Godis og morra-te helt frem til julaften

Hei der ute. Her har vi kommet forbi både slutten av november og starten av desember, uten at jeg har vært innom bloggen. Vi har nemlig hatt ei helg på Vestlandet, drømmemannen og meg. Ei natt på hotell i Stavanger, og ei natt hos venninne på Varhaug. Til og med været var vi nokså heldige med, så dette var digg altså. Føltes nesten som om vi hadde fått barnefri ei helg. Bare det at den vi har hatt fri fra er en fire år gammel leonberger på 84 kilo.

Som du sikkert vet drikker jeg ikke kaffi. Men jeg drikker te. Ikke i samme mengder og til alle tider, slik en kaffidrikker gjør, men på morra’n, etter turen med Jonas har jeg alltid en kopp. Og normalt blir det kanskje en eller to til i løpet av dagen. Men te er ikke noe jeg drikker til kaker og sånn, etter middagen lissom. Det passer ikke på samme måte som kaffi. Spør ikke hvorfor.

Morra-teen frem til julaften blir litt annerledes. Det blir ikke den kjipe vanlige, men faktisk en liten overraskelse hver eneste dag. For jeg har nemlig fått julekalender fra den ene dattera mi. Julekalender med te og godis fra Cemo. Så dette blir spennende!

Gårsdagens luke ble åpnet i dag. For da vi kom hjem tidlig i går kveld orka jeg ikke en gang se på kalenderen. Skogsbær-te og to kuler lakris karamell var det jeg skulle ha kost meg med i går morges. Så litt seinere i dag tar jeg luke nummer to.

Ja, vettu, jeg fant ut at jeg var veldig barnslig faktisk. For jeg synes det var så gøy å få en kalender. Det er noen år siden sist jeg hadde det, og da fikk jeg den også av mine barn. Men i år har jeg to! Drømmemannen hadde tenkt å kjøpe denne te-kalenderen til meg, men så ødela jo dattera hele opplegget hans. Sånn er det når en ikke rir den dagen en saler … for min del kom det noe positivt ut av den treigheten denne gangen. For jeg fikk en kalender fra Kicks også, med sminke og hudpleieprodukter. Tror jeg. Har ikke åpna bak, for der tror jeg det står hva den inneholder. Vil heller ha det som en overraskelse når jeg åpner.

Bortsett fra to kalendere er det ikke mye jul i dette huset. Men i løpet av dagen får jeg nok hengt opp stjernene i stuevinduet. Og så kommer nok det andre litt etter litt. Her nytter det ikke å vente til lille julaften lengre, for om alt det der skal frem og opp da, så blir nok denne kjærringa sofaliggende resten av jula. Og det gidder jeg ikke.

Julegaver, sier du? Eeeeehm … joda, de har sikkert litt igjen i butikkene enda en stund. Vi er såvidt starta på det der, og akkurat nå må vi visst vente til desemberlønna kommer inn. Lurer på hvilken tulling som bestemte at den halve skatten skulle komme 15. desember!!? Det hadde jo vært så mye, mye bedre om vi fikk den i november. Så nei, jeg er ikke i rute. Ikke en gang i min egen rute. Men det blir helt sikkert julegaver i år også. Bare det at de ankommer huset her litt i seineste laget. Så da vet du det, og om du føler du er litt seint ute selv, så kan jeg garantert si at du sannsynligvis kommer i havn lenge før meg.

Fin mandag til deg. Og du, ikke stress sånn da. For jul blir det jo – uansett!

6 kommentarer
      1. Jeg ymta både til den ene og den andre lang tid i forkant. Haha. Hadde ikke lyst til å kjøpe den selv … men hadde jo ikke trodd at jeg skulle få to da! Gøy! Faktisk skikkelig morro!

    1. Hei fra en te-drikkende medsøster. Kaffe hører ikke med til mine preferanser heller. Og julestress finnes ikke. Det hørte til fortiden med full jobb, små barn og at alt skulle skje inneklemt fra og med lille julaften. For ikke å ødelegge julestemningen. Etter å ha kommet tilbake til gamlelandet etter 13 år i utlendighet må jeg si at jeg er ørlitt sjokkert med tanke på julestemningsstarten. Det lyser og blinker overalt, i hvert fall utvendig. Jeg har ikke banket på hos noen, så hvordan de har det inne vet jeg ikke. Men tror ikke dette er et sørlandsfenomen. Det er sikkert slik oppgjennom hele landet. Kos med desember, si, men hvor lei er man når jula endelig kommer?
      Jeg er veldig for å ta det skrittvis og ikke være utslitt til jul, men jeg synes det blir litt mye å ha full rulle før man har uttalt desember. Jeg har selv hengt opp adventstjerne, og den har hengt der i en uke allerede. Jeg gjorde det bare fordi jeg skal reise bort snart, og være borte til langt uti januar. 😁

      1. Ja, det der at jula starter omtrent i oktober (kakemenn og julebrus og sånn) ødelegger jo hele greia! Jeg var jo vant til å ta frem alt lille julaften. Da pynta vi treet og nissene dukket opp her og der. De siste årene har jeg gjort det tidligere og tidligere, men helst for at formen min skal holde til over julaften. Problemet er at jula blir veldig kort i dette huset da, for når det nye året er kommet vil jeg helst ha alt vekk fort som fy! Da er jula mer enn over for meg.

    2. Hei hei… her går det i kaffe for det meste😊
      Så koselig med julekalender da! Det er det mange år siden jeg har hatt.
      Jeg holder på i det små her jeg også.. fikk opp julestjernene og adventstakene i vinduene i går. Og julegaver blir for det meste hjemmelaget i år. Utenom til barnebarna da. Det må jeg ut med å handle. De voksne prøver vi å kutte ned en del på . Men noe hjemmestrikket annet hjemmelaget er greit😊.
      Ha en fin advent 😊

      1. Her er det faktisk også noe hjemmestrikket i år! Ikke helt ferdig med det heller, men det er jo lenge til jul … 😀 Jeg har to ganger fått hjemmestrikkede sokker, pluss noen kluter, og synes det er helt topp! Veldig koselig med slike gaver. Fin advent til deg også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg