Fem en fredag # 3

Heisann i regnværet. Ja, jeg håper jo for Guds skyld at du ikke har samme drittvær som det vi har her helt sør i Norge. For det er jaggu ikke mye å rope hurra for! I går hadde vi heldigvis et lite glimt av sola, og det var så utrolig deilig å gå tur med Jonas, uten at vi ble klissblaute begge to. Bildet over er fra turen i går. I dag derimot … blææærh!

 

Elisa drar i gang nok en spørsmålsrunde denne fredagen. Og det ho lurer på i dag er som følger:

  • Vem ringde dig sist?
    Det var Lene, min yngste datter. Den mellomste i søskenflokken på tre. Det er uhyre sjeldent mobilen min ringer. Og når det skjer er det stort sett ungene mine, og eldste barnebarnet. Pluss diverse telefonselgere da, men de får jeg blokkert øyeblikkelig slik at samme person jaffal ikke kan ringe mer enn en gang. Jeg liker ikke å snakke i telefonen jeg. Så er veldig glad at en kan kommunisere via sms.
  • Vad händer i din stad i helgen?
    Sannsynligvis ganske mye, men det er sjeldent vi er med på noe av det. Synes byen min har hatt en skikkelig oppsving de siste årene med hensyn til arrangementer i forskjellige sjangre. Noe for en hver smak og aldersgruppe. Er du litt mer enn gjennomsnittig interessert i å vite hva som skjer, så kan du ta en titt HER.
  • När höjs ditt blodtryck?
    Eeeeh … nå har jeg vært medisinert for høyt blodtrykk i over 20 år. Sannsynligvis av den arvelige typen, for det har vært helt uavhengig av hvordan kjærringa har gått opp og ned i vekt. Men det blir nok en smule høyere når jeg må stå i kø, for ikke snakke om hvis noen sniker i køen. Da er det like før jeg klikker!
  • Hur många länder har du varit i?
    Det er faktisk ganske så mange. Har aldri telt over det tidligere, så nå fikk jeg en aldri så liten jobb her. Får starte med de nærmeste: Norge, Sverige, Danmark, Litauen, Latvia, Estland, Polen, England, Skottland, Hellas (Kreta, Santorini, Symi, Korfu), Albania, Makedonia, Kypros, Tyrika, Spania (Tenerife, Gran Canaria, Lanzarote), Kroatia, Egypt, Mexico, Gambia/Senegal (rundreise), Kapp Verde, Den Dominikanske Republik, Thailand (Phuket, Krabi, Phi Phi, diverse andre små øyer) og Vietnam (rundreise). Det tror jeg var alle.
  • Vart är du på väg?
    Skal ikke noen plass før til kvelden, og da skal vi besøke mine skjønne svigerforeldre.

Denne helga blir ganske så familiær. I morra skal vi i selskap til min sønn og svigerdatter. De har samlet hver sin familie og så skal vi få vite, sammen, hvilket kjønn babyen i magen er. Vi har aldri truffet svigerfamilien hans, så det blir spennende. Søndag skal døtrene, svigersønnene og barnebarna til drømmemannen (mannen min altså, til dere som ikke er så kjent på bloggen min) spise middag her hos oss.

God helg folkens. 

20 kommentarer
    1. Jag svarar aldrig på telefonen när jag inte vet vem som ringer. Alla mina kontakter på mobilen kommer ju upp på displayen. Istället googlar jag numret. Det kan vara från någon som jag känner men för det mesta är det från något företag som vill sälja något.
      Du är verkligen en globetrotter som har varit på så många platser i världen.
      Jag blir också upprörd när någon tränger sig före i en kö :-).
      Ingrid

      1. Høres ut som vi er ganske like. 🙂 Ja, jeg elsker å reise, og håper etterhvert at vi skal få litt bedre råd igjen slik at vi kan fortsette og utforske verden. Jeg ble ufør i mai 2019, så inntekten er gått drastisk ned, selv om jeg kom veldig godt ut av det når det først skulle bli så galt.

    2. Jag är precis som du och många andra lite obekväm med att prata i telefon. Det är lite besvärligt på jobbet men då gäller det bara att göra det ändå och hoppas att den jag ringer till inte svarar så jag måste skicka ett email istället :-).

      1. Nå måtte jeg bare le litt her. Høres akkurat ut som meg. Da jeg var yngre og jobba i pappas trykkeri. Måtte jo ta telefonen der, kunder ringte og bestilte, vi bestilte fra leverandører osv. Men hver gang det ringte ventet jeg så lenge at de til slutt gav seg. Fordi jeg var livredd telefonen! Men i den tia var det dårlig med e-mail.

    3. Gillar heller inte prata i telefon, föredrar mejl och sms.
      Och så många länder du har besökt, men du har precis som jag några kvar;-)
      Ha en riktigt skön helg med alla aktiviteter som du har planerat

      1. Vi reiser helst ikke tilbake til samme plass, for vi har jo en hel verden av spennende reisemål som bare ligger der foran oss en plass og venter på at vi skal komme. 🙂 Den reisinga har det blitt litt dårlig med siden jeg ble ufør, en blir ikke akkurat rik av det, men håper å komme sterkere tilbake etterhvert. Må bare betale ned litt på noe lån først.

    4. Trevligt att få telefon från barn och barnbarn! Det händer inte så ofta här, utan mest sms och messenger.
      Du är verkligen berest och det förgyller livet!
      Trevlig fredag! /Gerd

      PS. Ordet JAGGU känner jag igen. Det är säkert ett norskt ord och inte svenskt. Men jag har hört det, det kan vara då jag bodde i Ed, nära Kornsjö. DS

      1. Barnebarna som ringer vil jo helst bruke facetime! Skrekk og gru! Det kan jeg virkelig ikke fordra. Men om det er den måten de vil ha kontakt på så må en jo bare legge til side “redselen” for slike ting og se på sitt eget ansikt oppi det ene hjørnet av skjermen. Det er virkelig ikke morro.

        Ja, jeg elsker å reise, se nye plasser, oppleve nye ting. Og det er jo en hel verden der ute, så jeg er av den oppfatning at en ikke nødvendigvis trenger å tilbake til den samme plassen igjen. Uansett hvor flott det var der. 🙂

        Jaggu er vel et slengord for “jammen” for oss som ikke prater/skriver så “pent”.

    5. Härligt när barnen ringer, håller med! Och lustigt att nu, när jag läst alla som (hittills) svarat på fredagsfrågorna, nästan alla säger att de/vi inte har särskilt bra koll på vad som eventuellt händer på vår hemort i helgen.

      1. Håper du fikk ei fin helg. 🙂 Her har vi hatt sol, to dager på rad! Bare det er jo helt fantastisk til å være i Sør Norge. Her var det ei flott familiehelg. Med både yngre og eldre familiemedlemmer. Og så fikk vi avklart at vårt sjuende barnebarn blir ei jente. Den som alle hadde trodd skulle bli en gutt. Til og med foreldrene. 🙂

    6. God helg, fina Marit….och det ser den ut att bli med så trevligt sällskap 🙂 Inget regn här, nysnö, några grader kallt, så jag är nöjd, det är ju vinter i alla fall. 😀
      Vad gäller telefonen, så är vi väldigt lika! SMS eller mejl funkar bra. Jag har en son som bor i Kongsberg och vi kör bara med mejl 😀

      1. God helg til deg også. 🙂 Så heldige som har litt snø. Ja, jeg har faktisk telefonskrekk, og ble utrolig glad når sms-ene kom, slik at jeg også kan ha kontakt med omverdenen uten å ringe! 🙂

    7. Høres ut som du får en veldig koselig helg å se fram til. Jeg har ikke en eneste plan denne helga. Blir det finvær så blir det vel en runde med fotoapparatet og hundene. Blir det grisevær så blir det vel fyr i ovnen og ei god bok eller to.

      1. Ja, veldig koselig. Men sa just til drømmemannen at innimellom skulle jeg ønske at vi var mer sammen med folk på vår egen alder. Ikke bare barn og barnebarn. Savner det litt, det sosiale vi hadde før. Grisevær ja. Trenger vel ikke si mer. Men faktisk ser det ut som om vi får sol til søndag. Men tør ikke glede meg over det enda, for de har jo stor sett øst vann over oss så lenge jeg kan huske, helt uavhengig av hva som er meldt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg