Fem en fredag # 9: Avslut

Ny fredag og nye spørsmål fra Elisa. Sola skinner, og vi hadde en flott morratur, bikkja og jeg. Etterfulgt av en badetur med venninna mi, et besøk i en gjenbruksbutikk og lunsj i byen. Ekstremt innholdsrik dag for min del dette, og en helt fortreffelig start på helga. Selv om jeg akkurat nå er ganske så sliten. Men det er jo på slike dager jeg skjønner at det er en grunn til at jeg ikke jobber …

Spørsmålene denne uka kommer her:

  1. När var senast du gjorde ett avslut?
    Det må vel ha vært 1. mai i fjor. Da gikk jeg fra aap til ufør. En sykt trist dag. Men samtidig en lettelse fordi jeg heretter skulle slippe å sende meldekort, slippe å forholde meg til NAV og alt det rare de kan finne på der, og ikke minst lettelsen over at jeg nå visste hvordan økonomien kom til å bli fremover.
  2. Vilken film/tv-serie tycker du slutat på bästa sätt?
    Vet ikke helt … den eneste filmen som virkelig har gjort vannvittig inntrykk på meg er The Notebook. Men den hadde jo absolutt ingen bra slutt. Jeg har sett den mange ganger og gråter like mye hver gang. Blir faktisk lei meg i flere dager etterpå. Er noen år siden sist nå, og da bestemte jeg meg for å aldri se den igjen.
  3. Vad är något du vill säga tack och hej till?
    Jeg er sykt lei av skremselspropagandaen som mediene skaper omkring Corona-viruset. Egentlig er jeg drittlei de aller fleste avisene også, for alle har jo skifta spor de siste årene og innimellom blir en litt i tvil om det er en seriøs avis en leser eller om det rett og slett er Se og Hør. Jeg kunne også veldig gjerne sagt takk og farvel til denne forbanna fibromyalgien som forandret livet mitt så til de grader …
  4. Hur avslutar du helst en lång vecka?
    For min del, som ikke jobber lengre, går dagene veldig i ett. Helga er lissom ikke helt det samme som den var. Men jeg gleder meg til fredagen kommer og drømmemannen er ferdig på jobb. Gleder meg til å være sammen med han i helgene, og vi avslutter arbeidsuka (eller starter helga) med å se på tv, spise hjemmelaget pizza og drikke Cola. Så kjedelig altså, men likevel så utrolig koselig.
  5. Vad kommer du aldrig göra igen?
    Det er sannsynligvis mye jeg ikke bør gjøre om igjen. Men en ting jeg aldri i livet skal, er å opp på en hest igjen. Hadde en skrekk-tur på Den Dominikanske Republik for noen år siden. Det var visst bare et muldyr, i følge drømmemannen, men det holdt for meg! Jeg er livredd hester og andre dyr som minner om slikt.

12 kommentarer

    1. Jag kunde också ha skrivit om när jag slutade rida tvärt efter att ha fallit av en häst ute i terrängen. På den tiden hade man inte hjälm heller. Tråkigt att behöva sluta att jobba men samtidigt skönt för dig att vara hemma och kunna ta det lugnt. Det ordnar sig säkert med ekonomin – bara att rätta mun efter matsäcken.
      Ingrid

      1. Skrekk og gru. Jeg har ei venninne som ramla av en hest i Australia og brakk halebeinet. Var så vidt ho kom seg hjem igjen. For ho kunne jo ikke sitte i et vanlig fly. Hester er livsfarlige! 🙂

        Jeg liker ikke helt å bare være hjemme, men jeg skjønner jo hvorfor det måtte bli sånn. Og en må selvsagt innrette seg etter økonomien, men å plutselig miste 10.000 utbetalt i måneden det svir ganske godt. Og de faste utgiftene tar jo ikke hensyn til det. Kjipt å måtte slutte å reise, selge båt og ikke kunne gjøre som en vil lengre. Men jobber med saken og håper det blir bedre etterhvert.

    2. Vad trist att du har fibromyalgi, den hemliga sjukdomen, som ändå finns. Men man får ju lära sig att leva med det man har och göra det bästa. Leva på önskningar och drömmar.
      Jag önskar en fin weekend.

      1. Takk. 🙂 Ja, blir mye drømmer … og mange planer som ikke blir noe av. Men sånn er det visst bare. Burde vel ha blitt vant til det nå, etter de 7-8 siste årene. Men er ikke så lett å få hele livet snudd på hodet heller.

    3. Tråkigt att du har problem med hälsan och behövt sluta jobba i förtid. Min dotter har också fibromyalgi men hon har äntligen hittat ett kontorsjobb som hon klarar av.
      Visst blir dagar och veckor sig lika när man inte jobbar, men ni får njuta av samvaron du och hjärtevännen under helgerna. Hoppas ni får en trevlig sådan!

      1. Det er tydeligvis mange stadier av denne sykdommen. Klarte meg godt jeg også, i lang tid. Men så stoppa det opp! Livet blir ikke alltid som en hadde planlagt. Må bare prøve å gjøre det beste ut av det en har da. 🙂 God helg til deg også.

    4. Ja tenk om mediene bare skreiv om gode ting og ikke hauset opp allverdens av saker som egentlig ikke angår så mange. Akkurat som denne hunde “sykdommen” i høst. Bunnet ut i ingenting og plutselig kunne alle omgås som vanlig igjen.

      1. Noe må de jo leve av. Jeg, av alle vet jo det, etter å ha jobba i avis i over 20 år. Men det tar jo helt av innimellom. Kjenner jeg blir så irritert! Heldigvis får jeg ikke så lett panikk. Det er jo lite vi kan gjøre uansett. Må bare ta det som det kommer.

      1. Den er trist altså, den filmen. Ha klart masse papir for snørr og tårer! Bading ja, badet ute. 2,5 grader i vannet, og snø på brygga.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg