Fem en fredag # 36: Längd

God kveld der ute. Her er været ganske så ustabilt. Altså et godt eksempel på at det virkelig er blitt høst. Det er mørkt om kveldene og kjøligere om nettene, men denne kjærringa sverger fortsatt til sandaler på føttene. Til og med i går da jeg var ute på kveldsturen med Jonas. Det hadde regnet en stund, og var selvsagt blaut som bare det borti Grønndalen. Mørkt var det også, så noen plasser vasset jeg regelrett! Men jeg ble jaffal ikke blaut på sokkene, så der er en god grunn til å bruke sandaler ser du!

Det har vært en sløv fredag her. Etter mange innholdsrike dager ble jeg så ufattelig trøtt i går kveld, og når kroppen er i det moduset så kjennes det akkurat ut som om jeg har fått en skikkelig influensa. Til og med feberen er på plass! Og da er det jo ikke så mye annet å gjøre enn å flate ut litt, lytte til den hersens kroppen som ikke klarer å henge med – og håpe på en bedre dag i morra.

Vi skal ha besøk av noen venner på hytta i morra. Men siden både kjærringa og været var litt ustabilt, så ble det ikke til at vi dro ut i dag. Blir muligens siste overnattinga der for sesongen. Om vi ikke glimter til noe skikkelig utover høsten. Men ser ikke helt for meg at det kommer til å skje.

Elisa har fem spørsmål om lengde denne fredagen. Og her kan du se hva jeg har svart på de:

  1. Vad är det längsta du åkt med bil?
    Jeg har vært på flere bilturer i årenes løp, men det lengste jeg har kjørt i ett var fra Trondheim til Kristiansand for mange, mange år siden. Det er 82 mil i følge Google maps og tar litt over 10 timer nå. Jeg tror vi brukte 14 … I sommerferien i år kjørte vi 250 mil, men det var en skikkelig kosetur og vi fordelte milene på en hel uke.
  2. Vad är det längsta du har sprungit?
    Haha … det er jaggu ikke veldig langt. Sannsynligvis 60-meteren på skolen. Da alle måtte. Jeg er ikke bygd for fart. Snakker vi å gå derimot … ja, det er en helt annen sak, og da holder jeg sykt lenge.
  3. Hur lång tid tar det att göra dig i ordning på morgonen?
    Kommer an på hvor lang tid jeg har … kan være superkjapp om det trengs.
  4. Hur länge väntar du på någon innan du undrar var den är?
    Om jeg har en avtale med noen, så bør de være der til avtalt tid. Jeg er ikke av det tålmodige slaget og synes det er sykt irriterende om noen kommer for seint. Det er rett og slett uhøflig, og i disse dager der de aller fleste har mobiltelefon så er det jo så sykt enkelt å gi beskjed om noe har skjært seg. Om det drøyer 10-15 minutter så er det ikke bare det at jeg lurer på hvor de er blitt av, jeg blir faktisk en smule småforbanna også.
  5. Hur långt skulle du gå för att få som du vill?
    Jeg er ikke så flink til å stå på for meg selv. Sannsynligvis hadde jeg gitt opp ganske kjapt. Om det derimot hadde vært for noen andre, barn og barnebarn for eksempel, så går jeg nesten over lik for at de skal få det greit.

Bildet over er fra Trollstigen. Det plaskregnet da vi var der i juli, og da vi skulle kjøre ned var det så tåkete at vi ikke så en dritt! Litt skummelt faktisk. For bilene som kom i mot oss så vi heller ikke før vi omtrent kjørte på de. Og det er jo ikke akkurat så mye plass rundt svingene nedover her. Men det var jo en opplevelse det også, om enn ikke helt slik vi hadde sett det for oss.

I år ble det sommerferie i eget land. Som så mange andre nordmenn i disse corona-tider. Ikke noe galt med det, landet vårt er jo utrolig flott og har masse å by på … men å feriere i Norge er en sinnsykt dyr affære! Selv om en prøver å gjøre det så billig som mulig. Her er et lite utvalg av bildene fra bilturen vår, kanskje kommer det noen flere innlegg etterhvert. Time will show.

God helg fra meg til deg. 

12 kommentarer
    1. Trollstigen MÅ dere oppleve i strålende sol!
      Kanskje dere må komme tilbake neste år – gi meg et pip og vi kunne møtes ved trollveggen 😀 hihihi MED STRÅLENDSE SOL VEL OG MERKE 😀

      GOd søndag til deg og dine 🙂

      1. Takk. Ble veldig koselig på hytta. Og været var såpass at vi spiste både rekene på ettermiddagen, og frokosten ute. Det var jaggu ikke verst. Ikke akkurat sommer, men vi har da klær å ta på!

    2. med bobil liker vi å feriere i eget land,da blir det ikke så ille dyrt heller :=) men tror ikke vi kjører trollstigen med bobilen da,synd det var tåke da dere var der ,men sånn er det ofte ,mye tåke i høgda.Håper du er i bedre form i morgen og feberfri,vi tar en tur med bobilen nå ,kjører til Sandnes,blir siste tur før bilen settes inn for sesongen

      1. Det skjønner jeg. Drømmemannen hadde veldig lyst til å kjøpe bobil (en gang i fremtiden) etter denne turen. Men jeg er muigens mer der at jeg har lyst på en båt igjen. Helga gikk kjempefint! Feberen var bare den ene kvelden. Er slik når jeg har gjort litt for mye i løpet av noen dager. Ser dere har vært på Lista. Flott plass det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg