Dronning mormor

 

Se på denne flotte gaven jeg har fått. Da snuppa på 10 skulle være her i vinterferien fikk jeg ny kopp! Dronning mormor rett og slett. Det var nesten som å få gullmedalje i et eller annet. En pokal. For lang og tro tjeneste. 🙂

Denne tjenesten er nå mer en sånn vinn vinn greie. Jeg ser igrunnen ikke på det som noen tjeneste i det hele tatt. Jeg passer barn innimellom, det vil si jeg låner dem, og jeg elsker det. Jeg blir altså så glad og fylt av takknemlighet når jeg får lov å være sammen med disse ungene. For et privilegium! Det er så fantastisk at alle disse skjønne er mine barnebarn. Høres enda litt rart ut, barnebarn, selv om jeg har hatt tittelen mormor i over ti år nå.

Fem barnebarn er det blitt allerede. Og du skal ikke se bort i fra at det enda kan komme flere. Både jeg og drømmemannen har jo hver vår 25 åring som ikke har starta denne produksjonen enda. Og hvem vet, kanskje er ikke de andre tre helt ferdige heller.

Men en “ulempe” er det jo. Det er når en ser på disse, som tilhører to generasjoner etter oss, at vi virkelig skjønner at vi holder på å bli gamle. Når barnebarnet er ti lissom, da sier det seg selv at besteforeldrene er over både den ene og den andre ungdommen. Det er kanskje ikke rart at håret begynner å bli faretruende grått, og rynkene formerer seg kjappere enn hybelkaninene for tia. For ikke å snakke om tyngdekraften som virkelig har gjort sitt inntog både her og der.

Livets gang … Du kan like det eller ei, men det er svært lite å gjøre med det. Årene går, og det eneste fornuftige er å henge med så godt en kan. Være til stede. Og her er jeg. Prøver å være til stede og til hjelp der det trengs. Gjør så godt jeg kan for at de som en gang blir sittende igjen iallefall kan si at mormor alltid var her for oss. Jeg håper jeg etterlater meg mange gode minner og gode følelser. Men enn så lenge er jeg fortsatt her og kan nyte alle godene som følger med det å være besteforeldre. Det er på en måte som å skumme fløten, vi får med oss det aller beste, og når de blir sutrete og leie så er det bare å levere dem tilbake der de kom fra.

Sola skinner og det er snart helg. I dag har jeg ingen planer, og det føles godt. To kvelder på rad med sosialt samvær holder i massevis. Egentlig er det litt i overkant, så jeg er sliten i dag. Har masse tinnitus og sov ikke så godt i natt. Ulempen med å omgås andre har slått til for full kraft. Så denne torsdagen blir rolig her i huset. Akkurat i dag er jeg faktisk glad for at jeg slipper å gå på jobb. Den følelsen er det sjeldent jeg kjenner på. Som regel er det helt motsatt. At jeg fryktelig gjerne skulle jobba som alle andre … men i dag er jeg veldig glad for at det er noe som heter aap.

Ha en fin dag. 

14 kommentarer
    1. Det var en flott kopp du har fått 😊 Ja får bare henge med så lenge vi kan tenker jeg, ikke så mye annet å gjøre. Rynker og grått hår bare viser omverden at vi har levet, og samlet erfaring 😊

      1. Hehe … vurderer sterkt å farge håret for tia. For jeg liker overhodet ikke den fargen som dukker opp nå! Er veldig fornøyd med koppen da. 😉

    2. Veldig koselig å få en slik gave av barnebarnet. Og som du sier, det er veldig koselig med barnebarn, og samtidig så skjønner vi at vi blir eldre. Og det er vel godt det også..selv om jeg noen ganger kunne ønske å bremse litt.
      Mitt eldste barnebarn er 14, og Olav sitt yngste er straks 5. Tilsammen 7, så det er en flott gjeng! Greit å ha de på besøk i puljer. 😉 Har liksom ikke samme overskudd til å passe unger lenger, også er det noe annet enn å passe egne barn. Blir litt mer redd for at noe skal skje med barnebarna. 😉 Men det går da bra. 🙂 Merket at det var tungt med to arbeidsdager etter flere dager med barnebarn ja. 😉 God torsdag! Klem fra meg <3

      1. 7 stykker!! :O Oj! Det blir folksomt hos dere om alle kommer på en gang. Vi har hatt de fire eldste her sammen en del ganger. Synes ikke det er så mye verre med fire enn to egentlig. Blir temmelig utslitt etterpå uansett. 😀 Sykt glad jeg ikke måtte på jobb i dag.

    3. Så heldig du er så har flere barnebarn, og spennende j om du får flere de neste åra! Håper du får en fin dag og at du får slappet ordentlig av. Jeg har foresten lest bloggen din jevnlig i det siste, men har vært litt dårlig på å kommentere her. Klem

      1. Ja, veldig heldig. 🙂 Sykt trøtt i dag, så denne dagen forsvant bare til ikkeno’! Liker det dårlig, men da kan det jo bare bli bedre i morra! Koselig at du stikker innom. Ikke alltid jeg kommenterer på alle jeg er innom heller. Men pleier å legge igjen et hjerte da, via bloglovin’. 😉

    4. Den koppen har du helt sikkert fortjent.😊
      Det er ikke alltid greit å tenke på årene spm går og egen alder, men i vår vennegjeng pleier vi å si: Det er greit å bli gammel, når man tenker over hva som er alternativet.
      Ha en god dag!

      1. Hehe … fortjent eller ei, synes det var en flott gave jeg. 🙂 Enig med deg ang. alder. Alternativet frister jo ikke det heller.

    5. Så gøy å få en sånn «påskjønnelse»fra barnebarnet da..💗Jeg har jo ingen barnebarn,selv om jeg absolutt er gammal nok..hehe… Litt rart og vemodig at åra går så fort , men sånn er det bare ja… Deilig med dager uten planer, har absolutt mest av det etter jeg ble syk, før skjedde det noe så si hver eneste kveld hele uka i tillegg til jobb.. Prøvde å kommentere hos deg i går også, men var noe plunder på blogg.no… Håper du får en fin dag 🤗

      1. Ja, det var veldig koselig. 🙂 Begynte nesten å grine … ja, jeg er litt “sånn” når jeg blir overrasket på denne måten. Ikke så vant til oppmerksomhet vettu. Takler det litt dårlig. 😀

        I går var det noe galt på blogg nesten hele kvelden. Kom ikke inn på min egen blogg heller. Synes det er litt ustabilt dette her. Tror de har fått inn for mange nye.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg