Frodiths fotoutfordring – Brus

Brus er for meg cola. Tidligere var det kun god, gammeldags, sykt sukkerholdig Coca Cola som var drikkende. Enda så mye jeg har forsøkt meg på den ene light-varianten etter den andre. Uten å finne noen som kunne erstatte den deilige smaken av 26 sukkerbiter som befinner seg i en halvliter skikkelig Coca Cola. Lightbrusen smaker … grusomt, synes jeg. Og om ikke det er så galt akkurat i det du svelger, så kommer garantert den forferdelige ettersmaken en bitteliten stund etterpå. Æsj.

Men så kom redningen! Grans Cola på Rema, jada, den med blå kork og uten sukker. Den kan, etter min mening, virkelig måle seg med skikkelig Coca Cola. Så nå er også jeg blitt en light-brus elsker. Det tok jo bare nesten 60 år da … men bedre seint enn aldri!

Dette var ikke akkurat brus. Men derimot vannet til bikkja! I følge ho som drakk så det ut som det var minst like godt som ei skikkelig kald cola med sitron og isbiter. Men det var sikkert bare fordi ho aldri hadde smakt brus på dette tidspunktet.

BRUS er altså det femte ordet i fotoutfordringen til Frodith.

Bølgebrus. Jepp, det måtte jo komme Frodith! Meg og sjø og sånn vettu … pluss drømmemannen. Da bruser det skikkelig inni hjertet og kropen min også vettu, det kan nesten ikke bli mer perfekt.

Dette er på Kapp Verde. Det var slike bølger hele tiden, og vi var de eneste to som badet, for de andre turte ikke.

Bølgebrus var det også i håret mitt før i tia. Og jo mer sjøvann jeg fikk i fleisen jo mer krøller ble det. Skikkelig brusete hår hadde jeg. Uregjerlige brusete krøller. Det vokste aldri i lengda, bare i bredda. Jeg hata det! Da jeg var 15 eller deromkring trodde jeg i mitt uskyldige sinn at om jeg bare fikk tatt permanent ville dette brusete håret legge seg slik som jeg ville ha det. Nemlig helt perfekt. Så jeg gikk til frisøren og tok permanent.

Skrekk og gru!! Det ble både brus og krus. Jeg kom ut som en skikkelig afro, bare med feil farge. Såpass brusete ble det at både kam og børste satte seg fast i i høysåta. Tre dager seinere var jeg på plass i frisørstolen igjen, denne ganga for å ta anti-perm. Og om du lurer på hva det er, så er det sånn en gjorde før rettetanga var oppfunnet, for å få krøllete hår til å bli slett. En sausa inn parykken med permanentvæske og greide det slett med en kam, før en pakka det inn i folie en stund. Og den behandlinga passa meg perfekt, så det har jeg gjentatt noen ganger i løpet av årene. For ordens skyld så har jeg ikke verken perm eller antiperm på bildet.

Nå er bruset i håret vekk. Snart er sikkert hele håret også historie. Dessverre blir det tynnere og tynnere for hvert år. Gjennomsiktig rett inn til skallen. Rare greier. Jeg som trodde det bare var mannfolk som mista håret når de ble gamle. Men det stemmer altså ikke. Eller, jeg mister det ikke, det bare slutter å gro ut. Så nå kan jeg jo sitte her da, og tenke på alle de tårene og bannordene jeg har trøkka ut på grunn av mitt gedigne, brusete hår. Kanskje var dette straffa?

12 kommentarer
    1. Uffda, det var ikke gøy at håret ikke er snilt nå heller. Ja, sånn er det, ting forandrer seg. Grans lettcola synes faktisk jeg er godt også, selv om jeg ikke er den store brusdrikkeren. Fint levert om brus var alt sammen, men den søte ungen ble min favoritt her da.

      1. Det er mye som har skjedd de siste årene, og ikke til det beste heller akkurat. Håret er en av de tingene. Takk for kommentar, beklager litt seint svar. 🙂 Hadde nesten flytta ut av denne bloggblokka tydeligvis, men tror jeg ombestemte meg litt i siste liten.

        1. Hyggelig du fortsatt er med. Jeg logger ned hvert øyeblikk for sommeren, men kommer tilbake til høsten. Bloggen ligger jo bare der og venter til jeg har tid igjen. God sommer til deg og god fortsettelse! 🙂

          1. Ble en lang pause denne ganga også. Så nå får jeg jo bare se om det er noen som husker meg når jeg kommer krypende tilbake.

    2. Mange forskjellige brus her ja 😊 Jeg hadde nesten glemt at vi kaldt alt av mineralvann med sukker for brus da vi var yngre. Så fikk jeg en dag klar beskjed om at Cola er Cola og ikke brus 😉

      1. Jeg kaller det brus fortsatt jeg. Mineralvann er nok noe litt mer forfinet som passer på Østlandet! 🙂 Sørlendingene snakker jo ikke så pent vettu. Egentlig er det en forferdelig dialekt når jeg hører den på radio eller tv. Nesten så jeg gremmes litt.

    3. her var det brus,og historien om hår og permanent og afro hår,det var som jeg skulle skrevet om meg selv,jeg har opplevd akkurat det samme,bare att jeg gikk til min søster og ba henne klippe av meg alle krøllene og hun gjorde det hi hi

      1. Godt jeg ikke var aleine om den permen og alt styret med håret. Fant lissom ikke ut hvor heldig jeg var med det håret før det var for seint. Nå skulle jeg gjerne ha bytta tilbake!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg