Fem en fredag # 35: Höst

Hei, hei der ute. Det har vært veldig høstlig hos oss de siste dagene. Men fortsatt ikke så galt at jeg har satt i gang varmepumpa, ei heller funnet frem dundyna. Jeg liker jo aller best sommeren jeg da. Og spesielt de skikkelig gode, varme sommerdagene. Helst over 25 grader. Da funker denne kroppen helt annerledes enn ellers. Det er nesten så jeg glemmer at jeg faktisk er syk. Dessverre er vi ikke så veldig bortskjemt med slike sommerdager i dette landet. Dermed er det om å gjøre å nyte dem for alt de er verdt når de dukker opp.

Perfekte sommerdager! De starta helga før drømmemannens ferie var over. Vi fortsatte å bo på hytta, og jeg fikk med meg fire dager med fantastiske padleturer i fantastisk sommervær. Til et par blemmer dukka opp på håndbaken helt ut av det blå. Den ene her ble det betennelse og gule stafylokokker i, så den forandret seg i rekordfart til et skikkelig stygt kjøttsår på halve håndbaken og en halv pekefinger. De etterfølgende to ukene har jeg flydd til legen annenhver dag for å sjekke crp og skifte bandasje. Nå har det endelig roet seg igjen. Etter en sterk penicillinkur.

 

Imens har sommeren gått over til høst. Og det er akkurat det Elisa fokuserer på i Fem en fredag denne uka. Og her kommer spørsmålene:

  1. Vad ser du fram emot i höst?
    Tja, neste sommer? Hehe. Ok da, om jeg blir nødt til å se frem mot noe som har med høsten å gjøre … så er det kanskje at jeg liker litt mørke kvelder. Da kan en nemlig tenne masse stearinlys og sitte inne med god samvittighet.
  2. När kommer höstkläderna fram?
    Det drøyer jeg lengst mulig. Går i sandaler til frosten kommer. Da er det på tide å hoppe rett i støvlettene! Er jo normalt ekstremt varm av meg, så det er sjeldent jeg fryser. Hjemme går jeg i singlet og barbent hele året, og det er ikke fordi vi har det så varmt inne.
  3. När är det på riktigt höst?
    Når det meste i hagen er daua og gressklipperen kan parkeres for sesongen, samtidig som dagene nesten ikke rekker å bli lyse før det blir mørkt igjen. Akkurat det er faktisk litt deprimerende også …
  4. Gör du något under hösten du inte gör någon annan säsong?
    Egentlig ikke. Planlegger å rydde loftet kanskje, men det har jeg planlagt i flere år, likevel har det fortsatt ikke skjedd så mye der oppe.
  5. Vad tar du med dig från sommaren?
    Gode ferieminner. Flotte, varme dager og lengselen etter neste sommer.

12 kommentarer
    1. Tvärtemot dig gillar jag inte när det är väldigt varmt som det har varit några veckor i sommar. Hösten är därför min favorit bland årstiderna – lagom varmt eller kallt om man så vill. Då kan jag fungera som vanligt.
      Ingrid

    2. Tycker synd om dig som trivs bäst i varmt och soligt väder och vet vad som komma skall, höst och vinter med kyla. Själv är jag tvärtom, under varma sommaren finns inte orken, sitter mest och flämtar i skuggan. Nu börjar min bästa tid, höst och vinter…
      alla är vi olika, men jag är glad att du har många fina sommarminnen att se tillbaka på. Och sommaren den kommer ju tillbaka…

      1. Ja, jeg bor jo på totalt feil plass når det gjelder klimaet og varmen jaffal! Skulle nesten vurdert å flytte, men så har jeg jo så mange som er jeg er glad i her, og det er umulig å dra fra både barn og barnebarn.

    3. Det ser så underbart härligt ut att paddla! Har alltid önskat mig en kajak men det fick bli en Stand up paddle-board istället. Själv har jag svårare med värme än med kyla så jag tycker det ska bli skönt när sommarens värme bara är ett minne.

      1. Padling er helt fantastisk! Fikk kajakken til 50-års dagen, men den er dessverre ikke brukt så at for mye. Siden jeg fungerer best når det er godt og varmt er det mange, mange uker jeg ikke klarer å komme ned i denne lille farkosten. Men det er desto bedre når jeg får det til. Lever lenge på slike turer.

    4. jag fryser inte så lätt, men sandaler till frosten kommer? nej, det går inte. jag hoppas att den här hösten medför att jag får möjlighet att plocka trattkantareller

      1. Sandaler er fantastisk! Har et rikt utvalg i forskjellige farger som passer til de fleste klærne. 🙂 Sopp- og bærplukking er ikke noe for meg, så det hopper jeg glatt over.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg