Glatt fredagstur i slaps og søle

Fredagen starta med en lang tur. Vi har traska og gått i litt over mila i dag. Asfalttråkking for det meste. Det er så sinnsykt glatt over alt når en beveger seg utenfor bykjernen. Men idag ble det litt av både det ene og det andre. I skogen er det ganske ufremkommelig, så der burde en nok hatt truger med brodder for å komme greiest mulig frem. Jeg hadde ingen av delene, men nå har jeg altså anskaffet meg brodder! Har ikke prøvd dem enda da, for jeg gikk med de i posen hele veien hjem fra byen. Der hjelper de jo godt! Tenkte på det, om jeg hadde ramla nå og brukket et eller annet, med broddene i posen … da hadde jeg følt meg litt teit igrunnen.

Vi gikk fra Tinnheia til sentrum. Der var jeg inne og kjøpte brodder på Enklere Liv, mens Jonas sto bundet på utsiden av butikken. Så fortsatte turen over den ene Lundsbroa og tilbake over den andre. Det er her bildet er fra. Utsikt over Otra, som er den største elva på Sørlandet. Den starter i Setesdalsheiene i Bykle kommune og ender ut her hos oss mellom Galgeberg og Tangen. Herfra fulgte vi egentlig bare sykkelstien tilbake til utgangspunktet igjen.

Bunnen av Tinnheia-bakken. Så da er det bare det verste igjen! 100 meters stigning. Det er så drittkjedelig å gå denne veien! Vi går her jo flere ganger i uka, så selve bakken er ikke like tung som den var til å begynne med. Da føltes den nesten uoverkommelig. Men det hjelper når en ikke kikker oppover hele tiden, og ikke tenker på hvor forbanna langt det egentlig er igjen. Vi rakk hjem før regnværet starta, og regne skal det visst gjøre hele resten av dagen og vel så det …

Gårsdagens middag ble veldig koselig. Vi var 11 stykker, og svigers spanderte på alle. Jeg har noen fantastisk flotte, koselige og rause svigerforeldre altså. De er bare kjempeskjønne!

Vi var tidlig hjemme, og det var helt greit for meg. Er litt metta av restaurantmat nå. Eller helst alle folkene som følger med … og lydene som kommer fra alle kanter. Det hjelper litt når jeg kan få en plass med ryggen mot en vegg, aller helst inne i et hjørne. Men det har jeg ikke klart noen av disse tre dagene. Det føles liksom litt teit å tø en plass i en alder av 55 …

Jeg gikk for vegetarretten i går. Ikke det at jeg har tenkt å begynne et nytt og bedre liv eller noe. Men jeg er veldig glad i grønnsaker, så for min del kan kjøttet gjerne droppes innimellom. Dessuten har vi jo  spist så mye kylling i forskjellige varianter denne uka, så det frista rett og slett ikke. Vegetarvarianten (bildet i midten over) var helt grei, men litt kjedelig. Og veldig mye mindre mettende enn det andre alternativet som var på tilbud i forbindelse med Spis ute uka. Det ser jo temmelig lik ut på det de andre spiste, kyllingen var bare bytta ut med ei lefse med litt (veldig lite) grønnsaker inni. Og det var det. Jeg har flere ganger sittet ved siden av folk som har bestilt vegetarmat, og da har det sett så utrolig flott og godt ut. Og veldig mye. Men her imponerte de altså ikke.

Vi skal låne bonusbarnabarna til i morra. Drømmemannen skal straks avgårde for å hente de. I mellomtia får jeg vel ta meg en svingom med støvsugeren. Det er jo akkurat det jeg har aller mest lyst til nå!

God frædda’ fra meg til deg. 

 marit

16 kommentarer
    1. I dag er det glatt her.. og den fine snøen er i ferd med å forsvinne..men det går jo mot vår og da er jo det greit 🙂 Mye vegetarmat som er godt..så fristende ut det her.. Håper du har kost deg med bonusbarnebarn.. Og så får du ha en fin lørdagskveld<3

    2. Det der såg ut som en god middag. Jeg dropper også kjøtt iblant på resturant, uten å være vegetarianer. Så spandable svigerforeldre som spanderer på 11 🙂 Ha en fin kveld! <3

    3. Så fint at dere fikk en god tur i dag også 🙂 Jeg tror også jeg har brodder et sted, men ikke sikker på hvor. Enn så lenge er jeg av den modige typen når jeg går tur, men spørs om jeg må lete etter broddene til det blir glattere.
      Nå har du vært mye ute på vift (restaurant), så skjønner du kan bli litt lei 😀
      Kos dere med bonusbarnebarna <3 God fredagskveld, Marit 🙂

      1. Det er ikke så kult å være modig når du ligger der med brukket lårhals, eller noe ….
        Gikk visst i dvale noe dager her jeg. 😉 Men trengte det sikkert.

    4. Jeg har ikke brodder. Burde nok ha Men ikke skaffet meg ennå. 🙂 Så koselig med restaurant igjen. Jeg har vært nå til middag 🙂 Nå blir det litt sløving og så tur i morgen med Kari 🙂

      1. Jeg fikk jo noen av drømmemannen for mange år siden. Men det var mer noen spiraler under, ikke pigger. De funker sikkert bra når det er snø oppå isen, men det er jo sjeldent det her. Og de var vonde å gå på. Irriterende lissom. Har ikke forsøkt de nye. Det er bart her igjen nå.

    5. Jeg har blitt flink til å bruke brodder, men der hender de ligger i veska sånn i tilfelle 😉
      Har brukt bussholdeplasser mange ganger for å ta dem på. 🙂
      Flotte bilder! Kos dere med barnebarna..❤🙂

      1. Går ikke så mye med veske jeg. Litt verre å få de i lomma! 😀 Brodder er noe som hører gamle damer til, har jeg tenkt. Men mulig jeg er der nå. Hmmmm … kjipt. Men når en ser så store disse barnebarna blir, så er det vel helt naturlig.

    6. brodder i veska er til liten hjelp ja enige der :=) jeg ønsker meg litt regn et par dager eg,sånn att snøen blir vasket bort,ser litt gress her og der nå så det smelter fort,jeg er fint ferdige med snø og vinter,men jammen har det vært godt med piggsko i år

      1. Hehe … ja, og det hadde vært utrolig flaut å ramle – med broddene i veska!! 😀 Her har vi ikke snø i gatene eller på fortauene lengre. Men i skogen ligger den enda.

    7. Du må nok ha broddene på bena og ikke i posen… Her har det snødd nesten en uke, føles sånn. Nå er det spådd varmegrader og store mengder regn. Regn oppe på en meter snø høres ikke ok ut..
      Kos deg med bonus barnebarnet

    8. Hørtes ut som meg med broddene i veska. Nevøen min lo godt av meg da jeg sa jeg hadde kjøpt brodder. “De ligger vel i veska da tante? Der er de ikke nyttinge!” Han hadde jo så rett. Jeg har blitt flink til å bruke dem. Kos deg på fredagen med besøket.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg