Fem en fredag # 41: Skräp

Hei, hei der ute. Egentlig skreiv jeg ferdig dette innlegget i dag morges, men så fikk jeg ikke sendt det tydeligvis. Så her kommer et nytt fredagsinnlegg fra meg, for det som ble til for 12 timer siden passa ikke lengre.

Elisa lurer på hvordan det står til i kjelleren, boden eller på loftet i dag. Vurderte å bare hoppe over denne! For rot – det er noe vi har en del av. Eller jaffal ting som skulle vært sortert og flyttet litt på. Til søpla for eksempel. Eller VI er kanskje å dra det litt langt, for det er vel stort sett mitt rot dette. Våknet her ei natt og fikk helt hætta for alt som ligger og slenger. For tenk om jeg plutselig døde, og måtte overlate alt dette til de som blir igjen. Uff. Jeg må jo få gjort noe med dette her før det er for seint!

Vi har det helt ok i oppholdsrommene altså. Er ikke sånn at vi må smyge oss mellom stabler og kasser av gammal dritt for å finne frem til kjøkkenet, senga eller toalettet. Så det kunne jo vært verre … Men det er et helt loft over huset, 120 kvm, og der er det mye rart der! Har rydda og kaste en del i perioder, men det hjelper jo nesten ikke! Flere kasser har stått der oppe siden jeg flytta inn, og det er over 20 år siden. Så akkurat der ser jeg fordelen med å flytte litt på seg med jevne mellomrom. Ellers har vi et soverom som plutselig er blitt bod. Og masse skap fylt med klær … mine klær. Der har det heller ikke minket, enda jeg har solgt litt jevnt og trutt via Facebook det siste året. Og bare i dag forsvinner det sju plagg ut av dette huset. Men hjelper det? Nope …

Vel, over til spørsmålene heller …

  1. Hur ser det ut i din källare/förråd?
    Vi har ikke kjeller. Men på loftet ser det ikke ut … det er riktignok ikke mange som skal opp der, er jo ikke ordentlige rom og ståhøyde der oppe. Bare en lagerplass som en kommer til via ei luke i taket. Vurderte å slenge med et bilde, men dropper det. Bruker heller bildene fra gårsdagens kveldstur i Baneheia, for det var mye koseligere å se på.
  2. Vad samlar du på dig mest?
    Klær! Uten tvil klær! I hauger og lass. Jeg har så mye klær at jeg kunne starta butikk. Og det har jeg vel på en måte gjort også. På Facebook. Jaffal ei salgsside.
  3. Vad i ditt hem behöver rensas ut?
    Alt som ligger på loftet. Og helst alt i klesskapene. Men det er for fint (og dyrt) til å kastes.
  4. Är du bra på att rensa ur din mailkorg?
    Ja! Jeg får nesten abstinenser om det ligger noe der som jeg ikke har brukt for. Så den er omtrent tom til enhver tid. Merkelig at det ikke gjenspeiler seg i resten av livet …
  5. Vad sparar du gärna som andra kastar?
    Sannsynligvis alt for mye. En gang i tiden hadde jeg ei hel diger kasse med klær på loftet. Det sto MINUS 10 KILO på den … og det er mange, mange kilo siden. Jeg kvittet meg med den altså, for en del år siden.

Nå er det snart fredagspizza her i huset. Ute regner det så det skvetter, og i kjellerstua er det fyr i peisen. Jepp! Høsten er kommet, det merkes ved at varmepumpa er slått på igjen og vedfyringa er i gang i etasjen under. Det er tid for peiskos og stearinlys, og jaggu er det ganske så koselig det også.

Ønsker deg og dine en fin fredagskveld.

12 kommentarer
    1. God morgen!

      Jeg er en slik som rydder og kaster og kjører bort ting og leverer til fretex og bruktbutikker langs med. Prøver å IKKE samle på for mye…
      Av og til angrer jeg på noe jeg har gitt bort eller kastet… men da er det for sent.. Jeg lagrer IKKE mye og har god plass egentlig 😀
      Jeg er en effektiv rydder rett og slett 😀

      God lørdag til deg!!

      1. Åååh! Slik vil jo egentlig jeg også være! Det høres veldig deilig ut. Nå har jeg samlet tre digre Ikea-bagger som skal til Hjelp oss og hjelpe her i byen. Så da forsvinner jo litt … 🙂

    2. Hihi, en sparer nok på aaaaalt for mye, ja! Jeg har også masse på loftet – men har heldigvis ikke kjeller! Dette var herlige bilder forresten! Du burde være med i min fotokonkurranse, du….. kos deg med høstkvelden! God klem <3

      1. Ja, mye bør og må kastes. Ellers gis vekk. Hele tiden egentlig. For klær og sånn tror jeg nesten formerer seg i skap og skuffer! Rakk dessverre ikke den fotokonkurransen din. Men har stemt da. 🙂

      1. Jeg vil jo helst gjøre alt selv! Omtrent som en to-åring. 🙂 Og det går også på samme vis som det gjør med to-åringer innimellom; De får det ikke til uten hjelp. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg