Fem en fredag # 8: Plask

Denne fredagen vil Elisa høre litt om våre badevaner. Og det passet jo greit for meg. Hvordan de andre har svart kan du finne ut HER. Her kommer spørsmålene:

  1. När tog du ett bad senast?
    Det er en måned siden. Skrekk og gru! Jeg som hadde en plan om å bade 2-3 ganger i uka gjennom hele året. Vel, det dabbet litt av etter jul. Ikke spør hvorfor, det er jaffal ikke viljen det står på. Mulig jeg må få dyppet meg litt i løpet av helga.
  2. När lärde du dig simma?
    Det var før jeg begynte på skolen, så da må det jo ha vært i 5-6 års alederen.
  3. Räknar du dig till badkrukorna eller badankorna?
    Eeeeh … hvafornoe?? Jeg forstår ikke helt hva disse ordene betyr jeg, og google oversetter skjønte det tydeligvis ikke heller. Men etter svarene til dere andre å dømme så har det kanskje noe med om en er en pyse eller ei. Altså må ha god varme i vannet før en hopper uti, eller om en er litt tøffere på det området? Om jeg har forstått riktig da, så er jeg altså supertøff! Hopper uti det meste jeg altså. Og jeg synes det er herlig forfriskende og godt for både kropp og sjel med et kaldt bad. Ikke bare dukker jeg, men jeg svømmer til og med også.
  4. Var badar du helst?
    I sjøen! Elsker sjøen. Synes ferskvann er litt ekkelt og skittent lissom. Og badebasseng er enda verre. Ligge å duppe i andres gamle solkrem … æsj!!
  5. Vad säger du om isbad?
    Isbad er fantastisk. Jeg, som har fibromyalgi, har funnet ut at det gjør underverker for kroppen, så jeg må nok bare gjenoppta de hyppige badeturene jeg hadde før nyttår. Kjenner faktisk at kroppen er annerledes nå som jeg har skulka unna alt for lenge. Dessuten gjør det noe med psyken også. Humøret stiger, og mestringsfølelsen, ja, den er helt ubeskrivelig etter endt bad.

Litt snø – ingen hindring. Dette er fra 10. november. Og en av de to dagene vi har hatt vinter her i Sør-Norge. Denne vinteren har nemlig regnet vekk! Og det er skikkelig kjipt. Jeg ville jo heller hatt snø, men om alt dette hadde kommet ned på den måten er det mulig hele huset vårt hadde vært nedsnødd nå!

Håper du får ei fin helg, og takk for at du stakk innom.

14 kommentarer
      1. Badstu hadde vi tidligere i huset, men da vi pusset opp badet tok jeg den bort til fordel for større bad. Jeg brukte den aldri, liker ikke varmen, får litt klaustrofobi rett og slett. Har aldri forsøkt å hoppe uti isvann når jeg har vært så varm. Det må jo være litt av et sjokk! Var og badet i dag, og det var nesten et sjokk det også. Veldig kaldt nå.

      1. For min del har det vært en skikkelig boost for humøret og verken i kroppen. Trodde revmatikere trengte varme, men det er altså mye bedre med isbad enn en varm dusj!

    1. Oj vad du är duktig med att simma året om! Det gör mina vänner i finland också och säger att de håller sig friska och pigga. Jag ska berätta för min dotter att det är bra om man har fibro, för det har hon, men jag tror inte hon vill simma i kallt vatten ändå.
      Badanka eller badkruka, med det menas om man tycker det är kul att bada och man gör det gärna eller om man är försiktig och vill ha varmt vatten innan man doppar sig!
      Trevlig helg

      1. En hører jo alltid at folk med fibro trenger varme, men for min del har det funka bedre med isbad enn varm dusj/varmeteppe og slike ting. Jeg er likevel i mye bedre form når vi er i sydligere strøk, men det er litt annerledes. Takk for god forklaring på dilemmaet mitt. Noen ord på svensk er skrekkelig vanskelige å forstå altså.

      1. Jeg har alltid elsket å bade, og har ikke trengt så varmt vann. Men det er selvsagt langt fra de 14-16 gradene jeg har badet i hele livet til disse snaue 2-3 som sjøen har å by på nå. Men så lenge jeg synes det er morro å faktisk klare å ta en svømmetur i dette, og i tillegg opplever helsegevinst så fortsetter jeg.

      1. Det er skikkelig oppfriskende og godt altså. Du må bare prøve … eller; ikke slutte å bade når sommeren er over. Da får du det litt etter litt og så er det ikke så ille.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg