Den beste plassen i verden …

Det er her. På sjøen. I en båt. Aller helst en litt større båt enn den vi har nå, for den er bare 15 fot og har en 20 hk motor. Kommer ikke så langt i den. Ikke er det så behagelig heller. Men en får den rette følelsen i det minste. Følelsen av frihet. Glede. Total avslapping. Iallefall om båten er noen fot større og egner seg for overnatting i ei vik på en ubebodd holme langt uti havgapet.

Joda, jeg elsker jo å reise på ferie til litt mer eksotiske plasser også. Se noe nytt. Oppsøke sola og varmen. Men likevel må jeg innrømme at de aller beste feriene i hele mitt liv har jeg hatt i båten. Det har vært både kummerlig, trangt og uten alle de fasilitetene vi tar som en selvfølge. Men en helt ubeskrivelig god plass å være likevel. Bare så synd sommeren er så kort her på våre kanter.

Men tenk om alt kunne kombineres. Båtlivet, eksotiske plasser, sol og varme. Omtrent som et kinderegg for solhungrige nordboere som elsker sjølivet! For noen går den drømmen i oppfyllelse. Ei tidligere bloggvenninne og mannen, dro ut med seilbåten sin 3. juni i fjor. Og de er fortsatt på tur. Jeg følger dem på Facebook.

De lever min drøm på et vis. Bare reise fra alt og se verden fra eget båtdekk. Det hadde vært noe det! Forskjellen er jo bare det at drømmemannen ikke er pensjonist på leeeenge enda, og ikke har vi en båt som det går an å bo i heller. Dessuten vet jeg ikke om jeg hadde klart å være borte et helt år fra barn og barnebarn. Holder jo på å klikke her, etter to måneder. Men om sjansen var der så hadde det sikkert vært dumt å ikke bare hoppe i det. Det er sånt som en opplever en gang i livet, om en er riktig heldig.

Bildet er fra søndag. Og det var ganske så surt på sjøen da, selv om sola var på plass og det så ut som sommer. I dag er det enda kjøligere, og ganske grått her. Men vi er jo bare i april foreløpig, så det er jo en stund til sommeren. Selv om vi har hatt masse sol de siste tre ukene. Såpass at en er blitt bittelitt bortskjemt.

Hva er din drømmeferie? Eller, hva ville du brukt et helt friår til, om du kunne gjøre akkurat hva du ville? Uten å tenke på kostnader, jobb, familie og slike bagateller …

13 kommentarer
    1. Alt til sitt bruk. Det er godt med variasjon synes jeg. Alt fra fjelltur til sydentur. Tre netter er akkurat passe lang ferie. Da lengter jeg hjem til senga mi 😄

    2. Hmmmm – jeg ville bare vært ute – så mye som mulig et helt år! Gjerne på egenhånd – nyti alt jeg kunne oppleve! Fortrinnsvis i Norge! Klem <3

      1. Synd det er så dyrt i dette landet, og stort sett litt for kaldt etter min smak. På egenhånd … altså bare DU helt aleine? Det er tøft altså, og ikke noe for meg. Tror jeg.

    3. Ja det var et omfattende spørsmål. 😀 Sånne tanker hadde man nok for noen år siden 😀 Nå surrer det mest rundt en tur til vakre Lofoten hver sommer. Og å holde kontakten med barn, barnebarn og oldebarn 😀 Det beste stedet er der hvor man er,,, in the moment 😀

      1. Er du blitt for gammel mener du?? 🙂 Ja, gjelder jo å nyte nuet, det har jeg også skjønt nå. Men det er godt å drømme seg vekk litt innimellom da. Og så er det helt gratis til og med.

    4. Jeg er ikke noe båtmenneske jeg, men det er fint å være ute i båt en liten tur i godt vær. Det skal jeg være helt enig i. Et søskenbarn av meg har cabin cruiser, stor og fin, og jeg har stående tilbud om å være med på ferie 🙂 Kanskje jeg en gang gjør alvor av tilbudet 🙂
      Drømmeferien….sukk…det er så mye jeg skulle ønsket å se i den store vide verden. Men her i huset snakker vi om en ny USA tur om et par år (jeg har vært 3 ganger i USA). Eller kanskje Australia. Jeg har ikke vært i Australia, men mine barn har vært der, og har lyst at jeg også skal komme meg dit. Sør-Afrika har jeg også lyst å se. Så ja, hadde mulighetene vært tilstede, så hadde jeg garantert kastet meg ut på nye eventyr 🙂
      Det er jammen godt vi har drømmer, og drømmene er jo det som driver oss fremover ♥
      Klem

      1. Det er så mye å se rundt omkring. Også i vårt land. Bare synd sesongen er litt kort her, og prisene litt vel høye. Jeg har aldri vært i USA, ikke Australia heller. Det er en drøss av land og steder jeg gjerne skulle ha sett, før jeg takker for meg. Heldigvis er drømmene gratis!

    5. Er så enig med deg. Det å være på sjøen i båt er noe av det beste som finnes. Som du skriver så er det en frihetsfølelse, og veldig avslappende. Ihvertfall om det ikke er fiske eller å sette garn og ta opp. I fjor fikk vi jo noen dager med skikkelig varme og da benyttet vi den nye båten til å loffe rundt, og finne en plass å bade. Vi har også bare en liten båt, så det er ikke noe overnattingsbåt, åpen og liten som den er, men vi kommer på sjøen 😉
      Hva den beste ferien min er? Litt forskjellig, men å være ved sjøen er nok favoritten 😀

      1. Jeg har ikke helt tålmodighet til den fiskinga jeg. Liker bedre å stoppe opp langt til havs og ta et bad! 🙂 Hoppe fra båten og svømme rundt litt der. Finne ei øde øy langt uti havgapet og bare være der … se solnedgangen og tusle inn i en bitteliten kabin for natta. 🙂 Ønsker meg virkelig en litt større båt igjen altså. Til og med tinnitusen ble mye lettere å leve med, den forsvant litt i klukkinga av sjøen mot båten. Aldri sovnet så fort før jeg.

      1. Ja, det er slett ikke å forakte det heller. 🙂 Har hatt mange slike opplevelser, men da har vi funnet den ytterste øde ø med båten, og følt oss helt aleine i hele verden. Om da sola er på plass, og rekene er med .. da kan det nesten ikke bli bedre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg