Ukas ord # 1 Stuka – fotoutfordring

Se der ja. Da fant jeg en ukentlig fotoutfordring, takket være bloggen til Lillian. Jeg var jo veldig aktiv på slikt i begynnelsen av bloggtiden min, men så forsvant så mange av de jeg hadde vært med på og til slutt stoppa det helt. Jeg liker jo best når ting er på norsk. Er ikke så ekstremt flink i fremmedspråk, selv om jeg har hatt både engelsk og tysk på skolen. Men det er jo lenge siden.

Svensk kan være veldig vanskelig å forstå innimellom. Jeg fant bare en betydning av ordet STUKA da jeg googla. Og det var altså forstue. Med en gang jeg så det ordet kom dette bildet av sønnen min opp på netthinnen. Det er rart med det, det er ikke bare på pc’n bildene er lagra her! Han har riktignok ikke forstuet noe som helst på bildet, men det er jo kjipt når en forstuer en tå eller hele benet og må halte rundt som en krøpling til det går over igjen.

Jepp, det ble min første tolkning på Susannes fotoutfordring. Sånn helt på tampen, for i morra stenger den, før ho åpner opp for en ny uke. Bedre seint enn aldri, jeg rakk det jo! Oversikten for hele resten av året er allerede laget. Veldig greit, så kan en jo gjøre litt på forhånd. Dessuten kan du se på de andre som er med denne uka, og hvordan de har løst oppgaven.

Sleng deg på du også da vel!

24 kommentarer
    1. Heisann, så hyggelig at du blir med. Det var bare Amo (ga seg nå) som var en av gjengen da jeg starta for over ett år siden eller er det to? Nå begynner vi å bli en del norske deltakere. Det rare er at jeg leste forstue i teksten din med en gang, oj, det var nytt, tenkte jeg, men så gikk det opp for meg at det var å forstue. Ikke greit med samme språk heller!!!! Trykket bør komme på rett sted…
      Jeg trodde vi først starta denne uka, men oppdaga ved en tilfeldighet at utfordringen var i gang! Hev meg på i siste lita ;:OD)

      1. Synes det er artig med slike “konkurranser”. Og jeg elsker jo å ta bilder, så da får jeg jo vist frem noen av dem etterhvert også. Noen kommer og noen går, her som alle andre plasser. Husker det var en utfordring som het Himmelsk søndag eller fredag eller noe, for noen år siden. Jeg som er så hekta på soloppganger og -nedganger elsket den. Men den forsvant. Der skulle du jo bare vise et bilde av himmelen, ikke noen tolkninger av ord og slikt. Forstue ja. Haha. Viktig å ha tunga rett i munnen og litt fart på hjernecellene når en leser!

    2. Bäst att hålla sig på benen och inte råka ut för någon stukning. Du bjuder på en härligt glad bild som passar bra till temat!
      Ha det gott och god fortsättning på det nya året!

    3. Underbart att du är med och visar oss din tolkning på veckans ord. Tänk att ett enda ord kan betyda så mycket och även olika på olika språk.
      Tack för en härlig bild 🙂
      Kram

      1. Takk. 🙂 Nå har jeg sett gjennom alle de andre som var med, og funnet ut at mitt bidrag nok var det aller dårligste! 😀 Men jeg var med, og det er det viktigste. Så neste gang blir det sikkert bedre. Finner litt tips her og der, ikke minst for å finne flere betydninger av ordet. Var gøy dette! Fin måte å finne nye blogger på også.

    4. Det där löste du ju bra. Har full förståelse för att du tycker svenska är svårt. Jag tycker norska är okej, vissa ord förstår jag inte. Men danska däremot är helt obegripligt för mig. Då pratar jag hellre engelska med dem. God fortsättning på det nya året.

      1. Takker. 🙂 Jeg forstår greit nok når jeg leser setninger, men mange av ordene er jo helt gresk for meg når de står aleine, om du forstår hva jeg mener.

    5. Så roligt att du kom med! Det var ett svårt ord att börja med! Stuka i den meningen som jag visar, är det inte många som känner igen i Sverige heller. Det var förr i tiden som man tog hand om potatis, rovor och annat och la dem i högar som de täckte med halm och jord. Jag såg den här stukan på en av våra större gårdar och det är ju trevligt att finna att de fortfarande finns.

      1. Tusen takk – og for en velkomst da. Det er jo litt gøy. Spennende å se så mange forskjellige tolkninger. Og så elsker jeg jo å fotografere og se på bilder, så slike utfordringer er midt i blinken for meg.

    6. Jättekul att du har upptäckt Sannas tema, och att du redan har sparat ned resterande 51 utmaningar. Du vet, det är ju det som är så kul att de svenska orden många gånger har en annan betydelse på norska. Då det är många bloggare från Norge deltar är det extra roligt tycker jag. Å du, min norska är inte den bästa;-)
      Bilden är ju toppen till temat!

      1. Takk. 🙂 Ja, var kult å ramle inn på disse bloggutfordringene. Jeg liker sånt. Fikk bare litt dårlig tid på disse to første, neste gang blir det sikkert bedre.

    7. Forstuet går så fint så, fine tär han har han sönnen din selv om de ikke er forstuet 🙂
      Hyggelig du blir med oss og det med svensk/norsk går sig till, vi er noen flere også.
      Opprinnelig norsk er jeg 🙂

      1. Takk for at du rota deg inn her til meg. Da ble jeg iallefall sett av en der inne! 😀 Var ikke utfordringens beste løsning dette, men kanskje jeg blir bedre etterhvert! Fikk jo litt dårlig tid, siden jeg fant dette her en dag før det var for seint. Prøver å henge med resten av året. Kan jo bli spennende. Ikke minst å finne andre ukjente bloggere.

          1. Takk, takk. 🙂 Jepp, har vært inne og sett på svaret. Takk for tips. Tenkte ikke på synonymer, men en lærer så lenge en lever.

      1. Godt nytt år til deg også. 🙂 Deltok mye på slike utfordringer i starten av bloggingen, for veldig lenge siden, men så tok det helt slutt. Er jo litt gøy da.

    8. Takker for link til meg 😀 Det er hyggelig med litt tips en kan skrive om på bloggen for å få litt variasjon. Ellers går det helst i samme tralten som det ellers gjør i hverdagen. Synes du taklet svensk greit jeg 😉 Så på oversikten at det er noen ord en trenger å tenke litt på før en finner en løsning. Lykke til for resten av 2020.

      1. Jeg synes jo det er så gøy med bilder, så slike ting liker jeg. Men skulle gjerne ha vært på norsk da. Får litt jernteppe når jeg ikke en gang forstå ordet. 😀 Håper jeg holder ut resten av året. Hehe. Kan jo ta de litt på forskudd på dager med litt lite innhold. Klar jeg måtte linke til deg vettu.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg