Fem en fredag #10: Ensam

Sola skinner og fuglene kviterer om kapp med hosten min. Jeg var nede og fulgte et av barnebarna til barnehagen i dag morges, etterpå passet jeg lillesøstera litt siden mamma’n skulle på sykehuset til en kontroll. Skikkelig koselig å ha de så nærme, der føler jeg meg veldig heldig. I går kveld var jeg en tur hos den andre dattera mi og passet barnebarnet en liten stund. Vi gjorde et bytte, jeg var barnevakt og dattera fikset brynene mine. Snilt gjort. Og jeg ble fornøyd som alltid.

 

bloggen til Elisa finner du denne ukens spørsmål.
Og her kommer mine svar.

  1. Vad är något du inte kan göra ensam?
    Kan og kan … faktisk har jeg funnet ut at en kan det aller meste aleine om en ikke har noe valg, men om viljen er der, se det er en helt annen sak. Om jeg må nevne noe, så kan jeg ikke reise på ferie aleine. Jeg trives aller best sammen med drømmemannen min, og det sitter veldig langt inne å dra noen som helst plass uten han altså.
  2. Vad kan du inte göra om det är stimmigt runt omkring?
    Jeg er ekstremt plaget av tinnitus og klarer ikke å være lenge noen plasser der det er mye lyd. Klarer ikke følge med på en samtale og blir sykt sliten av mye folk rundt meg.
  3. Vad kan du inte göra om det är knäpptyst?
    Ååååå! Jeg skulle ønske jeg kunne oppleve en helt stille dag. Eller aller helst et par timer hver kveld når jeg skal legge meg. Jeg har masse bråk oppi hodet hele tiden, og et av mine aller største ønsker er at det kunne tatt en pause innimellom. Kan ikke huske hvordan det er når det er helt stille … er nesten 25 år siden sist. Men er helt sikker på at jeg kunne gjort masse selv om det hadde vært helt stille.
  4. Vad kan du bara göra hemma?
    Prompe/fise!
  5. Vad är något du vill klara av själv men inte kan?
    Vil helst klare alt selv! Men noe jeg absolutt ikke kan er å strikke sokker/strumpor. Har forsøkt tre forskjellige oppskrifter i det siste, men jeg får det bare ikke til! Så ullsokker må jeg kjøpe fra andre strikkeglade personer. Og det irriterer meg noe sykt!

God helg, og tusen takk for at du kikket innom her hos meg.

16 kommentarer
    1. Skulle heller aldrig kunna tänka mig att ge mig ut på någon sällskapsresa ensam. Sticka, sy och brodera har jag helt slutat med. Hinner aldrig med. Nu finns det ju också så mycket billiga och fina barnkläder. Förr så sydde jag och stickade till mina barn. Tråkigt med din tinnitus. Inte mycket att göra åt förstår jag. Då behöver du inte ha det extra stimmigt omkring dig.
      Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på helgen.

      1. Jeg kan strikke! 🙂 Men ikke sokker. Vet ikke hva som gjør at jeg ikke får det til, men det går bare ikke. Har fått igjen strikkegleden etter mange år uten håndarbeid. Klarte ikke å følge med, og strikket bare feil. Så jeg ga opp. Men nå går det greit, om det ikke skjer så mye rundt meg. Må konsentrere meg veldig og velge litt lette ting. Babytepper og sånn. 🙂 Men lese er det verre med, da forstyrrer tinnitusen for mye. Så er mange år siden jeg leste en bok.

    2. O så tråkigt, du är den andra som skriver att man lider av tinnitus, så fruktansvärt jobbigt!
      Trevlig helg, hoppas solen skiner på dig

      1. Ble dårlig med sol denne helga. 🙂 Jepp, er slitsomt å alltid ha masse bråk i hodet. Aldri slippe fra. Men har hatt det veldig lenge nå, over 20 år, så husker nesten ikke hvordan det var når det var stille.

      1. Kan ikke helt forstå at jeg ikke klarer det. Men etter utallige forsøk så bør jeg nå snart gi opp for godt! 🙂 Kan jo heller strikke andre ting … men det er litt med det at jeg VIL så gjerne. Og da er det skikkelig irriterende å ikke få det til.

    3. Herlig vårstemning ♥
      Å reise på ferie alene synes jeg egentlig er ganske greit. Jeg har ikke gjort det så ofte, men jeg var på en to ukers campingtur i 2016 alene, og jeg storkoste meg. Skulle gjerne reist mer alene, men med denne helsa er det ingen som tør slippe meg avgårde lenger. Datteren min er redd jeg skal rote meg bort, for jeg blir så forvirret og ukonsentrert når jeg er sliten.
      Kanskje jeg skal lære deg å strikke ullstrømper hvis vi noen gang møtes. Det er faktisk ikke noe hokus pokus 🙂
      Ha en superherlig helg ♥

      1. Da er du skikkelig tøff! 🙂 Jeg kan godt være aleine altså. Hjemme, på hytta, i trygge, gode omgivelser. Men altså tar ikke avsted på lengre ferier. Kanskje jeg skulle komme bort til deg ei helg og lære å strikke sokker? Hehe. Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg ikke får det til heller … kan jo ikke være så vanskelig!!

    4. Deilig med sol og blomster i solas farge.. 🙂 Kjekt bytte du gjorde.. :)) Jeg kan også gjøre det meste alene..men når mannen har fri “henger vi sammen” for det er jo ekstra koselig… God helg til deg <3

      1. Ja, ikke sant. 🙂 Ho er jo hudpleier egentlig (men jobber ikke med det lengre) så der er jeg i de beste hender. Pleier å betale for å fikse brynene hos ho, bare fordi jeg er så fornøyd der. Men denne ganga foreslo ho et bytte. Og det var kjempegreit! 🙂 Mannen ja, jeg liker best å være sammen med min mann også. Har ikke det store behovet for å finne på noe uten han. Men noen ganger har jeg behov for at vi to finner på noe sammen med andre voksne på vår alder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg