Fem en fredag # 37: Namn

Det går mot helg, og fredagspizzaen er like om hjørnet. Drømmemannen lager verdens beste pizza, italiensk type og i to forskjellige varianter. I kveld går vi for den hvite typen. Den er så digg! Jeg gleder meg hele uka til de fredagene vi skal ha pizza jeg! Det er omtrent samme følelsen som når vi bestiller sushi, en skulle ønske at det aldri tok slutt … Bildet over viser pizzaen laget på hytta. Da er den i porsjonsstørrelser siden den blir stekt på grillen. Komfyren der ute blir ikke varm nok, sier kokken min.

I dag regner det. Jonas og jeg rakk akkurat inn døra igjen før himmelen åpnet seg. Egentlig skulle ikke det regnet kommet før seint i kveld, men noen har visst blingsa litt. Jeg skulle ha jobba litt i hagen, men nå ble ikke det heller noe … får kanskje heller sortere ut sommertøyet da. For det ser ut som om høsten virkelig er kommet nå.

Fredag er spørsmålsrunde hos Elisa. Og her kommer ukas oppgaver:

  1. Har du eller har haft något smeknamn?
    Nei, dessverre, jeg har alltid bare vært Marit jeg.
  2. Har du velat heta något annat?
    Ja, opptil flere ganger! Skulle gjerne ha tatt bort t’en på slutten, og bare hett Mari. Men da jeg var mindre var jeg skikkelig misunnelig på søstera mi som hadde to navn. Tenk noe så urettferdig å gi den ene et og den andre to! Det skulle jo ikke vært mulig, tenkte jeg. Likevel har begge døtrene mine enkle navn, og sønnen fikk to. Til mitt forsvar må jeg si at det var etter farens ønske, og det er ikke alle ting som er verdt en diskusjon.
  3. Vet du vad ditt namn betyder?
    Marit betyr PERLE. Det har jeg visst fra jeg var ganske liten, tror det var pappa som fortalte meg det.
  4. Finns det något namn som går igen i din släkt?
    Nei. Bortsett fra et litt absurd unntak. Min farmor mistet en sønn da han var ganske liten, han het Gunnar. Da pappa ble født fikk han samme navn … Det er vel nokså spesielt, eller hva?
  5. Matchar ett namn med personligheten?
    Det har jeg aldri tenkt over egentlig.

Bildet over viser smykkesettet vi gav til dåpen til et av barnebarna. Helt etter min smak. Håndlagde sølvsmykker med et hjerte av gull. Det er en tidligere kollega av meg som har laget dem, hjemmesiden hennes finner du HER. Ho driver ikke på fulltid lengre, men mulig det fortsatt går an å bestille noe derfra. Finner du noe du liker er det jaffal verdt et forsøk. Og nei, innlegget er absolutt ikke sponsa.

Ønsker deg ei flott helg. ♥

11 kommentarer
    1. Alla mina barn har fått två namn. Mina yngsta barnbarn har alla tre namn. Det kanske kan vara skönt för ett barn att ha namn att välja på när de blir äldre och inte är nöjda med sitt tilltalsnamn. Men man kan ju kalla sig nästan för vad man vill. Det är väl väldigt få amerikanska film-och TV-stjärnor som kallar sig för sitt riktiga namn t.ex. Marit är ett väldigt vacker norskt namn tycker jag.
      Ingrid

      1. Tusen takk. 🙂 Synes Ingrid ligger noen hakk over da. Hehe. Men nå var det dette navnet jeg fikk, og skal nok holde ut med det resten av livet også.

    2. Marit är ett fint namn, det fungerar nog lika väl i hela Norden. I Finland stavar vi med två a:n, Maarit,
      Jag tror de flesta trivs gott med namnet de fått. Trevlig helg

    3. Tenker den pizzaen faller i smak 😀 Her blir det helt annen mat på fredagen 😀 Nå aller først, hjemmelaga fiskeboller 😀 Det er andre boller det… 😀 Flotte gaver, skulle vært i to konfirmasjoner i år… men har takket nei pga av den hersens koronaen… sukk.. Ha en flott og levende fredag 😀

    4. Att uppkalla ett barn efter ett syskon som dött hade jag inte gjort. Båda barnen är värda en egen identitet.

      Våra båda döttrar har tre namn var 😀

      1. Du har ett fint namn! Nej, men när man är yngre så tycker man si och så om sitt namn.
        Min mor och far hade tre namn vardera, jag fick två. Mina barn har fått tre. Men numera har jag också tre. Känns bra så.
        /Gerd Anna Elisabeth

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg