Det var min dag i går …

… og den ble feiret som normalt her. Det vil si at den nesten ble forbigått i stillhet. Jeg vet ikke helt om det var greit eller ikke. Faktisk er jeg litt deppa for tia. Redd for å dø for tidlig, hva nå det måtte bety. Redd for at jeg ikke skal bli eldre enn mora mi ble, og nå er jeg jo jaggu ikke så langt unna den alderen der ho sa takk for seg. Jeg er redd for at jeg ikke strekker til, redd for at alle skal bli drittlei av meg, redd for at ingen skal like meg slik som jeg er nå, uten jobb og andre fornuftige referanser å vise til. Jeg føler meg så sinnsykt lite verdt at det er helt skummelt.

56 år. Nærmere 60 enn 50, og ikke yrkesaktiv en gang. Er det egentlig noe som er positivt med det?

Må bare innrømme at jeg hater å bli eldre. Kan ikke se en eneste positiv ting med denne alderen jeg, etter å ha vidd hjernen både vel og lenge. Men det hadde sikkert vært bedre om jeg ikke hadde følt meg så klein og tustelig, om ikke livet var blitt som det ble. For det er vel i grunnen det jeg hater aller mest, alle de forandringene som har skjedd her de siste årene. Og de er jo ikke av det positive slaget. Dessuten liker jeg ikke denne kjærringa jeg er blitt heller, når sant skal sies så må jeg sloss med ho rett som det er for at ho i det hele tatt skal gidde å stå opp om morra’n. Enn så lenge er det heldigvis jeg som er sterkest!

Bildet har jeg lånt fra nettsiden til Cafe Generalen, bare fordi jeg synes det var så fint.

Vel, det er jo ikke annet å gjøre enn å henge med så godt en kan. Drømmemannen og jeg var på Cafe Generalen i Ravnedalen og spiste i går. Burgeren, som jeg tidligere har ment var byens beste var lissom ikke god lengre. Det må ha skjedd en forandring der også gitt. For den var ikke bedre enn det måtte være til den prisen. Mulig det var det som ble galt, at jeg synes det ble litt i overkant dyrt, nå som vi hadde spist ute flere dager i strekk i Danmark. Og de pengene kunne jo ha blitt brukt på noe annet fornuftig heller. Noen meter med takrenne for eksempel …

Et bittelite selskap ble det på kvelden. Mine døtre og deres døtre kom til is og jordbær her hos oss. Veldig enkelt altså, og like lite planlagt som middagen ute. Jeg har ikke vært helt pigg etter Danmarks-turen vi hadde i helga, så jeg orka rett og slett ikke stelle til noe. Hadde faktisk ikke tenkt å ha noe besøk heller, men det var ikke så lett å slippe unna … og egentlig er jeg veldig glad for at de bare melder sin ankomst slik, det vil si de spør jo alltid om det passer, men jeg har ikke så lett for å si nei. Heldigvis.

Det regner litt innimellom, og blåser noe sykt hele tiden. Faktisk tror jeg vi allerede har kommet til høsten. Ikke bare livets høst altså, men selveste årstiden også. Og det enda vi just har starta på juli. Må innrømme at sommeren i fjor var mer etter min smak. Så jeg satsa jo på at den globale oppvarminga hadde forandra sommertemperaturene i Norge for godt nå. Men så vel var det ikke.

12 kommentarer
    1. like gamle du og eg,håper vi har mange fine år igjen jeg,er ikke klar for å takke for meg ennå nei :=) burgeren ser god ut,blir det her i kveld,eller jeg bytter ut brødet med salat,mannen får brød :=)fin nok feiring dette,er jo ingen rund dag ,så håper jeg du snart er pigg igjen ,jeg tar ferie fra bloggen over helgen,da blir det mest instagrambilder i 3 uker,ser frem til deilige dager ,og hjemmet vårt er bobilen

      1. Feirer ikke runde dager heller her. 😉 God ferie til dere. Håper det blir litt finvær også på turen. Vi hadde jo tenkt å telte litt på Hardangervidda, men er litt i tvil nå … har jo ikke lyst å våkne til snø på telttaket! 😉

    2. Vel overstått til oss begge, jeg fylte også år 3. juli, men jeg ble 70, og da blir jo du bare ei ungjente, ikke sant? 🌸 Har diverse helseplager, men har bestemt meg for å være takknemlig for hver dag jeg kan stå opp og stelle meg selv, det er heller ingen selvfølge for alle, alternativet til å bli gammel er ikke noe å trakte etter 😊 Håper du får bedre dager etterhvert 💞

      1. Gratulerer til deg også. 🙂 Nei, alternativet er ikke noe å trakte etter det heller, men jeg hadde jo håpet at helsa hadde hatt litt bedre holdbarhet enn dette. Er litt for ung til å bare bli sittende og ikke orke noe. Så jeg FØLER meg som 156 innimellom. 🙁

    3. Gratulerer med dagen 😀 Det er svært vanskelig å sloss mot tida,, det har jeg gitt opp for mange år siden. Man må bare leve med den. 😀 Og jeg har nå levd noen år lengre enn deg 🙂 Du er jo bare ungjenta 😀 Hver dag er en gave, et slitt utsagn, men ikke mindre sant for det 🙂 Lykke til med tida fremover 🙂

      1. Takker. 🙂 Vet ikke om det er tia jeg sloss mot, heller formen og sykdommen. Jeg klarer ikke godta dette her … at det var sånn det skulle bli. Så der er vel mest det jeg sliter med. Men heldigvis er det ikke like ille hele tiden. 😉

    4. Leit at du skal ha det sånn, også akkurat rundt bursdagen til og med…Eller det er kanskje da man tenker litt ekstra på sånt.Gratulerer forresten <3 Jeg har vært på hyttetur og det meste går meg hus forbi for tida, fordi jeg har hatt en jæ….ig vår i forhold til jobb… Men det må bare gå. SYKT mye endringer, og du vet jeg liker ikke DE så godt. Men nå er jeg innstilt på å gjøre det beste ut av det, og PRØVE å like det.. 😛 Jeg håper du finner noe du kan gjøre, på hjemmebasis, som gir DEG følelsen av at livet er bra, for andre setter nok pris på deg som bare det, men man må like livet og seg selv SELV også <3 God klem <3

      1. Takk. <3 Jeg har jo aldri brydd meg så mye om bursdagen min jeg da. Men kjipt å ha det sånn likevel. Uansett hvilken dag det er. Ja, vi er nok like der, angående endringer. Uff. De siste årene i avisen var tøffe. Men enda verre ble det da jeg forsøkte meg i helt andre jobber uten at hodet fulgte med. Det meste går seg vel til, lykke til jaffal, du klarer nok dette også! 🙂

        Det er veldig vanskelig å like denne kjærringa, som ikke en gang jobber for pengene som kommer inn … men det går seg vel til det også. Forhåpentligvis. Bare litt ille nå som alle snakker om ferie og fri … og jeg går her og har fri hele tiden.

    5. Enig med deg ang. burgerne der. Ikke samme gode smaken som før, lista over forskjellige burgere er også veldig innskrenket, og burgeren i seg selv har jo også minsket. Det er ofte slik det går har jeg erfart, dessverre.
      Her holder vi på å blåse av, bor ved sjøen da, og vinden står rett på. Lettere hagestoler og blomsterpotter på border har bare måtte settes godt inn i kroker, for nå var jeg lei av å samle det opp flere ganger 🙄
      Ha en god dag, etter forholdene 😊

      1. Ja, de var rett og slett en skuffelse denne ganga. Veldig synd, for de var FANTASTISK tidligere de burgerne.

        Heldigvis har det løyet her i dag, synes det var merkelig stille da jeg gikk tur med Jonas, og så var det bare vinden som mangla!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg