Fem en fredag # 47: Tittut

Endelig en dag med sol – hurra! Jeg er så sykt lei av mørket, vinden og regnet at jeg holder på å klikke. Men i dag var det mye bedre. Selv om det ser flott ut på bildene så kan jeg altså fortelle at det var en forsmak på vinteren dette her. For det var skikkelig surt og kaldt til tross for at sola har vært her i hele dag.

Vi hadde en flott ettermiddagstur på Hamresanden. Drømmemannen, Jonas og jeg. Den førstnevnte der skulle nemlig ut og kjøpe seg nye bukser, og siden senteret er på samme side av byen som Hamresanden så slo vi to fluer i en smekk og tok med bikkja.

Mannfolk og shopping altså … Jeg hadde gleda meg litt jeg, til å ut litt fra mine vante omgivelser. Vi gikk med en gang han slutta på jobb klokka 14 og da regnet jeg med at det ikke var så folksomt. Så for meg en latte og noe godt å bite i. En skikkelig kosetur altså. Men så fort bilen var parkert i kjelleren på kjøpesenteret inntok gubben shoppingmoduset. Mer irritert og sur mann skal du leite lenge etter! Du skjønner det, shoppingmodus for menn og kvinner er to helt forskjellige ting. Det ble ei bukse, og ingen latte, men strake veien hjem igjen. Kan ikke vise meg offentlig med en sånn sur og småhissig gubbe. Der og da var han så langt fra en drømmemann som det går an å komme. Tenker vi får ta den latten en annen gang, når vi ikke så mye som har tenkt på å kjøpe noe som helst annet.

Ellers går dagene sykt seint, men uka bare fyker av sted. Nok et problem med denne middelaldrende kroppen min har dukket opp, og jeg er litt lei meg. Synes ikke det er så greit å bo i en kropp som bare kollapser rundt meg lissom. Har vært hos legen, men er veldig lang ventetid til neste steg, hele fire måneder. Og da var jeg i den prioriterte køen! Ser litt mørkt på å gå på denne måten så lenge, men har vel ikke noe valg. Det kunne sikkert vært verre, kommer jo ikke til å dø av det jaffal.

Fredag betyr ny spørsmålsrunde hos Elisa. Og her slik lyder det denne uka:

  1. Vilken var din senaste oväntade utgift?
    Tja … må vel ha vært for noen måneder siden da drømmemannen rygga i en stein og ødela ryggesensoren og det ene glasset til blinklyset bak. Han ble jo selvsagt varslet før det smalt, men “den greia piper jo i eninga og det er jo alltid mye å gå på” var unnskyldningen hans. Mannfolk altså! Det er bare det at vi ikke har fiksa det enda … for det koster litt for mye nå rett før jul.
  2. Vad är en trevlig överraskning?
    Skal egentlig ikke så mye til for å glede meg. Når drømmemannen kommer hjem med blomster for eksempel. Skjer ikke så skrekkelig ofte, selv om han har blitt litt flinkere i det siste. Eller når et barnebarn plutselig står utenfor og bare skal si god natt. Da blir jeg veldig glad og veldig rørt. Nummeret før jeg griner, av glede altså.
  3. Vad är något du inte kan hitta?
    Tror jeg har kontroll på det meste akkurat nå.
  4. Vad gömmer du dig från?
    Tidligere arbeidskollegaer … er ikke morro å treffe dem når de spør hva jeg gjør nå. Hvor jeg jobber. Om alt er greit. For det er ikke greit å være ufør. Det er flaut!
  5. Vad gör du vid oväntat besök?
    Det er ekstremt sjeldent det kommer noen hit uten at det er planlagt. Faktisk så lenge siden at jeg tror jeg hadde fått panikk for at det ikke hadde vært reint nok, ryddig nok og at jeg ikke hadde hatt noe å servere. Det går gjerne mange uker mellom hver gang noen ringer på her.

Rart egentlig, som tidene forandrer seg. Før, da ungene var små, var det støtt og stadig noen som stakk innom. Og det var kjempekoselig. Fryseren var full av deilig hvetebakst, og det at det var litt rot og ikke helt perfekt det gjorde lissom ikke noe. Det var bare sånn det skulle være. Men nå som alle har voksne barn så er det ingen som har tid til noe som helst lengre. Forstå det den som kan.

God helg da. Her er det snart pizza, som alltid på en fredag.

18 kommentarer
    1. Satt och funderade på vad jag skulle ha till middag, men när jag kom till pizza så kom jag på att det kanske jag skulle göra. Enkelt och gott – dessutom fik min gubbe laxpudding igår och det blev så mycket över att han fick det till lunch idag. Så en pizza blir nog bra….eller kanske hamburgare!?
      KRAM och trevlig helg/Susie

      1. Greit å få litt tips fra andre innimellom. Beklager sent svar, jeg har vært litt fraværende på bloggen da et av mine barnebarn ble alvorlig syk noen uker før jul…

      1. Ja, jeg er heldig som har noen så nærme, og alle de andre innen 20 minutters kjøring. Har vært ganske fraværende på bloggen da et av barnebarna fikk leukemi fire uker før jul … så vi har på en måte levd midt i et mareritt den siste tiden … og slik blir det vel fremover også, ganske så lenge.

    2. Känner mycket väl igen missödet din man råkade ut för. Hade en Mini Cooper på 1980-talet, backade vid en bensinmack, men såg inte den där bautastora stenen som stod “mitt i vägen”. Det blev dyrt kan jag säga.

      Det är sällan jag får oväntat besök som jag skrev. Det var liksom mera “ledigt” när man var ung, för då brydde man sig inte om varken dammtussar eller avsaknad av fikabröd.

      Fantastiskt fina bilder förresten. De är helt underbara att njuta av:-)

      1. Tusen takk. ❤ Jeg har vært veldig fraværende på bloggen i det siste, da et av barnebarna mitt fikk leukemi fire uker før jul.

    3. Väldigt fina bilder! Här har det varit kallt som tusan ett par dagar men ingen snö och den får gärna lysa med sin frånvaro fram till jul för min del.

      1. Takker. ❤ Heldigvis har 2021 så langt kommet med litt sol og kuldegrader, slik at det ikke kan regne. Det er kanskje greit å slippe drittvære i det minste, siden vi har fått et veldig alvorlig sykt barnebarn siden sist. Fire uker før jul fikk ho leukemi, så vi er mange som har fått snudd livet opp ned i denne familien … det er som et mareritt.

    4. Jag kan nog förstå dig. Det var en trevlig tid då barnen var små. Allt rullade på.
      Men blir man sjuk och inte kan röra sig som man vill, då blir det besvärligt.
      Ha det så gott och njut av pizzan! Kram

    5. Nydelige bilder! Her har vi snø, så jeg fikk en deilig tur i snøvær i dag 😀
      Det er litt trist at tidene har forandret seg sånn.
      Det var koselig når folk bare stakk innom. Nå har vi jo koronaen i tillegg, men det var ikke bedre før den kom heller.
      God helg! 🙂❤

      1. Her har vi enda ikke hatt snø. Bare et lite hvitt dryss en morra rett etter julaften. Men det er klart og sol, og det hjelper jo på det meste.

      1. Det er kun mat det går an å handle sammen med mannen. Ellers liker jeg å gå alene i butikker om jeg skal ha noe. Mindre stress sånn. Men nå er det sykt lenge siden jeg har vært i en butikk. Begynner å bli litt lei av denne coronaen nå. Dette er andre uke regjeringa anbefalte alle å ikke ha besøk hjemme. Og jeg savner barnebarna noe veldig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg