Frædda’ igjen jo!

Fredag er dagen som kommer etter torsdag og før lørdag. I de land som etter den internasjonale standarden ISO 8601 har innført mandag som første dag i uka, er dagen den femte i uka. I mange land er det den siste dagen i en normal skole- og arbeidsuke. Fredag er oppkalt etter FriggOdins hustru og mor til Balder. Ordet kom alt på 300-tallet inn i germanske språk som et lånord fra latin dies Veneris. Det var nok undervisning for i dag. Vil du vite mer om ukedagene kan du finne resten på Wikipedia.

 

For meg er fredagen som en helt vanlig dag. Bortsett fra at det betyr at drømmemannen tar helg etterhvert, og vi får to hele dager sammen. Det gleder jeg meg til hver uke. Da jeg jobba så var fredagen ikke så mye å rope hurra for da heller, for jeg har jo jobba skift størsteparten av livet, så fredagen var absolutt ikke ensbetydende med at nå var det helg og fri.

Denne fredagen skal vi ha besøk av sønnen min og forloveden. De der som skal gi oss vårt sjuende barnebarn vettu. Det er jo ikke før i juni, men likevel kjenner jeg at jeg allerede gleder meg til å hilse på den nye verdensborgeren. Jeg fikk det for meg for en stund siden at dette sikkert kom til å bli en gutt. Men det får jeg jo verken bekrefta eller avkrefta på en stund ennå.

Det er 11 år siden jeg ble mormor for første gang. Og jeg må jo bare innrømme at disse årene ikke har fart så vel med meg. Da følte jeg meg enda ung, sprek og leken. Nå føler jeg meg langt fra det, og ikke ser det sånn ut heller. Triste greier egentlig. Jeg takler veldig dårlig å bli eldre kjenner jeg. Mulig det bare er så ille nå siden jeg hadde en ekstremt elendig dag i går. Kanskje hadde det hjulpet å få litt farge i håret, så ikke både hår og tryne ser helt grått ut. Kanskje hadde det vært lurt å få fatt i litt mer fargerike klær igjen. Slik jeg var før. Gidde å slenge på meg et smykke av det ekstreme utvalget jeg har, og ikke bare de øredobbene som jeg har i hele tiden. Mye er sikkert mulig for at jeg skal se ut som en ikke fullt så gammel og sliten bestemor. Jeg må bare finne ut hvilken ende jeg skal starte i. For slik der er nå så liker jeg igrunnen ikke helt denne kjærringa jeg er blitt. Og det er ikke en god følelse!

Den siste hjemmestrikka julegaven er ferdig. Må bare få festa noen tråder og dampa litt. Så gjenstår bare pakkinga. Krysser fingrene for at de som får hjemmelagde gaver denne jula synes det er greit, og jeg håper de blir fornøyde. Jeg synes det er litt flaut å gi bort slikt, er litt redd for at jeg ikke strikker fint nok. At de vil se på det som noe møl. Men jeg hopper altså i det nå, med planer om utvidelse til neste jul. De aller fleste har jo alt de trenger, og vel så det. Kan vel ikke være så galt med noe hjemmestrikk som faktisk kan brukes til noe, i stede for en filleting som bare blir gjemt bort i et skap …

Fin dag til deg, og god helg. 

6 kommentarer
    1. fargerike klær hjelper og en time hos frisøren,jeg sa en gang etter att jeg ble uføretrygdet at en behøver ikke se syk ut selv om en er ufør,det går ann å ta vare på det ytre,nå synes jeg du ser flott ut ,det er mest en tanke en må jobbe med selv tenker jeg :=)
      Hjemmestrikkede gaver bruker å være populært iallefall hos dei yngste tenker det går bra eg,for det er som du sier ,dei fleste har det dei trenger :=)

      1. Takk, det var fint sagt. Frisøren er jeg jo hos hver sjette uke! Hjelper ikke så mye det. Men føler meg temmelig grå for tia. Var også veldig enig i det der at en ikke trengte se sykest mulig ut selv om en var ufør. Men noen ganger blir det bare sånn. Begge døtrene mine ønska seg plutselig en genser slik som barnebarnet fikk … så det var visst populært med strikka gaver ja!

    2. Nå er det JUL i mitt hode. Jeg skal bare hvile og slappe av. HELE ferien. Prøve å bli frisk fra alt som presser seg på av sykdommer her… 😛 Kos deg med besøket 🙂

      1. Synes hele høsten og vinteren har gått fort jeg. Enda det har regnet nesten hele tiden. Nå ser jeg frem til lysere, og forhåpentligvis litt tørrere tider. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg