Fårikål, bruktkupp og kveldssol i stua

Hei der ute. Her er noen bilder fra stua vår i kveldsmodus. Vi hadde et aldri så lite vennelag her, etter ei natt med tre timers søvn. Irriterende timing det der, men nå gikk det greit da. Heldige meg som har en egen kokk som tar seg av menyen og matlaginga, så kan jeg bare konsentrere meg om å bli kvitt litt hundehår og skitt på veggene sånn rett før gjestene kommer. Det er nemlig ikke noe en kan ta dagen før når en har leonberger i hus. For her er det faktisk aldri reint mer enn et par timer av ganga!

Her ser du mitt aller største bruktkupp. Vitrineskapene. Kjøpte de før sommeren for 1400 kroner, samtidig solgte jeg barskapet vi hadde i Mexico-stil for 1500. Et greit bytte vil jeg si! Veldig gøy når en kan få noe nytt uten at det koster skjorta, eller enda bedre, bare bytte på en måte.

Et annet bruktkupp er Hødnebø-stolen med puff. Den ankom heimen litt før skapene. Betalte 500 kroner for dette, og solgte samtidig den kjedelige brune stolen og puffen vi hadde for samme sum. Denne her er grønnturkis, en fantastisk nydelige farge, og den ble en koselig fargeklatt i stua som ellers er litt for brun etter min smak nå.

Kokken serverte fårikål. Faktisk veldig godt! Det er absolutt ikke min favorittmat, egentlig er jeg ikke noe glad i lammekjøtt i det hele tatt. Mye på grunn av lukten. Sauelukten. Og assosiasjoner til en drukna sau og millioner av fluer i en brønn en gang vi var på hyttetur oppi heia ved Farsund for skrekkelig mange år siden.

På nett finner en tips og ideer for det meste. Så også hvordan en kan unnvære fårikållukt i hele huset mens det står på. Om du ikke vet det, så er det bare å legge i litt løk, hvitløk og rosmarin i bunnen av gryta, før lagene med kjøtt og kål. Dette tar også  vekk litt av den feite, fettete smaken. Et annet tips for å ikke få alt så grøtete er å legge noe av kålen på toppen av maten når det har kokt litt. Dermed får du noe kål som ikke er helt skamkokt og fortsatt har en konsistens med litt tyggemotstand. Veldig lurt. Faktisk den beste fårikålen jeg har spist noen sinne dette!

Jeg er heldig som har en mann som liker seg på kjøkkenet. Matlaging og menysammensetninger, for ikke å snakke om alle disse duppedingsene som tydeligvis er et must når en skal kokkelere litt, har jeg stort sett overlatt til han. Mens andre har personlige trenere har jeg en personlig kokk! Ikke rart en ser ut som en gjør … Vel, vi droppa desserten, så det var ikke så mye å sette sammen denne ganga. Men en viktig ting er jo å finne vin som passer til det du skal spise. Til og med det fikser han! Leser seg opp, sammenlikner og finner den perfekte matchen.

Vin er ikke helt mi greie. I alle år har jeg for det meste kjøpt vin etter hvordan flaska tok seg ut. Greit å ha noe fint i skapet lissom. Men her fant han jaggu ei flaske som til og med jeg kunne tatt med meg hjem, i tillegg var innholdet veldig godt. Kraftig og god lukt, uten for mye garvesyre og grøssfaktor i etterkant. Og se på den kule etiketten da!

Håper du har hatt en fin søndag. Formen min er ikke akkurat på topp, selv om jeg sov veldig godt i natt. Med to glass vin og litt ekstra smertestillende innabords. Likevel fikk vi lufta oss litt på strendene i Farsund i ettermiddag. Dagen blir garantert ikke verre med litt bevegelse og lukten av tang og saltvann i nesa.

En siste ting: Hva pleier du å servere til dessert etter en fårikålmiddag?

8 kommentarer
    1. Flotte bruktfunn du har “byttet” til deg.
      Fårikål er jo nydelig…Og jeg har og egen kokk, den smarteste “investeringen” jeg noen gang har gjort.

      1. Ja, egen kokk er ikke å forakte! Var litt vanskelig til å begynne med, at han tok over kjøkkenet mitt lissom. For jeg kan (kunne) lage mat jeg også. Men nå er det så lenge siden at jeg tror jeg har mistet den evnen.

    2. Gjør små ting med stor kjærlighet…. en sånn har jeg også på bordet – helt lik…! Mmm – elsker fårikål – og den rødvina der har vi hatt flere ganger! Har vel aldri servert dessert til fårikål…. spiser jo oooover evne når det står på menyen! Klemmer <3

      1. Ja, den der er så skjønn! Måtte bare være med meg hjem for en del år siden. Den rødvinen har jeg aldri sett før, men nå er jo ikke jeg en vinkjenner heller da, som du sikkert har skjønt. Den kommer garantert til å finne veien hit flere ganger. Billig var den også!

    3. Jeg PLEIER jo ikke å lage mat, og i alle fall ikke fårikål, så det aner jeg ikke. Men sikkert godt med litt av hvert etterpå 🙂 Koselig med besøk og middag da, skulle gjerne hatt den kokken der 😀

      1. Den kokken er gull verdt! 🙂 Du er jo mer en ekspert på å gå ut og spise du, har jeg skjønt. 😉 Og det er jammen med skikkelig koselig det også innimellom. Veldig sjeldent for vår del nå, men var flinke på det tidligere.

    4. Det ser ordentlig lunt og koselig ut i stuen hos dere, og heldig med de møbelkuppene. Man må være litt våken for å finne sånne skatter til en rimelig pris 🙂
      Fårkål ja, det hadde jeg planer om i dag, men så ble det pasta i stedet, siden jeg har vært ute og fartet litt. Godt tips det med løk og sånt…det må jeg prøve en gang. Men kålen legger jeg aldri i før etter halvgått tid…og da på toppen i store biter. Den pleier alltid å bli akkurat passe. Og i tilleg pleier jeg å jevne gryten litt…for å få retten litt fyldigere 🙂
      Tror sjelden jeg har vurdert dessert etter fårikål. Er jo stappmett av den mektige maten. Men fruktsalat hadde sikkert vært godt 🙂
      Tusen takk for titten inn i stuen….fikk en lun stemning nå ♥

      1. Takk for koselige ord. 🙂 Fruktsalat ja, det hørtes ikke galt ut. Det er en dessert jeg sjelden tenker på. Men hadde det ofte hjemme da jeg var liten. Vi hadde dessert hver dag nemlig, så det ble vel litt vanskelig å variere så veldig hele tiden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg