Fem en fredag # 17: Kultur

Helga er på hell, og den har vært helt fantastisk her i sør. Vi har vært på hytta, sol fra skyfri himmel hver dag. Vi hadde besøk av diverse barn og barnebarn, ute på terrassen. Grilla enkelt og greit pølser, så noen gourmethelg ble det ikke akkurat. Et av mine barnebarn overnattet en natt der ute, og vi har kost oss skikkelig. Utrolig deilig å se igjen de andre også da, som vi ikke har sett på et par måneder.

Jeg har vært lite på nett. Har jo bare mobilnett på hytta, så pc’n lå hjemme. Derfor kommer mine svar på fredagens spørsmål to dager for seint. Men bedre seint enn aldri, er det jo noe som heter.

Elisa, som just er blitt mamma, lurer denne uka på hvor kulturelle vi er … og her kommer mine svar:

  1. Vad för slags museum föredrar du att besöka?
    Jeg elsker kirker og katedraler. Det er kanskje ikke akkurat å regne for museer, og normalt går jeg heller ikke i kirken. Men når vi er ute og reiser da må jeg bare innom de fleste slike plasser vi kommer over. Spør ikke hvorfor, for jeg aner ikke.
  2. Vilken typ av film ser du helst på bio?
    Film er best på kino – uansett! Eller det var jaffal, før tinnitusens inntog i livet mitt. Hender jeg går på kino nå også, men det er sjeldent. Da vil jeg helst se en thriller.
  3. När var du senast och såg på teater?
    Rett før jul faktisk. Sammen med ei datter og et par barnebarn.
  4. När besökte du senast ett bibliotek?
    Det er sykt mange år siden! Kan faktisk ikke huske når …
  5. Var spenderar du helst en kulturell förmiddag?
    Jeg elsker gammel bebyggelse, borger, steinmurer, kirketårn … så om jeg kan få lov å gå rundt på slike plasser, gjerne også inn og opp om det er mulig, så har jeg det som plomma i egget!

Bildet i innlegget er Kilden. Kristiansands fine kulturhus. Det har en fantastisk arkitektur! Både på utsiden og innsiden. Og beliggenheten rett ved sjøkanten er det heller ikke noe å si på. Vi har hatt en liten båttur i dag faktisk. I vår lille 15 fots landstedsbåt. Barnebarnet var “kaptein” helt fra sentrum og ut på hytta, så ho var kjempefornøyd med dagen.

Nok en ny coronauke ligger foran oss. Er veldig spent på hvordan det blir med arrangementer som bryllup og slike ting. Eldste dattera til drømmemannen skal gifte seg i august og de har invitert over 70 gjester. Dessuten skal vi i barnedåp i juli, i Litauen. Så det er mye som står på vent her … og det må det vel gjøre en godt stund fremover også.

4 kommentarer
    1. Vilket vackert kulturhus! Går inte så ofta på teater men någon föreställning per år brukar det bli. Knappast i år. Extra jobbigt för de som planerat bröllop och dop som du skriver. Håller tummarna för alla att Corona ger med sig och försvinner snart.

      1. Ja, jeg har virkelig sansen for denne bygningen altså. Selv om det var utrolig mye skriverier i avisene mens bygginga sto på, og i ettertid. Pga. kommunens sløsing med penger. Men personlig synes jeg en by trenger et kulturhus, og det gjør absolutt ikke noe at det i tillegg ser flott ut.

    2. Jeg tror det er mye som ikke BLIR i år.. Men håper man kan dra litt på ferie i det minste. Med folk man kjenner. Søsteren min f eks. Ligge i telt om så…Så bra det har vært fint på hytta da 🙂

      1. Det er jo mange fine plasser en kan dra til uten å reise ut av landet. 🙂 Vi hadde jo ikke noen planer utenom den turen og dåpen i Litauen vi, så får bare vente å se om det blir noe av eller ei!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg