Fem en fredag # 40: Irritationsobjekt

Hva irriterer du deg over … lurer Elisa på i dagens spørsmål, og det kan være så mangt. Jeg lar meg lett irritere, dessverre. Men jeg pleier sjeldent å gjøre noe stort nummer ut av det. Freser stort sett litt rundt for meg selv her, til det går over igjen. Jeg er ikke av den høylytte typen, men det kan nok forekomme det også. Det aller største irritasjonsmomentet i livet mitt er vel nettopp det; livet mitt! Hvordan det ble, hvordan formen er, alt jeg ikke får gjort og går glipp av. Det er min store sorg, og veldig vanskelig å takle til tider.

I dag er en slik dag. Og jeg er vel til dels skyld i det selv, da jeg tilbragte nesten fire timer i garasjen for to dager siden, for å stable veden som bare var lempa inn her i sommer en gang. Jeg liker slike oppgaver, stable ved. Det gir på en måte ro i sjelen. Men kroppen og hjernen min er sjeldent på lag lengre. Så da gikk det som det måtte gå denne ganga også. Det er pokker så irriterende!

Jeg tilbragte noen timer i stua i natt. Ute ulte stormen og ved siden av meg i senga ulte drømmemannen. Det ble litt vel mye, selv om jeg sjelden irriterer meg på snorkinga hans og enda sjeldnere forlater senga av den grunn. Men da han gikk på jobb ble det litt søvn fra 6 til 10! Ikke en bra start på helga det der altså. Jeg gikk til og med glipp av et morrabesøk av sønnen og skjønne lille Oline på tre måneder. Det var også sykt irriterende!

Vel, du skjønner hvor landet ligger? Jeg er en person som kan klikke på både det ene og det andre, men altså litt i det stille. Bare sånn at det ryker litt ut av ørene når det står på som verst. Folk som sniker i køen er noe av det aller verste jeg vet forresten. Eller folk som ikke er ærlige. Men jeg har altså roet meg betraktelig med årene. Eller mulig jeg bare har lært å beherske meg litt mer nå enn i yngre dager, for da kom eksplosjonene ganske tett innimellom.

Over til dagens spørsmål:

  1. Vad retar du dig på när du går ut och äter?
    Jeg går sjeldent ut og spiser, og det er mest fordi det alltid er så  støyende bakgrunnsmusikk over alt. Det gjør det vanskelig for en med tinnitus, og det blir mer et slit enn kos.
  2. Vad retar du dig på under tv-tittande?
    Jeg kan irritere meg grønn på tekstingen, når de skriver noe helt annet enn det de sier.
  3. Vad retar du dig på när det kommer till språk/grammatik?
    Jeg er sjokkert over det ekstremt dårlige språket/formuleringene i de fleste nettavisene, for ikke å snakke om alle disse idiotiske uttalelsene til journalistene, alle som for eksempel legger seg flate, at nettet eksploderer, alt et vi burde skamme oss over før de fikk koronaen å skrive om. Noen ganger kan en virkelig lure på om de har et ekstremt dårlig ordforråd de som skriver sakene. Dette er nok dessverre en yrkesskade, innimellom ser jeg bare alle feilene og glemmer nesten hva jeg egentlig leser. Jeg har jobbet i avis og trykkeri mesteparten av livet mitt, så jeg vil påstå at jeg kan språk. Men på bloggen skriver jeg innimellom mer slik jeg ville ha pratet, fordi rent bokmål blir litt vel fint for meg.
  4. Vad är något du retar upp dig på i hemmet?
    Ja! At det ikke kan se ut som om vi har gjort reint mer enn et par timer … på grunn av en gigantisk hund som labber rundt, slipper fra seg pels og til og med gjør veggene skitne der han normalt ligger! Dessuten irriterer det meg at jeg ikke får rydda i alle de tingene som ligger og flyter på loftet, og på det ene soverommet som vi ikke bruker. Vi har alt for mang ting!
  5. Vad är något du gör som retar andra?
    Sannsynligvis en hel del. Døtrene mine irriterte seg utrolig på at jeg brukte blunke-emjoen i “hytt og pine”. Jeg mente jo den passa inn der jeg satt den, men nå har jeg droppa den for godt. Drømmemannen irriterer seg nok fordi jeg stadig sier han må lukke skapdører og skuffer etter seg, og fordi jeg påpeker at han ikke må snakke så høyt, for jeg sitter jo tross alt rett ved siden av! Kan jo være han irriterer seg en smule over at kjærringa er så sykelig også, men det sier han aldri noe om. Det kan virke mer skremmende det, enn om han innimellom hadde klaget litt. Kanskje han bare pakker sammen og drar en dag, når han har fått nok?

Som du skjønner, jeg går ikke mye ut og spiser lengre. Men jeg har likevel en ynglingskafe i sentrum, Kjerstis kjøkken. Et koselig liten plass med masse god hjemmebakst. Der kan det være fullt til tider, men normalt går jeg jo gjerne litt før eller etter det rushet. Jeg går stort sett aleine, da slipper jeg å konsentrere meg om å holde i gang en samtale. Og så sitter jeg der da, med kaffe latte og en vaffel med spekeskinke og brie. Den er knallgod! Såpass at jeg omtrent aldri har smakt på noe av det andre de serverer, for det er jo begrenset hva en klarer å trøkke inn i løpet av et besøk der. Innimellom har jeg med meg et av barnebarna. Melissa over her var med på mandag, og ho synes også vaffelen var veldig god.

God helg folkens! Her skal den tilbringes stille og rolig hjemme. Uten for mange planer og gjøremål. Drømmemannens ønske, kanskje fordi han ser hvordan jeg blir når det blir litt for mye. Jeg har jo ikke vett til å gire ned før det smeller, tydeligvis.

14 kommentarer
    1. Ja, tyvärr är musiken ofta så hög på restaurangerna, så det är näst intill omöjligt att prata med dom vid samma bord. Har man då tinnitus eller en hörselnedsättning, som jag har, så blir det verkligen inte njutningsbart.

      1. Mange som gjør det … og sånn er det jo bare. Men synes journalister som jobber med slikt til daglig burde ha språket inne, og ikke skrive så mye dumt eller regelrett feil.

    2. Jag tror att man retar sig på ungefär samma saker, antingen man bor i Sverige eller i Norge.
      Ungdomar slarvar mycket med språket, men det har kanske den yngre generationen gjort i alla de år. Intressant är det.
      Trevligt veckoslut!

    3. he he ja det er litt sunt å la seg irritere… da får man sjekket at blodtrykket virker 🙂 Jeg lar meg vel irritere litt i overkant mye, men man blir vel litt sær med alderen og veit hva man vil og hvordan man vil ha ting. God helg! Håper lørdagen blir bedre.

      1. Haha .. ja, sånn kan en kanskje også se på det! 🙂 Går opp og ned her. Derfor jeg er litt fraværende. Høst og fibro er ikke akkurat en god kombinasjon. Men prøver å ta vare på de gode dagene, for det er jo noen av dem også innimellom. Selv om det blir lite blogging når jeg bruker tid og krefter på andre ting.

      1. Nei, det er kanskje slik i de fleste land. Jeg synes folk bør være litt mer stolt av yrket sitt, og ikke bare slarve i vei. Men det er mulig at journalister aldri har vært så sterke i språk. Forskjellen er bare det at før i tia hadde avisene korrekturlesere, og de retta jo opp alle feilene før de gikk i trykken. Men så skulle det spares penger vettu …

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg