. Og så er jeg jo litt på vakt hele døgnet også da, når vi har slike verdifulle overnattingsgjester. Jeg er redd de skal våkne og være redde, drømme og rope etter meg uten at jeg hører det. At de må på do og ikke tør å gå aleine. Himmel så mye det går an å bekymre seg over når en er litt ute av trening på dette her! Kan aldri huske at det var noe stress når mine var små. Men dette resulterer i at jeg ligger på vakt mesteparten av natta. Har alle dørene åpne slik at jeg ikke skal gå glipp av en eneste lyd. Ikke en gang bikkja som snur seg i kjellerstua. Og det blir det ikke spesielt god, eller mye, søvn av.

Jeg er utrolig glad for at vi ikke starta på nytt igjen. Sånn helt på nytt altså, med ny baby. Slik at det ble mine, dine og vår(e). Og hadde jeg ikke allerede sterilisert meg da jeg traff drømmemannen, så er det ikke helt utenkelig at det faktisk kunne ha skjedd. Det var et år eller to der jeg var litt lei meg for at vi aldri kunne få vårt eget kjærlighetsbarn. Skrekk og gru så mye teit en kan finne på i forelskelsens rus! Og takk og lov for at jeg satt en stopper for all fremtidig produksjon et år etter Morten sistemann ble født!

Jula er over, og både jeg og Jonas er veldig glade for det! Det skal rett og slett bli sykt deilig med vanlige hverdager igjen nå. Hverdagsmat og normal hverdagsrytme. Stille og rolig. I dag skal vi ha taco. Hehe … og det er lenge til jeg får lyst på både pinnekjøtt, kalkun og diverse desserter fulle av krem og studd med kalorier igjen. Hverdager er det beste som fins, hakket etter en eksotisk ferie.

Her i området har noen kommet litt ut av tellinga. Fyrverkeriet smeller i eninga og nyttårsaften er tydeligvis i gang allerede. Er nok ikke bare julematen de har fått for mye av …

♥ marit

 

15 kommentarer
    1. Enig med deg. Koselig å ha familien rundt seg, selv om det kan bli både bråkete og masete og litt mye å gjøre akkurat da. Det har jeg funnet ut at jeg må tåle…å bli litt sliten da noen dager. Bare hyggelig. Tar det igjen etterpå jeg….og Barney. I natt sov vi i 10 timer 😉 Ha en fin dag!

      1. Kan jo ikke helt slutte å leve heller. Melde seg ut av alt. Så jeg holder ut. Det er jo koselig selv om en blir sliten. Om jeg hadde sovet ti timer ville jeg nok vært like utslitt uansett. Hjelper ikke å sove, er enda mer trøtt når jeg står opp igjen. Rare greier.

    2. Skjønner godt det har tatt på med så mye folk..men fint å være med sine på juledagene også 🙂 Vi har bare hatt di to gutta på besøk og de er jo voksne..så veldig avslappa jul her 🙂 Vanlige dager fungerer best..men litt variasjon må det jo også være… God jul videre <3

      1. Det er jo bare familien da … bare det at det er så mange av dem! 😉 Sliter litt med etterdønningene nå da, men det ble vel som forventet. For meg er jula over nå. Litt rart når dere ønsker god jul videre. Varer den helt til påske? 😀

    3. Jeg beundrer deg virkelig, som har klart 3 dager med festligheter ♥ Jeg klarte såvidt å holde ut Julaften, og de påfølgende 2 juledagene var jeg ikke spesielt oppegående. Først i dag begynner jeg å føle meg som menneske igjen 😀

      Nå er det jo utrolig hva man klarer når man MÅ, men jeg har i år valgt å ha en romjul helt uten planer, etter tidligere års erfaringer hvor ting ble en smule alt for mye for meg. Heldigvis synes arvingene at dette var helt greit, og vi har kost oss i rolige former her hjemme 🙂

      Håper du får fred og ro til å lade batteriene bittelitt igjen nå de neste dagene. Og så er det jo godt å vite at vi har mange vi er glad i, og som er glad i oss ♥

      Klem

      1. Dette er jo familien. Skulle vi hatt bare de aller, aller nærmeste, mine og dine barn og de som hører til dem … så er vi altså 18 stykker inkludert drømmemannen og meg. Da har jeg regnet med kjæresten til min yngste datter også. Og hans tre gutter. Det er jo slik når en starter på nytt, at det er som regel ikke bare mannen (eller dama) en får, men også alle barna som er der fra før av. Og de blir jo store og starter sin egen familie etterhvert … Egentlig er det et skikkelig rot dette her. Men hadde jeg vært frisk, slik jeg var en gang, så hadde dette bare vært helt topp! Jeg har alltid ønska meg stor familie. Vi var så få da jeg var liten. Men det kom litt seint gitt, når en ikke helt klarer å nyte det lengre.

      1. Bedre å være sliten av dette, enn å bare være sliten uten å ha gjort noe som helst! 😉 For jeg er jo igrunnen sånn hele tiden.

    4. Juleselskap med over 30 stykker!!! jeg hadde vært utslitt. Var sliten nok etter brunsj hos høvdingen 1.dag og vi var “bare”17.

      1. Var utslitt før vi dro dit. Ble ikke så mye verre. 😉 Men i morra er det ikke noe på programmet. Skal bare slappe av og gå en tur med drømmemannen og Jonas.

    5. Det høres ut som en fin feiring, men jeg må jo si du har en familie som feirer i mengder og dunger også da 😀 Ikke rart du blir sliten. Jeg hadde aldri orket, og jeg er jo ikke syk på noen måte. Så mye styr. Her var det litt folk (6 pers) på julaften, ikke HER altså, men der jeg var. Og resten har det bare vært meg og Hr Frodith. OG noen turer ut med venninner. I morgen besøke mamma 🙂

      1. Ja, jo mer, jo bedre! Det meste er verdt en aldri så liten feiring. Men det er helt alkoholfritt, bare for å ha sagt det. Er like mye for ungene som for de voksne. Trygt og godt, som alle burde ha hatt det. I år var det Kahoot og pakkelek, skulle ha gått rundt juletreet, men tror de glemte det. 😉 Er ikke helt vant til sånt der jeg kom fra. 😀 Vi var jo bare 8 på julaften da. Og denne andre juledagen låner vi lokale på en skole, der ei av svigerinnene mine jobber. Kos deg hos mamma’n din.

      1. Er i grunnen mer enn nok med bare dine og mine barnebarn. 😉 Tenk så enkelt alt hadde vært om folk ikke skilte seg og bare holdt sammen med den de fikk barn med …

        Veldig glad bikkja ikke bryr seg om smell og raketter!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg