Fin morratur og tre små førjulsgaver

Follow my blog with Bloglovin

Vet dere har sett denne utsikten før. Men altså, bildet er dagsferskt, så akkurat dette har dere ikke sett. Det er rett borti nabolaget. Alt etter som du snur deg kan du nyte utsikt over byen, byfjorden, Sømslandet og Vågsbygd. Fantastisk utstikt. Nesten helt ut til hytta kan vi se. Og jeg er egentlig ganske så misunnelig på de som bor her og våkner til dette hver eneste morra fra stuevinduet sitt. Vårt hus ligger feil vei. Og ikke kan vi se noe spennende heller.

Nydelig morgenstund ble til en litt lengre morratur. En times tid ute i frisk, kald luft … gjorde ikke underverker for noe som helst. Iallefall ikke den synlige delen av kjærringa. Jeg er drittrøtt! Men sånn er det jo bare. Et lite pluss er jo at jeg ikke har så vondt akkurat nå. Men det kan jo fort forandre seg. Derfor er det lurt å sette pris på de timene eller minuttene som ikke er så aller verst, mens de er her. Det er ikke alltid like lett, men jeg gjør så godt jeg kan.

Jeg er stiv og støl. Kjennes ut som jeg har vært gjennom den treningsøkta. Eller at kroppen er minst 100 år og full av gikt. Men bortsett fra det, så ligger det an til å bli en fin dag.

I ettermiddag skal jeg hente ei eller to i barnehagen. De går jo i samme barnehage disse to yngste barnabarna mine, som forøvrig er kusiner. Men ikke i samme avdeling. Det er bare det at det ikke går an å hente den ene uten å ta med den andre også. Jeg prøvde en gang, men den skuffelsen som kom opp i øynene på femåringen da jeg sa jeg bare skulle ha med kusina, den vil jeg ikke utsette verken henne eller meg for en gang til.

Så da er det enten begge – eller ingen. Men det kan jo hende at ho eldste ikke ser at jeg er der, og da kunne jeg muligens ha lurt meg ut med bare ei. Om ikke ho insisterer på å hente kusina også. For det gjør ho gjerne. Mamma’n til toåringen jobber selv i barnehage, og når ho har sistevakta så blir det veldig seint å hente sin egen unge. Derfor gjør jeg det innimellom, og da henter jeg i tretia, slik at vi får et par timer sammen før mamma’n kommer hjem. Det er veldig koselig. Og jeg føler meg litt nyttig. Noe som er en ganske god følelse. Et lite boost for selvbildet faktisk.

Jeg har kjøpt en liten førjulsgave til disse tre jentene jeg er mormor til. Og den hadde vel passa fint å gi nå. Bare noen småting, samlet opp litt etter litt. Noe er faktisk kjøpt for et år siden. Så det er ikke noe som har gått ut over økonomien akkurat. Men jeg tror det kommer til å bli litt gøy for dem. Noen ganger er det ikke så mye som skal til. Ei fin eske med en liten skatt inni …

Eskene, og det meste av innholdet, kommer fra Søstrene Grene. De har mye fint og gøy til en veldig rimelig pris. Men akkurat nå, da jeg tok bildet, lurer jeg på om jeg har gjort en gedigen tabbe. For den minste eska er det jo en gutt på! Skrekk og gru. Men den er i det minste rosa på lokket, og det er viktig for ho minste.

Åsså er jo jeg sånn skrudd sammen da … at jeg faktisk har dårlig samvittighet fordi jeg ikke gir det samme til mine to bonusbarnebarn. Er det ikke typisk? Selv om jeg tenker på at de har åtte besteforeldre og seks oldeforeldre som sikkert stikker til de noe innimellom. Mens mine vel egentlig bare har oss, pluss bestefar og bestemor. De andre er litt perifere. Besteforeldrene på farens side, til de på 2 og 10 bor i Litauen, så der er kontakten mest via Skype. Bortsett fra om sommeren og noen andre ferier. De på farens side til 5 åringen er ute av bildet, som pappa’n. Så trenger jeg egentlig ha denne dårlige samvittigheten da? Kanskje ikke. Men jeg liker ikke forskjellsbehandling. Selv om det faktisk er akkurat det jeg holder på med selv nå.

Nå skal jeg ut i hagen og bytte noen lyspærer. Drømmemannen er litt treig nemlig. Det er ikke det at det er noe fint å lyse opp der ute, men jeg er sykt lei av å se på disse blinklysene som verken virker eller dauer helt. Så da er det vel ikke annet å gjøre enn å ta tak selv tenker jeg. Skal jeg være helt ærlig så sitter det også langt inne. Men noen må jo gjøre det!

Happy tirsdag! Sees plutselig igjen …

 marit

18 kommentarer
    1. Nydelig bilde! Jeg handler også en del hos Søstrene Grene. Koselig butikk og priser som langt fra er avskrekkende! Hvis du gjerne vil ha tid med bare ett av barnebarna av gangen, så går det vel an å gjøre en avtale med dem? Den som ikke blir med i dag bli med en annen dag. Kanskje litt vanskelig å gjøre sånne avtaler når formen din er så variabel. Leit å måtte avlyse noe en har lovet.

      1. Joda, det går sikkert an å avtale. 🙂 Men de fleste gangene jeg henter i barnehagen er spontane. Fordi mødrene måtte jobbe litt lengre, eller fordi jeg ville hente. Men har ikke alle ungene her på likt hele tiden. Og som du sier, det er veldig vanskelig å planlegge for meg. Nettopp på grunn av den hersens formen!

    2. så vakkert dette bilde var,ja det hadde nok vært fint å sitte i egen stue og sett en slik utsikt :=) men men du ser den no om du går tur i det minste .
      Dei tre eskene var kjempefine ,att den ene har bilde av en gutt på merker dei sikkert ikke om ingen sier noe høgt hi hi ,når det gjelder bonusbarnebarn skjønner jeg deg litt da,ikke lett å alltid gjøre alt likt,jeg tenker en heller må se om barna begynner å reagere selv,,om ikke så har dei det godt som dei har det :=)

      1. Ja, det er jo en grunn til å ta turen bortom toppen også da, for å se hvordan det ser ut akkurat den dagen. 😉 Ungene kommer nok ikke til å reagere, for når vi har dem her, så gjør vi aldri forskjell på dem. Men jeg er jo mer sammen med mine enn bonusbarnebarna.

    3. Flott bilde. Mye fint på Søstrene Grene, men her i hønebyen har de akkurat lagt ned butikken sin. Husleia på semteret ble nok for dyr

      1. De hadde et lite øyeblikk en butikk i sentrum også, men den forsvant kjapt. Nå må vi ut på Sørlandssenteret for å finne dem.

    4. Ja det må være koselig å kunne hente barnebarn…noen timer nå og da..og ja..det er viktig å styrke følelsen av å gjøre noe…Noe som betyr noe..kjenner til den…Den esken…er ikke gutt vettu…er en jente med kort hår!” hihihi..kan jo late som….😁 Nyyydelig bildet! og herlig utsikt….Ha en god kveld!

      1. Takk. 🙂 Det er veldig koselig å ha de så nærme at det ikke trenger så mye planlegging til. Var ingen som reagerte på gutten på boksen. Heldigvis!

    5. Så koselig å ha sånn nærkontakt med barnebarna, noe ikke alle er forunt. Man blir jo som barn igjen selv når man finner på noe gøy med dem 🤓

      Denne kalde tiden gjør ikke godt for kropper med vondter. Kjenner det selv, og fryser selv om varmeovnen oser varm lift ved siden av meg.

    6. Koselig med barnebarn. Mine begynner å bli store. Neste år er begge tenåringer. Men det er også fint.
      Utelys må til. veldig trivelig å denne tiden av året. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg