Fem en fredag # 39: Disney

Hei og hå på en litt grå fredag. Det er yr i lufta og borte i Grønndalen der jeg lufter Jonas (hunden) på morra’n hadde hundrevis av stær samlet seg i trærne, klare for take-off til varmere strøk. Det var jaffal det jeg tenkte da jeg så forsamlingen. De slipper å tenkte på reiserestriksjoner og corona og er nok helt uvitende om pandemien.

Så vel er det ikke for oss tobente. I går gikk UD ut med nye reiseregler, de fraråder alle reiser som ikke er strengt tatt nødvendige, til alle land, ut året. Ikke det at det betyr så mye for meg personlig, jeg har absolutt ikke noen problemer med å holde meg her hjemme i Norge. Men det er jo litt trist for folk som har familien i andre land da. Som kanskje ikke har sett de på en evighet. Men hadde jeg bestemt ville jeg aldri ha åpnet grensene igjen etter at de ble stengt i mars, eller når det var. For nå er jo smitten på full fart opp igjen, og hvem vet hvordan dette vil ende. Så lenge alt bare er retningslinjer og ikke forbud, så er det dessverre utrolig mange som ikke bryr seg! Hos oss ble et bryllups utsatt et år, og en barnedåp ble avlyst. Til neste år skal tre av våre barn gifte seg i løpet av fem uker, så jeg får virkelig håpe at alt er bedre innen sommeren 2021.

Over til noe langt mer hyggelig enn pandemier, nemlig Elisas spørsmålsrunde. Denne gang handler de fem spørsmålene om Disney, og det er vel noe de aller fleste av oss har kjennskap til.

  1. Vilken var den första Disneyfilmen du såg?
    Det kan jeg faktisk ikke huske, men i min barndom var det jo ikke tilgang til filmer på samme måte som i dag. Den første jeg tenkte på var Disneys Jul som kom på norsk TV for aller første gang i 1979, men da var jeg 16 år så sannsynligheten for at jeg har sett flere før denne er jo ganske stor.
  2. Har du något särskilt minne förknippat med Disney?
    Jeg er av den typen der følelsene på en måte ligger utenpå. Er det trist, så griner jeg, også om det er en litt følelsesladd tegnefilm. Da jeg var på kino med min førstefødte datter og så på Ariel synes jeg det var sykt trist en stund der på lerrete. Jeg bøyde meg frem og visket til min lille håpefulle som satt på et barnesete oppi stolen at om ho synes det var litt leit så kunne ho godt sitte på fanget. Ungen svarte noe sånn som – Mamma, det går greit, det er jo du som griner!
    Ellers har jeg og mine døtre og barnebarn vært på jentetur to ganger for å se Disney on Ice. Det var en fantastisk opplevelse. Ikke minst å være samlet tre generasjoner på en jentetur, først i Oslo så i Stavanger.
  3. Vilken av Disneyklassikerna är din favorit?
    Det er uten tvil Løvenes Konge.
  4. Vilken är den bästa sången från Disney?
    Circle of life selvsagt, fra Løvenes Konge. Jeg får skikkelig ståpels og øynene blir litt våtere (men jeg griner IKKE altså) hver gang jeg hører den, vet ikke helt hvorfor.
  5. Vem är din favoritkaraktär?
    Har ingen favoritter, det er så mange gode karakterer i disse filmene. Ingen nevnt, ingen glemt.

Det var det. Håper du får ei flott helg.

14 kommentarer

Siste innlegg