Dobbelthakeskjuler og andre hodeplagg

Hei, hei der ute. De siste to ukene har strikkepinnene gått skikkelig varme her i huset altså. Og nå kan jeg varme både den ene og andre toppetasjen med de små strikkeriene jeg har fått av pinnene. Pluss et par føtter. Det er veldig, veldig lenge siden jeg har vært så produktiv, og det var en litt god følelse.

Strikkinga er visst blitt en måte å rømme hverdagen på. Jeg kan jo som sagt ikke klare å konsentrere meg om å lese, på grunn av sykt plagsom tinnitus. Så da ble litt enkel småstrikk redninga på dager som ikke er så veldig forlokkende. Har litt mye å tenke på for tia, så da er det greit å ha noe å kople avmed.

Først av pinnene kom denne orange hoodien min. Eller dobbelthakeskjuleren som jeg så fint har døpt den. Den la jeg jo ut på instagram, så noen av dere har jo sett den der. Den er strikket i Alpaca Bris fra Viking garn, oppskriften kjøpte jeg på nett sammen med garnet. Om jeg strikker en til, og det kan godt være, så kommer jeg ikke til å øke ut så mye på baksiden. Jeg synes den ble litt for stor egentlig. Dessuten likte jeg ikke helt dette garnet heller, det ble for slapsete. For lite hold i det. Og det vokser og vokser jo mer jeg bruker hoodien. Akkurat det er litt kjipt! Har et par gensere som også er slik. Så alpacca-garn og meg er ikke en god match tydeligvis. Men den er skikkelig digg og god og varm under hetta på disse veldig kalde dagene vi har hatt her de siste to ukene.

Veldig kaldt er altså opp mot 10 minusgrader. Men de føltes som minus 17 sto det på yr-appen. Så kaldt var det. Det hører jo til sjeldenhetene her i Kristiansand.

Tre refleksluer på fire dager! Det er ikke hverdagskost altså. Men de var greie å strikke. Strikka litt feil på den lyseblå, da jeg ikke hadde med mønsteret i bilen der produksjonen starta. Trodde jo jeg klarte å huske de få linjene der. Noen ganger lurer jeg på om jeg holder på å bli dement. Men gadd altså ikke rekke opp igjen. Derfor er den litt kortere i vrangborden og har en omgang rett som ikke er på de to andre luene.

De er strikket i Viking Refleks. Veldig behagelig garn å strikke med. I motsetning til andre refleksgarn jeg har brukt tidligere inneholder dette 51% ull. Oppskriften fant dattera mi gratis på nett, vil du prøve deg du også? Da kan du finne den HER.

Lue etter fri fantasi. Jaja, det blir vel litt rart da kanskje. Vet ikke hvordan den passer, eller helt hvem den passer til heller. Men jeg kjøpte meg et digert nøste med garn på Europris en stund før jul, i forskjellige farger. Så egentlig så kult ut der det lå. Men det passer nok ikke til å strikke små plagg med. Kanskje tepper? Eller sjal? Ble ikke helt som forventet og måtte bare finne på noe å bruke det til. Det starta som en hals, og så balla det bare på seg! Pynta med noen blomster hekla med restene av refleksgarnet. Og resten av nøstet ble et par tubesokker. Uten hæl vettu. Får se hvordan det funker. Kanskje blir det flere av dem, selv om det var en skikkelig gørrkjedelig sak å lage. Men det gikk jo kjapt da!

De ti kuldegradene vi har hatt forsvant plutselig. Nå ventes det regn i bøtter og spann de kommende dagene. Så da er vi nok snart tilbake til den mer velkjente sørlandsvinteren med slaps, slush og sølevann, blaut bikkje og grått vær dagen lang. Dermed håper jeg virkelig våren heller tar over snart. For sånn sørlandsk vintervær … ja, altså … det er for spesielt interesserte! Og i den gruppa er ikke jeg.

8 kommentarer
    1. Sånt vær er for spesielt interesserte ja… og det kommer visst hit også! Da får vi heller strikke! Stilig den dobbelthakeskjuleren din (flott navn – kunne trenge en, hihi)…. Jammen har du vært produktiv! Tipp topp <3

      1. Regnet kom som 20 cm nysnø i natt! Men det er ganske tungt og blaut da. Så da er det bare å vente på regnet til kvelden. Om de ikke har tatt litt feil denne ganga også. Dobbelthakeskjuler var jaggu ikke så dumt altså. Tror jeg må strikke meg en til. Litt mindre vid denne ganga.

    2. nydelige småstrikk ,synes du er skikkelig flink eg ,kjenner ei her som strikket mye slike tubesokker,hun sier dei er helt fantastiske på ,sitter godt og uten hær passer dei helt perfekt til den som tar dem på :=)

      1. Tusen takk. 🙂 Ja, strikker ganske jevnt og fint – når det bare er en farge! Hehe. Men flere farger sliter jeg med altså. Og det er litt kjipt.

    3. Her var det mye fint. Og hvis ikke du hadde nevnt at du hadde strikket “feil” så er det nok ikke så mange som hadde sett det 🙂
      Skulle hatt en slik dobbelthakeskjuler! 😀

      1. Takk. 🙂 Nei, det er sikkert ingen som hadde sett det. Jaffal ikke om luene ikke lå ved siden av hverandre. Dobbelthakeskjulere er ikke å forakte. Skikkelig praktisk plagg dette her!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg