Ei halv helg i Stavanger

Mer eller mindre på sparket fikk vi ei natt på hotell. Vi skulle vestover til barndomsvenninna mi, men siden ho skulle på julebord så fant vi ut at det var like greit å bare være der fra lørdag til søndag. Derfor dette hotellbesøket altså, siden vi likevel hadde fått hundepass hele helga. Det er jo ikke akkurat hverdagskost, verken hotellovernatting eller pass til Jonas.

Vi bodde på Thon Hotel Stavanger. Ikke så ofte vi har vært på hotell i Norge, for det mest har det vært ved en flyplass for å rekke morraflyet til en eller annen spennende destinasjon. Mer en irriterende dyr nødvendighet enn noe annet kanskje. Så denne overnattinga ble noe helt annet for oss. Den var liksom selve målet.

Hotellet var vi ekstremt fornøyde med. Flott beliggenhet midt i sentrum, parkeringshus et steinkast fra hotellet. Vi oppgraderte og fikk et litt større rom. Med morgenkåpe og tøfler rett og slett. Det har jeg jo hatt før, men aldri brukt det. Så nærmere et spa-opphold kommer nok aldri jeg i mitt liv!

For første gang har jeg også ligget i senga og sett tv! Haha. Så her var det mange nye opplevelser gitt! Hotellet var lekkert innredet i kule farger, og de serverte både kveldsmat og en utrolig flott frokostbuffet som ingen av oss har sett maken til.

Til og med kveldsmaten overraska. Vi tenkte kanskje at det var noen trøtte skiver og en halvsur kaffi fra termos, så vi gikk ut og spiste for en tusenlapp før vi dro tilbake til hotellet. Men kveldsmaten inkluderte flere varmretter, kaffe og latte fra skikkelig, betjent kaffimaskin, så skal vi hit en gang til så dropper vi hele middagen.

En liten byvandring måtte vi jo ha. Det er jo alltid like gøy, uansett hvor i verden en er. Jeg bodde i Stavanger halve 1983. Gikk på lærlingskolen her og pendlet frem og tilbake hver helg. Var nemlig helt nygift med han som etterhvert ble pappa’n til mine barn da, og ei helg uten å reise hjem var helt uaktuelt.

Nå synes jeg Stavanger er en flott by. Spennende med bakkene, gatene og smugene. Så annerledes enn Kristiansand der gatene er loddrette og du kan gå rundt kvartalet uansett hvilken gate du er i.

Foodloose, hvor kveldens middag ble inntatt. Sabla god mat og en restaurant etter min smak. Men altså veldig bortkasta penger for oss denne ganga.

Flott i Fargegaten. Spesielt på kvelden. Om dagen er den heller litt mer grell og malplassert. Litt sånn som Jomfru Anes gade i Aalborg. Det ble ikke noe shopping, var jo ikke derfor vi var der. Jeg kikka litt etter en genser som ikke var ull, fordi jeg kom på at han vi skulle besøke aldri kan få det varmt nok. Så egentlig burde jeg vel nesten bare hatt med bikinien! Men jeg fant ikke noe som frista. Ellers angra jeg for at jeg ikke tok turen inn på Fretex. Gjenbruksbutikker er jo sykt gøy, spør du meg. Vi gikk forbi to ganger, minst, men akkurat da tenke jeg ikke på å stikke innom en gang.

Lørdagen tok vi en tur rundt i gamlebyen. Slike turer er toppen av lykke for meg. Bare spasere rundt og kikke. Knipse noen bilder. Nyte øyeblikket i mitt tempo. Og der er drømmemannen et helt perfekt reisefølge. Vi koser oss veldig sammen, går hånd i hånd og føler oss nesten helt nyforelska igjen. Måtte rett og slett beherske meg for å ikke kline litt både her og der! Men det er jeg visst blitt for gammel til, for sensuren oppe i hodet satt en stopper for slike ukontrollerte utbrudd i offentligheten. Sikkert like greit …

Selv om alt var rolig og avslappende er jeg halvdød i dag. Og det er det kjipe med å være på tur. Elendigheta som kommer etterpå. Selv om det ikke har vært noen heisantur eller festing med i bildet. Jeg er så sliten at jeg nesten ikke orker å holde øynene åpne, har en tinnitus som overdøver det meste og en kropp som ikke vil noe. Kanskje jeg ubevisst tar meg veldig sammen, for at helga (eller hva det måtte være jeg er med på) skal bli så perfekt som mulig. Og når happeningen er over så går futten ut av kjærringa. For det var nettopp det som skjedde i går. På vei hjem i bilen. Pooooofff! Så sank jeg sammen som en oppblåsbar julenisse halvfylt av luft. Og det er akkurat slik jeg føler meg i dag også. Halvtom, halvfull, kall det hva du vil. Superirriterende er det uansett.