Ukas ord # 2 sur – fotoutfordring

Så var det på’an igjen! På svensk og greier! Ikke helt min sterke side, tror jeg. Men etterhvert skal du se at det går seg til litt etter litt. Oppgaven går ut på å finne et bilde som passer/beskriver ukens ord, som i dette tilfellet er SUR. Ordene for alle ukene i bloggutfordringen kan du finne HER. Så da er det jo bare å kaste seg rundt, eller?

I første omgang så jeg for meg en illsint, drittsur unge. Eller bilde av en sitronskive i tekoppen. Og det har jeg noen bilder av. Men så lærte jeg jo faktisk litt forrige gang, at jeg kunne søke på synonymer til disse ordene som er oppgitt. Og da vettu, åpna det seg omtrent en ny verden for meg! Om jeg ikke helt har misforstått da, og det skal du ikke se bort i fra.

Ordene kan ha flere betydninger. Akkurat som på norsk altså, men det er jo litt lettere for meg på norsk siden jeg i utgangspunktet forstår hva alle ordene betyr. Sur på svensk kan også bety noe sånn som våt, fuktig og vattensjuk. Og da dukket plutselig hunden vår, Jonas, veldig tydelig frem på netthinna. Er det noe vi har hatt denne høsten og vinteren er det våt hund! Veldig mye våt hund, tatt i betraktning at han er av typen leonberger, veier 84 kilo og elsker vann …

Andres løsninger på ukens utfordring fra Susanne kan du finne HER.

32 kommentarer
    1. Kanonbra foton på din sura hund Jonas! Jag som ursprungligen är Jämtska har många kopplingar till Norskan. Våt, blöt javisst! Precis som forbönderna som drog iväg med häst och släde till marknaden i Röros…..-)

    2. Vilken underbar tolkning och som sagt orden har flera olika betydelser och så härligt att se att vi alla har olika tolkningar och en genomblöt (dyngsur) hund är så bra tolkning 🙂
      Inte blev jag sur att att se dessa bilder utan så glad 🙂
      TACK

    3. Jag kan bara säga wow så läcker den första bilden är! Att du lyckades fånga dropparna som flyger när han skakar sig. Jag förstår att ni verkligen har en våt hund med den storleken och med den mängden päls. Tur att han gillar vatten när det har varit så surt väder 😊

    4. En fin tolkning av ordet sur fick du till. Och visst kan sur på svenska ha olika betydleser, precis som på norsk. Fina bilder med dyngsur (väldigt blöta) hundar. Han ser också ut att tycka om att bada.

    5. Hundar som älskar att bada och bli genomsura är helt underbara….om de inte efteråt rullar runt i sanden på stranden…
      Då måste man bada igen, och igen…Det måste ta lång tid för en sådan tjock päls att torka efter bad! Fin tolkning

      1. Vi har hundeføner/blåser. Om vi ikke tørker han så tørker han jo aldri i dette sure høst- og vinterværet vi har hatt det siste halvåret. Det regner jo hele tiden! Han elsker vann, og gjørme! Så her må det spyles og tørkes nesten hver dag.

      1. Nei, det gjør de absolutt ikke! Heldigvis har vi hundeføner/blåser til han, for hvis ikke hadde han nok alltid vært våt/sur.

    6. Norskan har verkligen några helt underbara ord: drittsur unge! Jag kan bara tänka mig hur sur han var!

      Men jag tycker att ditt alternativ var jättebra. Man ser hur dyngsur hunden är även om den är så överlycklig där i vattnet. Och otroligt söt! Fantastisk bildkavalkad!

      1. Takk. 🙂 Ja, selv om landene våre henger sammen så er det jammen mye forskjellig her. Hunden vår, Jonas, elsker vann. Og gjørmehull.

      1. Før var det jo så mange sånne utfordringer som jeg var med på. Du har jo hatt en del også, men mange ganger har det vært med ord og ikke bilder. Trodde ikke helt det passet for meg. 🙂

    7. Suveränt! Å dessutom är du en himla duktig fotograf. Snart ska du få se – du kommer att vara flytande på svenska… och jag på norska, då ni är många från grannlandet som deltar i Sannas utmaning:-)

      Å du, din hund var dyngsur, genomblöt alltså. Så du har förstått saken helt rätt:-)

      1. Tusen takk. 🙂 Jeg ELSKER å ta bilder. Har gjort det helt siden jeg fikk mitt første fotoapparat da jeg var 7-8 år. Gøy å få vist de litt også. 🙂

    8. Heia dama her da, skikkelig flott tolking med de deilige bildene og litt undersökning på synonymer ble det. Så göy jeg kunne hjelpe deg litt på vei …en ny verden gir jo muligheter og du kan bruke det ser jeg jo her 🙂 og så får jeg brynt norsken min litt også da 🙂
      Härlig Marit midtveis – ikke noe krise her akkurat nå 🙂

      1. Det hjalp godt med litt tips! 🙂 Den krisa var vel for snart 10 år siden. Hadde jo aldri trodd jeg skulle blogge så mye og lenge. Men får vel bare beholde navnet tenker jeg. Selv om det går bedre nå. På et vis.

        1. Det går alltid litt bedre på et vis, og på et annet også, tema med variasjoner det her livet 🙂 Lang bloggtid du har, jeg har snart 7 år, men da har jeg hatt pauser, sluttet og begynt igen.

          1. Ja, jeg kom meg inn her i bloggverdenen da min verden raste sammen. Og så ble jeg bare her! 🙂 Har vel aldri hatt noen pauser, egentlig, men det er stille innimellom. Spesielt om sommeren når vi er på hytta og ikke har all verdens internettforbindelse.

    9. Det der med synonym var ingen dum løsning når det kommer til sånne svenske ord. Jeg pleier å drøye litt utover i uka når det er vanskelige ord, så hender det at det dukker opp noe smart etterhvert. Det begynner å bli noen norske nå som er med på disse svenske utfordringene.

      1. En kan jo smugtitte litt på de andre først da, om en ikke helt forstår hva som menes. Men akkurat denne hadde jeg klar! Ikke så ofte jeg ligger på forskudd med noe som helst, men kan imponere innimellom. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg