Fem en fredag # 11: Hamstring

Fem en fredag – på en lørdag. Jeg har mista litt piffen jeg altså. Vet ikke hva jeg skal skrive om for tia. Skjer ikke så mye her, innenfor husets fire vegger. Og det som skjer utenfor blir jo til de grader publisert i media, så det trenger jeg jo ikke gjenta!

Formen er ikke helt på topp. Egentlig har jeg alle symptomer på det de sier er corona, og jeg er kanskje i risikogruppen som bør være ekstra forsiktig også. Har hatt høyt blodtrykk de siste 20 årene (helt uavhengig av vekta), er kroniker, har de siste ti årene vært veldig plaget av luftveisinfeksjoner og lungebetennelser. Og som om det ikke skulle være nok så er D-vitaminverdiene mine på bånn for tia. 38! Normalt har det ligget opp mot 150. Det har aldri vært så lavt noensinne. Jeg har jo alltid fått nok sol, ved å reise til varmere strøk 2-3 uker i året. Men det tok slutt da jeg ble nav-snylter på fulltid. Dessuten har det jo nesten regnet her siden august, så sola hjemme er jo ikke noe å rope hurra for! Selv om jeg virkelig har benyttet meg av den når den har dukka opp innimellom.

Sykdomstallene er det nok ingen som har kontroll på. For her er det jo ingen som blir testa lengre. og jeg går derfor ut i fra at jeg bare har fått en av mine vanlige forkjølelser med påfølgende tung pust. Jeg er jo ikke sengeliggende lengre. Om noen uker dukker det nok opp den ene etter den andre, som ikke har vært på ferie eller i kontakt med andre som har vært ute og reist, men likevel er smitta av coronaviruset. Jeg er sikker på at mange går rundt og er syke, til og med uten å vite det, og dermed sprer de smitten som bare det.

Jeg har ikke panikk, men jeg synes dette er skikkelig skummelt nå.

Vi blir oppfordret til å ikke hamstre mat. Noe vi ikke har gjort. Og ikke pleier vi å ha noe særlig ekstra hjemme heller. Men når alle andre hamstrer som gale, så sliter jo vi som ikke gjør det.

Ukens spørsmål hos Elisa ser du under her. De ble vel til siden hele verden akkurat nå er i en unntakstilstand. Her kommer mine svar:

  1. Vad är något du alltid ser till att ha hemma?
    Ikke noe spesielt, bortsett fra hundemat og dopapir. Men bør helst ikke gå tom for medisinene mine.
  2. Vad behöver du fylla på med i skafferiet?
    Akkurat nå, det meste.
  3. Har du gjort några extra inköp med anledning av Coronaviruset?
    Vi forsøkte å få kjøpt mel, evt. brødmix, og havregryn i går. Var innom fire butikker, men alle var tomme! Heldigvis har vi fortsatt dopapir, for det pleier vi å kjøpe inn stort når det er på tilbud. Trøster meg med at jeg har Nutrilett Shake for en uke, om det skulle knipe, og en slankekur sånn på sparket har jeg sikkert ikke vondt av.
  4. Hur handlar du vanligtvis din mat?
    På Rema 1000 Tinnheia, nærbutikken vår. Litt hver dag dessverre. Den ukehandlinga som vi ble litt flinke til har igjen sklidd ut.
  5. Vilken vara är oersättlig om den skulle vara slut?
    Dopapir må vel være viktigere enn mat tenker jeg. Og om en ikke spiser så mye, så trenger en vel ikke så mye dopapir heller. Er det ikke sånn da?

Ta vare på deg selv og de rundt deg.

14 kommentarer
    1. rare dager ja,men hamstre skulle en ikke behøve å gjøre,hva er det med mel og dopapir ? vi handla vanlig helgehandel lørdag,og i den butikken manglet dei ingenting.Så all hamstring og tomme hyller er for meg rart å se for meg :=)men jeg tror ikke det er bra å bare følge med på det som skjer,litt men så må en slå av og finne noe som er litt mer givende,jeg strikker ,går en spasertur og ser hyggelige programmer på tv :=)

      1. Rare dager ja. Tomme butikkhyller og folk som går store omveier rundt hverandre. De som i det hele tatt er ute da. Jeg strikker jeg også, men da kan jeg jo høre på debatter og nyhensoppdateringer samtidig. Vet ikke hvem en skal tro på i disse dager. Det eneste en kan gjøre er å ikke få panikk, og håpe på det bete. Men etter debatten på NRK i går så er ikke de så lett …

    2. Nog är det skummelt alltid! 😉 Speciellt det där att folk just p.g.a. coronaviruset köper mängder av toapapper och konservburkar. Alltid köpt hela balar av toa- och hushållspapper, men just bara för att det är praktiskt och mest ekonomiskt.

    3. Koselig bilde med flotte tulipaner 🙂 Ikke noe hyggelig det som skjer om dagen..får følge anbefalingene og håpe det glir fort over.. Ta vare på deg selv du også <3

    4. Haha, nej om man inte äter så mycket kanske man inte behöver så mycket toapapper heller. Men man får väl göra som det gör i Kina om det skulle ta slut. Sätta en hink bredvid toan och använda skrynkligt tidningspapper. Det är kloaksystemet i Kina som inte håller för så mycket papper.
      Jag har också gamla Nutrilettpåsar – bra att du påminde. Men havregryn behöver jag köpa. Bra att du påminde mig.
      Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på helgen.

      1. Vi har ikke avispapir heller!! Leser nyheter kun på nett, og da sliter vi litt … nettbrett og pc kan brukes til så mangt, men tror ikke det duger til dette!

    5. Når en ser noen handlekurver som blir sendt på snap så skulle en tro at folk skulle bure seg inne til 2025 og ikke komme ut i mellomtiden.

      1. Hehe … ja, det er jo heilt vilt! Men det har visst roet seg en del nå. Har ei venninne som jobber i butikk. Omsetningen på mandag var større enn 1. juledag i fjor! Det sier litt om hvor gale folk kan bli!

      1. Har fortsatt ikke hamstra vi. Men kjøpt mat til noen dager frem i tid. Best å holde seg borte fra butikkene også nå tenker jeg …

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg