Frodiths fotoutfordring – Rev

REV på seil … Rev er en stripe eller et belte horisontalt over et seil, som regel storseil, som på forskjellig vis rulles eller surres sammen slik at seil blir mindre (lavere på masten). Å utføre dette heter å reve eller ta inn et rev. På et råseil gjør man det samme ved hjelp av søfter. Dette gjøres særlig i mye vind for å redusere seilarealet som fanger vinden, og dermed gjør båten mer stabil (den krenger mindre) og lettere å styre og kontrollere. (Store Norske Leksikon).

Selv om teksten er lånt så er altså bildet mitt eget. Det er selveste Fullriggeren Sørlandet, da den for et par år siden kom til Kristiansand etter å ha vært rundt om kring i verden i en hel evighet, med blant annet min sønn som mannskap.

Dette ordet, REV altså, var tredje bidrag i fotoutfordringen hos Frodith. 

Kan jo ikke gi meg her. Siden jeg er så godt i gang med å belære dere, så fortsetter vi litt videre …

REV i sjø ... Rev er ei smal grunne eller banke i havet som ikkje ligg djupare under vassoverflata enn at bårene bryt over det. Revet har ofte tilknyting til land ved å vere eit framhald av eit nes, eller det kan gå parallelt med stranda. Eit rev kan vere bygd opp av morene, stein, grus, sand, berg, og vil ofte vere ein fare for skips- og båttrafikken. (Wikipedia)

Stjålet tekst, eget bilde. Fra en snorkletur i Egypt.

Åsså har vi jo REV da … den der søte lille saken en kan treffe på i skogen innimellom, eller kanskje aller helst i Dyreparken. Eller den ikke fullt så snille reven som bor i Hakkebakkeskogen, som er omtrent på samme plan som reven i de tre små griser hos Disney. Og jeg har leita meg mest i hjel etter det eneste bildet jeg noen gang har tatt av en rev, uten hell. Nemlig en kliss dau en som venninna mi kom med rundt halsen her en vinter …

10 kommentarer
    1. Så mye fint da. Rev rundt halsen ja, det hadde min bestemor, sølvrev var det den gangen, men det er veldig mange år siden det. Ha en fin dag!

    2. ja her lærte jeg noe nytt :=) det med båt er jo ikke min greie ,men reven den lusker her rundt på tunet våret innimellom ,en gang fikk vi 3 små revunger på besøk og dei var svært nyskjerrige på alt som var på solplassen :=)

      1. Så koselig med familien Rev i nabolaget. 🙂 Vi har jo rådyr her, men har fått gjerde rundt hele tomta så de kommer ikke inn i selve hagen. Utenfor spiser de opp alle tulipanene våre, hvert eneste år.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg