Første vårdag – og veterinærbesøk

Hei og hå. Fredagen er snart på hell, vi skriver 1. mars og da kan vi vel med rette kalle det våren. Her hos oss har starten på denne årstiden vært fantastisk! Det gjelder å nyte så lenge det går, for uti neste uke en gang kommer visst kuldegradene tilbake. Usj!

Jeg har spasert frem og tilbake til sentrum i dag. Uten hund. Det er like rart hver gang jeg er ute og bikkja er hjemme. Det er noe vesentlig som mangler. Jeg føler meg nesten litt avkledd på en måte. Omtrent som da jeg ikke skulle ha flere barn etter nummer tre, og det aldri skulle bli noen vogn å dra med seg lengre. Husker det var en veldig rar følelse …

Jeg hadde lunsjdate med min yngste datter i byen. Det var kjempekoselig å bare være oss to. Det hører jo til sjeldenhetene. Siden ho alltid er så opptatt, fant jeg ut at jeg måtte kapre ho i arbeidstiden, for i det hele tatt å få sett ho. Så da ble det sånn. Det er så utrolig godt å se når ungene har det bra! Og jeg unner ho virkelig den hverdagen ho har fått nå, med samboer som gjør ho glad og lykkelig. Måtte det vare for evig!

Dagen i dag har vært fin. I forhold til gårsdagen helt topp! For da var jeg så sliten at jeg ikke orka en dritt. Men fikk heldigvis en god natts søvn, selv om jeg halvsov hele kvelden før jeg fant senga rundt midnatt. En forferdelig bortkasta dag med andre ord, og det er skikkelig irriterende å være sånn. Hadde jeg enda feste hele natta, med hæla i taket og tennane i tapeten … men jeg hadde jo bare vært littegrann sosial, helt uten både musikk og alkohol. Men to kvelder på rad det går tydeligvis ikke. Så spørs det om jeg klarer å huske det til neste gang jeg skal avtale noe …

Kjenner du igjen denne lille tassen her? Det er Jonas, da han kom til oss i midten av desember 2015. Han var 10 uker og veide 16 kilo … vel, i dag har vi vært hos veterinæren og fått vaksine og tabletter mot flott.

Han veide ikke lengre 16 kilo – men 84! Det var den største leonbergeren ho hadde sett. Men han var ikke feit (jeg spurte jo selvsagt om det), det er bare rå muskelkraft!

Vi har bytta veterinær siden sist. Har jo aldri vært så fornøyd der vi gikk tidligere, men det var så greit og nærme, så da ble det bare sånn. Jeg er sjeleglad for at vi endelig fikk fingeren ut nå. For dette var noe helt annet. Rolig og avslappet var ho, så langt fra den forrige vi var hos som det går an å bli. Slikt smitter jo over på hunden, han var alltid superstressa der vi gikk tidligere. Og ikke nok med det. Vi betalte under halv pris av hva vi har betalt før, for akkurat samme greia. Er det mulig?

Tenker vi fortsetter på Tveit Dyreklinikk. Om en drøy måned må vi, eller hunden da, tilbake for å ta rabies vaksine og få pass. For det er mulig han skal være med oss til Danmark noen dager til sommeren. Da er det jo best å ha alt på plass i god tid før vi drar. I fjor skulle vi nemlig ha vært i Danmark med noen venner, og da skar alt seg. Vi var alt for treige til å få vaksinert bikkja, vi hadde ikke hundepass, og kennelen hadde ikke plass. Uansett ville de ikke hatt han siden han ikke var blitt vaksinert minst to uker før han skulle leveres. Så da ble det ingen tur på oss, bare penger rett ut av vinduet. For vi hadde jo betalt en del på forhånd, og det ble jo for tett inntil avreise for at vi kunne få noe av det tilbake. Dyr lærdom med andre ord.

Det er endelig helg, og jeg håper du får ei fin ei. 

12 kommentarer
    1. Håper du har hatt en fin helg.
      Her er det lite som minner om vår. Snø og sludd, men jeg vet at den som venter på noe godt ikke venter forgjeves.

    2. Flotte hunden 🙂

      Ja man føler seg av og til litt naken uten hund 😀 Etter at jeg mistet min forrige hund fikk jeg ikke til å gå tur de første månedene. Det var meningslløst uten noe å dra med seg 🙂 Men det gjekk seg til.

      Og nå har jeg jo hatt Leia i over TO år og man blir vant til sin turvenn igjen 😀

      Ønsker deg en god lørdag!

      1. Her gikk det seg ikke til. Men vi var bare tre, fire måneder uten hund da. 🙂 Mulig vi ikke egentlig ga det en reell sjanse. Men det er en tid for alt, så mest sannsynlig blir Jonas vår siste hund. Det er mye arbeid. Og da tenker jeg mer på rengjøring av hus enn selve hundestellet/turene.

    3. koselig å få en kvalitetsdag med datteren :=) Jonas er virkelig stor,men virker veldig rolig,godt for dere det da hi hi .Skal kose meg i helgen,er jeg heldig får jeg sove litt i morgen tidlig,har stått opp 6 hele uken og reist bortover med mannen hver dag for å passe barn,det går bra,men kjenner jeg ikke er vant til den pendlingen lengre da :=)

      1. Det er mye som var lettere før … 😉 I dag og i morra får jeg eldste barnebarnet på døra i 7-tia, og skal kjøre ho til skolen etterhvert. Foreldrene har hatt ei langhelg for seg selv i Budapest, mens døtrene er hos tanta. Men ho skal jo på jobb. Dermed var mormor god å ha, for skolen åpner jo ikke like tidlig som barnehagen. Liker å være til nytte jeg. Det gir en god følelse.

    4. Så fint du har vært på beina igjen i dag😊. Det er virkelig godt det etter en ubrukelig dag eller to.
      Jeg har min ubrukelig dag i dag.
      Ønsker deg fortsatt oppegående og fin helg⚘⚘

    5. Så bra at du hadde en god dag i dag, de kan man leve lenge på. Selv så har jeg traska rundt på stive ben, men jeg har da vært på farten 😊

      Det er så viktig med en veterinær som er avslappet når de skal undersøke hund eller katt. Har vel hatt erfaring med en som ikke hadde dyretekke for noen år siden. Han er årsaken til at Ronja hater den årlige sjekken, og slår seg helt vrang 😾

      Ha en fortsatt fin fredagskveld.

      1. Kos å være sammen med en og en innimellom. Selv om vi har i familien vet det meste om hverandre og ikke har noen hemmeligheter. Det er jo det du har ja, tegnet Jonas. Og jeg synes du gjorde en god jobb også!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg